Årets mest omdiskuterte: – Derfor blir vi litt skuffet
Vi har kjørt kinesisk «Rolls-Royce».
I jobben som biljournalist tester vi veldig mye forskjellig – gjerne rundt 50-60 biler i løpet av ett år. Det er utrolig spennende å følge utviklingen, se uventede nyheter dukke opp og finne ut hva som skiller de ulike merkene og modellene fra hverandre. Utviklingen går brennfort, så her gjelder det å henge med i svingene.
Vi er rett og slett midt oppi i den største omstillingen bilbransjen har vært i noen gang.
Midt oppe i dette har vi det kinesiske bilmarkedet. For ikke så mange år siden trakk vi på smilebåndet, eller i beste fall på skuldrene, av bilene som ble produsert der.
På rekordtid har de imidlertid meldt seg på for alvor. De har ikke historien som mange av de europeiske merkene kan vise til. Men de tester ny teknologi, er ikke redde for å gå motstrøms og har enorme tech-ressurser.
Nå kommer de til Europa – og faktisk særlig Norge – med full tyngde. Volvo, Polestar, Xpeng, Nio, MG, Hongqi, BYD, Voyah og Maxus er eksempel merker som har fullt eierskap eller eierinteresser i Kina. Liste blir lenger, om vi tar med biler som produseres der. Da kan vi for eksempel inkludere Tesla.
Årets snakkis
Hongqi har klart å introdusere årets snakkis til det norske markedet: SUVen E-HS9. I Norge er det MotorGruppen som er importør av Hongqi. De har fra før blant annet Renault og Mitsubishi.
Selv om Hongqi har flere modeller, er det kun selve flaggskipet – SUVen E-HS9 – som kommer til Norge. I alle fall fram til 2024.
At den har gjort seg bemerket er kanskje ikke så rart. Bare se på bildene. Her snakker vi et utseende det er tett opptil umulig å være likegyldig til ...
Designeren heter Giles Taylor. Han er håndplukket fra Rolls-Royce – så likheten mellom E-HS9 og Cullinan er ikke tilfeldig.
Men prisen er svært forskjellig. Mens Rollsen koster deg rundt fire-fem millioner kroner – får du en fullspekket E-HS9 med 551 hestekrefter til under én million kroner.
Ikke rart noen mener dette er et kupp?
Politikk ...
Bakteppet for å teste denne bilen er ganske spennende. Vi kan jo for moro skyld kaste Kinas lite demokratiske styresett og deres nære relasjon til Russland inn i miksen også, sånn for å toppe det hele.
Kort sagt: Det finnes ganske enkelt ikke en mer kontroversiell bil på norske veier, akkurat nå.
Men om vi holder politikken ute av miksen, og konsentrerer oss om bilen. Hvordan er egentlig den? Akkurat det har jeg lurt på en god stund. Og nå har jeg tenkt å finne det ut...
Fabrikkbesøk: Her bygger de nye E-HS9
Høy status-faktor
Allerede når du setter deg bak rattet er det ingen som helst tvil om at dette er en diger bil. Jeg må nesten klatre opp for å komme inn.
Her får man umiddelbart følelsen av å sitte i en diger, høyreist SUV. Påkostet virker den, også. Høy opplevd kvalitet på alt fra seter i Nappa-skinn og materialbruk. Jeg savner bare svart taktrekk, som en slags prikk over i-en. Helst i alcantara.
Selv i baksetet er det skikkelige "kapteinstoler" med armlener og gode justeringsmuligheter. I Kina er det tross alt gjerne her eieren av en E-HS9 sitter.
Mye stemningsbelysning er det også – sånn det forventes i 2022. Om det er fint eller ikke, vil det være delte meninger om. Akkurat som designet.
Rolls-Royce? Nei, dette er en elbil fra Kina
Ikke bra
Interiøret domineres av fire store skjermer – inkludert en egen skjerm foran passasjersetet foran.
Men jeg liker ikke infotainmentsystemet. Menyene er ganske kronglete – og det tar tid å finne ut av ganske enkle oppgaver. Her har man mye å lære av de beste europeiske merkene. Selve belysningen og grafikken er heller ikke noe å rope hurra for.
Særlig skjermen foran girspaken, under de tre andre, er lite gunstig. Den er rotete å forholde seg til – har noen uvante menyvalg og blir fort vanskelig å lese.
Men de andre er ikke så mye bedre. Radioen fungerer sånn passe, men DAB er på plass, etter at bilen fikk en oppdatering i høst. Eksklusivt for det norske markedet er også et bagasjerom foran gjort tilgjengelig, pluss hengerfeste.
Apple Carplay og Android Auto er også på plass (så lenge du kobler opp via kabel). Det er bra, for bilens egen navigasjon er langt under pari.
App har du også tilgang til.
Knallsuksess for "nytt" kinesisk merke i Norge
God komfort, men ...
Komforten er det ikke noe å si på. På lange turer på motorveien blir det knapt bedre enn dette. Du føler deg trygg, sitter svært godt og med et behagelig, lavt støynivå.
Men dette er helt klart det jeg vil kategorisere som en "one trick pony". Den gjør denne ene tingen veldig bra. Men ikke prøv å utfordre den på andre måter. Svingete veier, aktiv kjøring og manøvrering i trange parkeringshus og småveier er absolutt ikke E-HS9 sine paradegrener. Det blir som å tvinge Eyvind Hellstrøm til å danse ballett. Ikke umulig, men i alle fall ikke elegant.
