Anders har gjort Volvoen sin helt unik

– Hva har jeg egentlig IKKE gjort med denne?

FORVANDLING: Det er ikke mye igjen av det som en gang var en Volvo 740. Nå minner den mer om 960. Foto: Privat.
FORVANDLING: Det er ikke mye igjen av det som en gang var en Volvo 740. Nå minner den mer om 960. Foto: Privat.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her skal vi få kikke på en skikkelig klassiker. Meningene om Volvos store familiebiler fra de siste 50 årene er mange og sterke, men ingen kan komme fra at de har hatt en spesiell plass i mange nordboeres hjerter – som en slags ”hjemmefavoritt”.

Om de er aldri så trauste og tradisjonelle, så har de det sannelig fremdeles, mange år etter at den siste bakhjulsdrevne, litt kantete Volvoen ble produsert.

En som har sansen for disse bilene er Anders fra Verdal.

Her kan du få bli bedre kjent med både han og Volvoen:

FARGEN: Blackberry Pearl heter lakkfargen og eieren digger den. Foto: Privat.
FARGEN: Blackberry Pearl heter lakkfargen og eieren digger den. Foto: Privat.

Bilen:

Merke, modell: Volvo 740 GLE fra 1988.

Hvor lenge har du eid den? Denne har jeg eid siden 2007. Altså ganske lenge.

Hva har du gjort med den? Hva har jeg egentlig ikke gjort med denne, tenker jeg noen ganger ...

Kort-versjonen er: Byttet til komplett 960-front med aluminium panser. Komplette 960-dører. 960-skinnstoler. 960-glasstakluke. 940-dashbord og 940-taktrekk. 960-stasjonsvogn bakfanger. Og en 850 R replikavinge bak. Lakkert i Volvos nydelige farge, med kode 433, som heter Blackberry Pearl

Liker best med bilen: Fargen må være det aller beste.

Liker minst med bilen: Grunnarbeidet som ble gjort før lakkering. Ikke bra. Det er jeg ikke fornøyd med, så dette må gjøres på nytt. Dessuten skulle den hatt en liten breddejobb også.

Les også: Gammel råner-Volvo satte prisrekord

MOTOR: En T6-motor skal nå på plass mellom forskjermene på 740-en. Foto: Privat.
MOTOR: En T6-motor skal nå på plass mellom forskjermene på 740-en. Foto: Privat.

Beste opplevelse med bilen: Det var å kjøre til Gjøvik på Volvotreff da bilen var "ferdig". Rett fra garasjen til Gjøvik og tilbake. Ikke noe prøvekjøring først. Ca. 90 mil totalt.

Framtidsplaner for bilen: Planene settes ut i livet akkurat nå. Jeg skal få inn en T6-motor fra S80. En rekkesekser med twin-turbo. Det er forhåndsgodkjent av Vegvesenet. Så jeg håper på å få fortgang på dette nå.

Drømmebil: Det er de klassiske bilene fra Datsun Z-serien.

Annet: Nei, det er vel ikke stort mer å si, tror jeg ...

Les også: Derfor kjører Geir Andre gammal Amazooon ...

Eieren:

Navn: Anders Dybvadsskog.

Alder: 36 år, har jeg blitt.

Bosted: Jeg er fra Lotto-bygda Verdal i Trøndelag, men har ikke vunnet i Lotto. Ennå.

Les også: Dette var den siste «ekte» Volvoen

Vis fram din bil:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

VOLVO-MAGASIN: Nyeste VolvoKlassiker bestiller du på Bladkiosken.no
VOLVO-MAGASIN: Nyeste VolvoKlassiker bestiller du på Bladkiosken.no

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du få tak i vårt nyeste VolvoKlassiker-magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du bestiller det i bladkiosken.no. Det koster 129 kroner (+ 39 kroner i porto). Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Der finner du også tidligere utgaver av magasinet som kan bestilles. Alle bør ha en komplett samling.

Volvo 240: – Firkantet, treg og kjedelig – akkurat som eierne

Video: Dette må du vite om denne Volvo klassikeren