Antall nye biler stuper – laveste tall siden 1962

Bråstopp etter knallavslutning på fjoråret.

STOPP: Etter en knallavslutning på 2022, har antall nye biler bråbremset i januar. Vi må helt tilbake til 1962 for å finne et lavere antall. Foto: NTB
STOPP: Etter en knallavslutning på 2022, har antall nye biler bråbremset i januar. Vi må helt tilbake til 1962 for å finne et lavere antall. Foto: NTB

Antall registrerte nye biler satte rekord på tampen av fjoråret. Veldig mange ville sikre seg bil før nye avgifter. I tillegg fikk mange bilimportører ekstra mange biler til landet, etter store leveringsproblemer tidligere på året.

2023 har startet totalt motsatt vei. Januar ga det laveste tallet for førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge på 51 år, med 1 .860 nye biler. Vi må helt tilbake til januar 1962 for å se lavere tall.

Aldri før har det heller vært et så stort fall i antall nybilregistreringer fra en måned til neste, som fra desember 2022 til januar 2023. I desember i fjor ble det registrert nesten 40.000 nye personbiler.

Lavere ebil-andel

– Det er ingen overraskelse at registreringstallene for januar er lave, det var ventet et kraftig fall. Men at tallene skulle bli så lave, var det nok ikke mange som hadde sett for seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av samtlige førstegangsregistrerte biler i januar, var 1.237 elbiler. Det tilsvarer en andel på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022.

Det ble registrert 263 nye bensin.hybrider, 36 bensinbiler og 142 nye diesel-personbiler.

Slik ble 2022 tidenes nest beste bilår i Norge

PÅ TOPP: Den elektriske SUV-en ID.4 topper registreringsstatistikken for januar 2023. Men antallet er svært beskjedent. Foto: NTB
PÅ TOPP: Den elektriske SUV-en ID.4 topper registreringsstatistikken for januar 2023. Men antallet er svært beskjedent. Foto: NTB

Trangere økonomi?

– Nesten alle som ventet på ny bil, ventet på en elbil. Mange veldig lenge, og ønsket om å få bilen før nye moms- og avgiftsregler trådte i kraft, var naturligvis stort, sier Solberg Thorsen og minner om at registreringstall ikke er det samme som salgstall:

– Et stort antall av de nye bilene som nå er registrert ble bestilt og kjøpt for lenge siden, men utleveres først nå. Slik var det i desember. Det er for tidlig å si om tallet på nybilregistreringer vil fortsette å være uvanlig lavt utover våren, men om ikke nybilregistreringene tar seg opp til et normalnivå, vil det være en klar indikasjon på at mange har fått en trangere økonomi. Det gjenstår å se, sier Solberg Thorsen, i en pressemelding.

Nye avgifter – men ladbare Volvoer ble ikke dyrere

FULLT: Drammen havn var smekkfull av biler på tampen av fjoråret. Fortsatt står det mange biler her som skal ut til kunder. Foto: NTB
FULLT: Drammen havn var smekkfull av biler på tampen av fjoråret. Fortsatt står det mange biler her som skal ut til kunder. Foto: NTB

Mange biler til Norge

Selv om det er svært lave registreringstall i januar, betyr ikke det at det er stille hos bilimportører og forhandlere. Et stort antall biler som har kommet til Norge, har blitt stående i påvente av klargjøring, registrering og så utlevering til kundene.

Nå jobbes det hardt for å få bilene ut til ventende kunder.

– Arbeidet med registering og utlevering av nye biler kommer til å fortsette i de kommende ukene, sier Solberg Thorsen.

Her er bilene som økte mest i pris fra nyttår

Video: Flere billige biler gjør det bra i rekkeviddetest