Årets Broom-bil 2011: Mercedes ML ble 100.000 kroner billigere

GI DIN STEMME: Årets store bilkåring er i gang på broom.no

SUV er som Mercedes M klasse er sterkt overrepresentert på ulykkesstatistikkene på vinterstid. Spørsmålet er hvem man skal skylde på   bilen eller sjåføren?
SUV er som Mercedes M klasse er sterkt overrepresentert på ulykkesstatistikkene på vinterstid. Spørsmålet er hvem man skal skylde på bilen eller sjåføren?

2011 nærmer seg slutten – og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler. Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets Broom-bil 2011.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandidatene og presenterer dem hver dag framover. Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt – og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2011.

Del med dine Facebook-venner

0,6 liter på mila

Med ML satte Mercedes for alvor SUV på bilkartet på slutten av 90-tallet. Her fikk kundene en litt høyere bil, som et slags mellomledd mellom tradisjonell 4x4 og stasjonsvogn.

Nå setter de standarden igjen – men denne gangen på forbruk. Med bare 0,6 liter på mila, er ML i en egen klasse – takket være en 2,2-liters firesylindret dieselmotor.

Lavt utslipp bidrar også til at inngangsprisen ble 100.000 lavere enn forrige generasjon – 821.000 kroner.

Skal du kjøpe andregenerasjons ML? Da bør du vite dette

Mot trenden

Midt i et tilnærmet kaos av små-SUV-er som lanseres i øst og vest, buldrer altså ML inn på markedet, stor og ruvende. Stor og ruvende er den også i trafikken. Du skal følge godt med når du parkerer i trange parkeringshus, og uten ryggekamera blir det fort ekstra spennende.

Men la den få strekke beina på en motorvei, og du får virkelig den gode følelsen som nesten bare storbiler kan gi deg. Her sitter du høyt, det er helt stille, bilen ligger trygt på veien og du vet at du ikke setter deg fast.

Ja, du VET at du ikke setter deg fast – selv utenfor allfarvei. I alle fall om du krysser av for offroad-pakke med justerbart understell og lavgir.

Da kan du klatre oppover nesten 80 grader stigning, eller krype ned en like bratt helling, vade i 60 centimeter med vann eller ha 35 grader sidelengs krenging – uten problemer! Vi

har prøvd ...

Fokus på sikkerhet

En annen ting som Mercedes har jobbet mye med, er sikkerheten. På ML kan du bestille omtrent det som finnes på markedet:

– Varsling som gir beskjed når du er for trøtt til å kjøre

– Varsling om det kommer biler i blindsona

– Automatisk korrigering om du kjører utover hvitstripa

– Cruise control med adaptiv bremsing/gassing

– Sensor som oppdager farlige situasjoner og bremser for deg

Dette er altså blant utstyret som skal hindre at det skjer noe uforutsett.

Skulle uhellet likevel være ute, vet du at sjansen er overveldende for at en ulykkeskommisjon ville konkludert med "human error" ...

LES OGSÅ: Dette kan bli en perfekt Norgesbil

Visste du at:

ML AMG Performance Package har en 5,5-liters V8-motor på 550 hk!

– Du kan få en brukt førstegenerasjons ML for litt over 100.000 kroner

– En ombygd ML ble brukt som "Popemobile" for å kjøre paven

Under kan du stemme på din favoritt: