Audi A1 quattro: Lyst på denne lille godbiten? Da må du være raskt ute
Supersprek Audi A1 med quattro blir eksklusiv – og morsom. SE BILDESERIE!
Audi A1 er en populær småbil. Den elegante minstemannen fra Audi tilbyr et stilig design og svært underholdende kjøreegenskaper. Vi trillet sågar terningkast seks for hvordan det var å kjøre den i forbindelse med vår test av bilen.
Den kan foreløpig bare fås som tredørs, men snart kommer også Sportback-versjonen. Da kommer det virkelig til å lukte svidd av salgstallene. Vi drar på den internasjonale lanseringen av A1 SB i januar, så det er bare å følge med.
Men nå handler det om den mest sportslige A1-modellen du kan få – og den blir både heftig og eksklusiv. Den vil nemlig bare produseres i 333 eksemplarer – og vi spår allerede at dette vil bli en samleobjekt blant Audi-entusiaster.

Rå motor
Det unike med bilen er at den får Audis velkjente quattro firehjulsdriftsystemet – og krefter som er så friske at vi kan garantere høy "kjøre rundt med fårete glis"-faktor.
Hør bare her: Bilen får en 2-liters TSFI turbomotor på 256 hestekrefter med et voldsom fraspark (350 nm) – som gir 0–100 km/t på lynraske 5,7 sekunder, og en toppfart helt opp mot 250 km/t.
Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig hele veien fra 2.500 til 4.500 o/m – mens alle hestekreftene blir tilgjengelig ved 6.000 o/m.
LES OGSÅ: Denne A1-en gjør 300 km/t – lett!
Lett å kjenne igjen
A1 quattro blir kun tilgjengelig i "Glacier White", altså isbre hvit, med sort tak. Bilen er ellers utstyrt med tøffere styling, inkludert sorte lister både rundt grillen og vinduene.
Den får også matchende, unike 18" alufelger som er lakkert hvite, med ventilerte bremseskiver foran og sort kalipere.
EPS-en kan justeres helt til den blir fraværende i Sport mode, slik at du kan slå deg løs på bane om det er aktuelt.
Taket går over i en tofarget vinge, LED-baklysene er "sotet" for å gi sportslige assosiasjoner og den får naturligvis et par blanke enderør på eksosanlegget som leverer fintunet lyd.

LES OGSÅ: Audi A1: Tøff eller Harry?
Rødt for sportslig
A1 quattro er noe millimeter lengre enn en normal A1 – med 210 liters bagasjerom – eller 860 liter om du legger ned baksetene.
Interiøret ellers handler om design og følelser. Det er nappaskinn med rød kontrastsøm, røde detaljer og Quattro-logoer finnes også dandert rundt om i interiøret ellers.
Instrumentpanelet blir også i en spesiell variant. Det får hvite nåler, rød bakgrunn på turtelleren og fargedisplay på informasjonssystemet mellom speedometer og turteller.
Rattet er flatt nederst – og med røde kontrastsømmer.
Om vi skal forsøke oss på en oppsummering så må det bli noe slikt: Fytti katta så råtøft!
LES OGSÅ: Gjør et kupp på Audi A2
Utstyrsbombe
Og som om ikke dette var nok så får du en haug med utstyr også. Alt fra adaptive xenonlys, lysassistent, adaptive bremselys, interiør-LED-lyspakke, BOSE stereo, telefon og Internett.
Ja, så var det pris da. Her har vi ikke noen klare tall enda. Men enda viktigere enn pris er det faktum at denne godbiten kun vil bli produsert i 333 eksemplarer. Ja, du leste riktig. Her snakker vi altså om en svært eksklusiv modell – som det nok kommer til å bli rift om.
Så det er det vel bare å sette seg opp på lista først som sist, eller? Hva synes du om denne bilen? Bruk kommentarfeltet under:
