Årets mest etterspurte Mercedes – nå er prisen klar
Ny spesialmodell er perfekt for Norge.

Oppskriften er enkel – og har vært en stor suksess i mange år:
Man tar en stasjonsvogn, tøffer den opp med en god dose offroadstyling, øker bakkeklaringen og gir den 4x4 – og vips blir det en bil som passer perfekt for svært mange bilkjøpere. Ikke minst gjelder det i Norge.
Subaru, Audi og Volvo er blant dem som har hatt størst suksess med dette. Nå følger (endelig) Mercedes etter og gjør seg klare til å lansere sin E-klasse All-Terrain.
Bestiller usett
Og her har det ikke manglet på respons etter at nyheten om bilen ble sluppet. Den norske Mercedes-importøren beskriver modellen som årets mest etterspurte Mercedes. Det sier ikke lite, Mercedes har nemlig rekordsalg her hjemme om dagen.
– Helt siden E-Klasse All-Terrain ble vist frem på Paris Motor Show i september har våre forhandlere hatt stor pågang av kunder som ønsker å bestille bilen, usett og uten pris. Listene er allerede lange og vi forventer et nytt rush når vi endelig kan presentere de norske prisene og åpne for offisiell bestilling. Når vi samtidig introduserer 4MATIC firehjulsdrift på E 220 d og E 200 stasjonsvogn blir det positivt hektisk å være forhandler av Mercedes-Benz i Norge, sier Kjetil Myhre som er direktør for Mercedes-Benz personbil.
LES OGSÅ: Vi har aldri kjøpt mer Mercedes i Norge

Hever bilen
Dagens Mercedes E-klasse kom på markedet i fjor, og har virkelig løftet lista i denne klassen. Bilen er proppfull av teknologi, samtidig som luksusfølelsen i interiøret overgår det meste av hva konkurrentene kan komme opp med.
All-Terrain blir altså en litt tøffere E-klasse. Her kan man velge mellom fem kjøreprogrammer, fra Eco til Sport, og det helt nye offroad-programmet All-Terrain, avledet fra SUV-en GLE.
Luftfjæring er standard og hever bilen 20 mm. I tillegg har programmet en spesiell indikator i bilens display som viser styrevinkel, bilens høydenivå, hellingsvinkel, gass/bremseposisjon og et kompass.

SUV-grill
Totalt kan man velge mellom tre hevingsnivåer fra 0 til 35 mm. E-Klasse All-Terrain er 29 mm høyere enn E-Klasse stasjonsvogn med en bakkeklaring som strekker seg fra 121 til 156 mm, da med fullastet bil.
Det mest iøynefallende i forhold til design er grillen, den er hentet fra Mercedes sine SUV-er, med to lameller og integrert stjerne i front. De karakteristiske støtfangerne, med beskyttelsespanel, er delvis lakkert i bilens farge og delvis dekket i sort plast. Tilsvarende har bilen sorte hjulbuer og sideskjørt som understreker offroad-egenskapene.
Interiøret fra E-Klasse videreføres i All-Terrain. Doble digitale skjermer er ekstrautstyr, men noe mange av kundene velger. Bilen kommer med Avantgarde-line interiør som standard.

Denne har samme oppskrift – over 600 nordmenn har bestilt
Like over 700.000 kroner
Bagasjerommet har de samme smarte løsningene som E-Klasse stasjonsvogn med 40/20/40-splitt og en «cargo»-funksjon som øker lastekapasiteten med 30 liter, til totalt 670 liter. Med baksetet nedslått rommer E-Klasse All-Terrain klasseledende 1820 liter.
E-Klasse All-Terrain har som resten av familien en rekke sikkerhets- og assistansesystemer som standard. Automatisk nødbrems avverger kollisjoner for både stillestående biler, fotgjengere og kryssende trafikk dersom sjåføren skulle være uoppmerksom.
Ved lansering vil All-Terrain være tilgjengelig med den nyutviklede firesylindrede dieselmotoren man kjenner fra E 220 d i kombinasjon med 4MATIC firehjulsdrift. Denne har 195 hestekrefter og gjør unna 0-100 km/t på 8 sekunder blank. Startprisen er på 705.000 kroner. Om kort tid lanseres også en sekssylindret dieselmotor.
All Terrain kommer for øvrig til Norge i mars. Du kan se video av den i videovinduet under:
Denne var virkelig tidlig ute: Bestefaren til Audi Allroad
Vi ble imponert: Derfor ga vi terningkast 6 til nye E-klasse