Velkommen inn i Aston Martin Bertone Jet 2+2. Nei, bildet er ikke speilvendt   dette er jo en engelsk bil.
Velkommen inn i Aston Martin Bertone Jet 2+2. Nei, bildet er ikke speilvendt dette er jo en engelsk bil.

Aston Martin Bertone Jet 2+2: Dette er faktisk en stasjonsvogn

Det er bare ett problem hvis du får lyst på den ...

Aston Martin er blant bilentusiaster verden over kjent for å stå bak noen av verdens aller vakreste biler. Slik har det vært helt siden det britiske merket startet å produsere biler for 100 år siden.

De siste 60 årene har de dessuten samarbeidet med Bertone. Og det er sistnevnte som nå har laget en stasjonsvogn som er egnet til å gi vann i munnen på selv den mest ihuga motstanderne av stasjonsvogner, eller Shooting Brake som det gjerne kalles i England.

Dette er kort og godt vakkert! Og nei, her er det ikke åpnet for debatt ...

00_Aston Martin Shooting Brake 2
00_Aston Martin Shooting Brake 2

LES OGSÅ: Aston Martin funnet på låve – solgt for 2,8 millioner kroner

Bertone Jet 2+2

Bilen bygger på firedørsmodellen Rapid. Ikke det verste utgangspunktet, der altså. Modellnavnet er Bertone Jet 2+2.

Navnet er inspirert av flere ulike Aston Martin stasjonsvognprosjekt opp gjennom årene, alle med Jet som del av navnet.

LES OGSÅ: Astin Martin DB7: Hvorfor faller denne så voldsomt i pris?

Mye krefter

Mekanisk er det "utgående" Rapid som er utgangspunktet, og ikke den nylig oppgraderte Rapid S. Sistnevnte har 558 hestekrefter i V12-motoren.

Men noen sinke er ikke stasjonsvogna likevel, kan vi forsikre om. 477 hestekrefter holder i massevis for folk flest, og Rapide med fire dører gjør 0–100 km/t på hyggelige 5,3 sekunder, mens toppfarten er 4 km/t unna 300 km/t.

Mer teknisk informasjon om den nye stasjonsvogna blir frigitt i forbindelse med at den skal vises på Genève-utstillingen neste uke.

00_Aston Martin Shooting Brake
00_Aston Martin Shooting Brake

LES OGSÅ: Dette er verdens kuleste varemerke, ifølge britene

Plass til årgangsvin

Som navnet tilsier er det ikke bare praktiske hensyn som er ivaretatt. 2+2 indikerer nemlig at vi snakker om fire seter, og ikke fem. De to som skal sitte i baksetene kan til gjengjeld nyte turen i hver sine sportsstoler.

Skulle det bli behov for å kjøre frakte noen kasser av årgangsvin til herregården er det også mulig å felle ned baksetene til et flatt gulv.

Her er en annen helt spesiell Aston Martin-modell

Send en bønn

Da er det vel egentlig bare å legge inn bestilling på underverket? Ikke helt. Vi har ikke nevnt noe om pris enda. Og dessverre av en god grunn. For uansett hvor mye penger du har, så får du ikke kjøpt en Rapide Jet 2+2, av den enkle grunn at dette ikke blir en produksjonsmodell. Det skal bare finnes ett unikt eksemplar av denne bilen.

Der røyk altså den drømmebilen! Men vi nyter bildene likevel – og sender en tynn bønn om at bilen blir laget som produksjonsmodell likevel. Ja, også at prislappen blir rundt 300.000 kroner. Det er vel ikke for mye å be om?

Aston Martin lager noen av de vakreste bilene i verden - men det er samarbeidspartneren deres gjennom 60 år som står bak akkurat denne bilen. En stasjonsvogn basert på Aston Martins firedørsmodell Rapide.
Aston Martin lager noen av de vakreste bilene i verden - men det er samarbeidspartneren deres gjennom 60 år som står bak akkurat denne bilen. En stasjonsvogn basert på Aston Martins firedørsmodell Rapide.

SE VIDEO: Aston Martin AM 310 Vanquish: Dette må du se – og høre