Firehjulsstyring hadde løst en del. Luftfjæringen hadde også hatt godt av å bli mer raffinert. Den føles litt "enkel" – og sliter med vekten og de voldsomme kreftene.
E-HS9 skal imidlertid få skryt for at du kan heve den – og få 20 centimeter bakkeklaring. Noe offroad-bil er det selvsagt ikke. Men noen ganger er akkurat bakkeklaringen det som hindrer deg i å komme videre.
Høyt forbruk
Det burde sikkert ikke overraske noe, men forbruket er altså høyt. Når man har design som en Moelven-brakke, skulle det bare mangle.
I tillegg har den jo mye krefter. Testbilen har tilgjengelig 551 hestekrefter – forutsatt at du har minst 77 prosent kapasitet på batteriet. Da går den som ei kule. 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder.
Men ikke uten at du spiser mye av batterikapasiteten.
Batteripakken er på hele 99 kWt brutto. Det du kan bruke er 90 kWt (netto kapasitet). Det er altså vanlig at elbiler opererer med brutto- og netto batterikapasitet. Poenget er at du ikke skal ha tilgang på hele batteriet – slik at du aldri kjører den helt tom. På den måten sikres levetiden best mulig.
En av de mest spesielle nybilene i Norge
Stort avvik
Testløypa vår på 100 kilometer viste et forbruk på 2,5 kWt per mil. Mens bilens kjørecomputer viste et snittforbruk på 2,75 kWt siste 816 kilometer. Dette er på høsten, med temperaturer rundt fire-fem plussgrader. Bilen har 21" vinterdekk.
Rekkevidden på toppmodellen som vi har er oppgitt til 456 kilometer – og snittforbruket skal ligge på 2,2 kWt. Begge deler målt etter WLTP-metoden.
Men vi er langt unna å klare oppgitt rekkevidde. På det meste sier bilens kjørecomputer at vi har 380 kilometers rekkevidde.
Det er ikke bare vi som har slitt med rekkevidden. Da NAF/Motor testet bilen i sommer, og kjørte den helt tom, klarte den kun 371 kilometer. Det ga et avvik på 20 prosent i forhold til hva deres testbil hadde som oppgitt rekkevidde.
Her kan du lese mer om rekkevidde-testen til NAF/Motor
Hurtiglading
Ladingen er ikke så verst. Den skal klare å ta imot opptil 140 kW. Det er ikke blant de beste i klassen, men helt greit.
Den ligger også ganske tett opptil det på det mest effektive. Vi får på det beste 250 kilometer på 45 minutters lading. Da var batterikapasiteten rundt 10 prosent da vi startet – og batteriet var varmt.
Vi og Elbilforeningen har omtrent like resultat på hurtiglading. Som vanlig synker kapasiteten på ladingen når man nærmer seg fullt batteri.
Men to ganger når vi hurtiglader, får vi ikke bilen til å slippe ladekabelen. Det ender med at vi må bruke "nødutløseren" – en kabel som finnes bak et deksel i bagasjerommet. Det er ikke særlig morsomt hvis man har dårlig tid.
Ombordladeren, som du bruker hjemme, klarer opptil 11 kW.
Elbilene skuffet i regn og kjølig sommervær
Kort oppsummert
Hongqi er en spennende bil. Designet splitter folket – og det synes jeg er bra. Vi trenger noen som tør å skille seg ut og gå utenfor A4-linjene mange forholder seg til. God plass, bra opplevd kvalitet innvendig og god komfort på motorveien er også positivt.
Men totalinntrykket er likevel skuffende. Bilen føles fortsatt ikke helt ferdig, rett og slett. Den har fått oppdateringer underveis, men en del barnesykdommer skal nok fortsatt lukes bort via nye oppdateringer. Da må imidlertid bilen inn til forhandler, for den kan ikke gjøre det trådløst. Det er også litt kjedelig – i en bil som så til de grader ønsker å plassere seg i premiumsegmentet.
Det blir dessuten betydelig verre fra 1. januar. Basert på forslaget til nye avgifter, vil prisen øke med nærmere 100.000 kroner for toppmodellen.
PS: Salget har vært kjempebra. Så langt er det registrert over 1.400 eksemplarer. Den norske importøren har også sikret seg biler på lager, med levering før nyttår. Dermed kan det være mye penger å spare, på å kjøpe raskt. Vi tipper faktisk at det skal registreres noen hundre biler til, før vi skriver 2023.
Hongqi E-HS9 Exclusive
Motor og ytelser:
- Elektrisk, to motorer.
- Effekt: 551 hk / 750 Nm.
- 0-100 km/t: 4,9 sek.
- Toppfart: 200 km/t.
- Forbruk (WLTP): 22 kWt/mil.
Batteri/lading:
- Batteripakke: 99 kWt brutto, 90 kWt netto.
- Rekkevidde: 465 km (WLTP).
- Hurtiglading: 140 kW
- Ombordlader: 11 kW
Mål, vekt og volum:
- Lengde x bredde x høyde: 502 x 201 x 171 cm.
- Bagasjerom: ikke oppgitt
- Vekt: 2.705 kg.
- Tilhengervekt: 1.500 kg.
- Taklast: 75 kg.
Pris:
Startpris: fra 619.000 kroner
Pris testbil: Ca. 812.000 kroner.
Oppgitt vs målt:
Målt forbruk* 25 kWt/100 km
* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.
NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.
Video: Vårt første møte med Hongqi ser du her: