Anettes VW Touran 1,9 TDI DSG kunne blitt et bruktbilmareritt
Nå anbefaler hun KUN bilkjøp med garanti!

Er du blant dem som alltid jakter på den billigste bruktbilen? På det store kuppet – og da selvsagt på privatmarkedet hvor prisene er lavest?
Da bør du kanskje lese denne artikkelen. Hadde Anette Johnsen kjøpt sin Volkswagen Touran privat, ville den blitt et bruktbil-mareritt. Hør bare på historien om denne 2004-modellen:
Først: rust og småting
Anette og mannen kjøpte den velutstyrte Touranen med DSG-kasse høsten 2009. Bilen var da gått 115 000 km. I prisen på 240 000 kroner fikk de også med ny skiboks og hengerfeste av Møller Drotningsvik i Bergen.
Om skiboksen og hengerfestet var verdifulle og dyre ting de fikk med "på kjøpet", skulle det vise seg at det var den ett år lange garantien som var det store kuppet i denne handelen.
Allerede ved visuell inspeksjon før overtakelsen ble det oppdaget noen feil på bilen: Den hadde rust på bakluken, rust i en hjulbue, steinsprang på panseret og skade på blinklys i speilhuset, ifølge Anette.
- Greit nok, sier hun.
- Det er jo ikke så unormalt at det må rettes opp noen ting før man får utlevert bilen. Møller sandblåste hjulbuen, byttet bakluken og ordnet resten av småtteriet. I tillegg ble vannpumpen og reimhjulet på dynamoen byttet, forklarer Anette.
Hvordan er Passat som bruktbil? Se hva Benny mener
Så: elektronikk-tull
Da familien tok bilen i bruk, gikk det ikke lang tid før de merket at vindusviskeren på bakluken bare fungerte når den selv hadde lyst. Dessuten røk også cruisekontrollen etter en stund.
- Det viste seg å være låsemekanismen på bakluken, og ikke selve vindusviskeren som var gåen. Og så lenge låsen ikke gikk i inngrep, ville heller ikke vindusviskeren gå, forteller Anette. Og legger til:
- Joda, Møller var greie. De byttet låsen og cruisehendelen. Til og med på et annet verksted nærmere bostedet vårt, enn der vi hadde kjøpt bilen.
Smeltet i hovedlykten
Familien satte seg igjen i Touranen, og trodde alt skulle være i orden. Den gang ei:
Det neste som skjedde var at parklyset i venstre hovedlykt smeltet, med det resultat at hele lykteinnsatsen måtte skiftes.
Bilens xenon-lys var garantert å vare i tre år, og da et av disse røk fikk Anette også dette dekket av bruktbilgarantien.
Sjokket kom fra DSG-kassen
Så gikk den noen problemfrie måneder før den store smellen kom:
Det nærmet seg utløpet av ettårsgarantien, og Anette leverte bilen inn til såkalt garantiutløpstest hos NAF
- Det er noe av det lureste jeg har gjort, smiler hun.
Testen slo fast at bilen hadde alvorlig feil ved DSG-girkassen. I tillegg var ledningsnettet til nivåreguleringen av hovedlyset defekt.
- Jeg har ikke peiling på girkasser, men vi hadde lenge merket at bilen var hakkete å kjøre. Uansett, da vi spurte Møller hva denne reparasjonen ville koste, svarte de: "Mye, i hvert fall over 40 000 kroner", forteller Anette.
Igjen var velviljen på plass hos Møller. Både girkasse og ledningsnett ble fikset på garantien.
Girkassefeil på DSG-girkasser. Innkalling fra importøren
Og et forsiktig anslag tilsier at summen av alle reparasjonene som har blitt gjort det siste året er minst 70 000 kroner.
- Jeg er sjeleglad vi kjøpte denne bilen med garanti. Det hadde blitt mye ergrelser og pine for lommeboken om vi hadde kjøpt den privat, sier Anette.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Bør noen biler alltid ha garanti?
Mange er klar over at de forskjellige bilmerkene kan ha ganske ulik kvalitet. Er noen biler mer risikable å kjøpe uten garanti enn andre?
Vi spør Brooms egen bilekspert, Benny Christensen:
- Bør man unngå enkelte bilmerker på privatmarkedet? Skulle man kjøpe av en forhandler dersom man velger en bilmodell som statistisk har flere feil enn gjennomsnittet?
- Her er svaret både ja og nei. Enkelte bilmodeller bør man nok unngå om man ikke er svært bilkyndig. Bruktbilene fra Helveteer eksempler på slike. I mange tilfeller dreier det seg om franske biler, sier Benny.
- Men Volkswagen da?
- Det finnes mandagsbiler av alle merker. Enten det er snakk om Toyota, Skoda eller Volkswagen. Volkswagen hadde noen år med svak kvalitet rundt årtusenskiftet, men jeg ser ikke noen generell grunn til å advare mot nyere biler av dette merket.
- Men vurderer man et risikomerke, bør man uansett sjekke bilen nøye og få tilstandsrapport for eksempel fra NAF. Er man ukyndig og usikker anbefaler jeg merkeforhandlere som selger med garanti. Som Anette gjorde i dette tilfellet - og har hatt god nytte av, sier Benny.
Vi spør også Volkswagen-forhandleren Møller Drotningsvik som solgte bilen til Anette:
- Er det vanlig at Touran-modeller fra rundt 2004 har så mye feil som denne bilen?
Salgssjefen Christian Lillebergen på bruktbilavdelingen svarer:
- Nei, Touran har generelt god kvalitet, det har nok vært litt ekstra med denne bilen, uten at jeg kan gi et vitenskapelig svar på spørsmålet ditt.
Anette elsker garanti
Jo, Anette er fast bestemt på å kjøpe bil med garanti også neste gang. Alt i alt er familien fornøyd med Møllers service, selv om det ikke har vært helt fritt for ergrelser der heller:
- De var utrolig trege, spesielt ved den første innleveringen. Reparasjonene har tatt lenger tid enn vi har blitt forespeilet.
- Men hva er det mot å skulle punge ut 70-80 000 kroner i reparasjoner for en bil som egentlig burde fungere prikkfritt?
Hva er dine erfaringer med bruktbilgaranti? Er de gode, eller sitter du på en skrekkhistorie? Fortell i kommentarfeltet nedenfor: