Anders Lysholm valgte å følge drømmen. Nå driver han bilbutikken Lysholm Bil, som omsatte for over 150 millioner kroner i fjor. Foto: Mats Brustad / Broom
Anders Lysholm valgte å følge drømmen. Nå driver han bilbutikken Lysholm Bil, som omsatte for over 150 millioner kroner i fjor. Foto: Mats Brustad / Broom

Anders (28) droppet utdanning – omsetter for over 150 millioner

– Handler av interesse, ikke for å flashe lommeboka.

– Jeg har alltid vært ekstremt bilinteressert. Ganske tidlig fant jeg også ut at det er moro å snakke med mennesker og fikk etter hvert øynene opp for salg. Drømmen var å kunne kombinere dette, så jeg valgte rett og slett å satse.

Det forteller Anders Lysholm når vi besøker han hjemme i Trondheim. På bare seks år har 28-åringen gått fra å ha fire biler på lager – til nærmere 90 i dag.

Anders har ingen utdannelse utover videregående skole. I stedet valgte han jobbkarrieren tidlig.

– Etter videregående jobbet jeg med telefonsalg cirka tre år, før idéen om en egen bilbutikk ble mer og mer realistisk.

Du finner alt fra VW Golf til heftige superbiler fra Italia i garasjen til Lysholm Bil.
Du finner alt fra VW Golf til heftige superbiler fra Italia i garasjen til Lysholm Bil.

Fra Fiat til Rolls-Royce

I 2016 etablerer Anders «Lysholm Bil» og har siden bygget stein for stein.

I dag er de seks ansatte og tilbyr nyere bruktbiler. Her snakker vi alt fra helt vanlige hverdagsbiler og volummodeller – til tysk premium og italienske superbiler.

Anders sa opp jobben som telefonselger og valgte i stedet å satse på bil.
Anders sa opp jobben som telefonselger og valgte i stedet å satse på bil.

– Jeg må jo innrømme at det er utrolig gøy å jobbe med biler du har sterkest interesse for. Akkurat nå er vi også alene om å selge denne typen biler i Trondheim, forteller Anders.

– Hva er den heftigste du har utlevert så langt?

– Det er vanskelig å svare på, men jeg er veldig glad i Lamborghini Urus. Det er en helt komplett bil i mine øyne. Ellers har vi solgt modeller fra både Ferrari, Aston Martin og en del Audi RS og Mercedes-AMG. Det er moro med kontraster. Vi snakker alt fra Fiat Multipla til disse og ikke minst Rolls-Royce Cullinan. Mulighetene er mange, smiler Anders som er eier og daglig leder i Lysholm Bil.

Rekordår – men de har ikke solgt én eneste elbil

Dette er utvilsomt den dyreste bilen Lysholm Bil har for salg akkurat nå. En 2021 modell Rolls-Royce Cullinan til nærmere seks millioner kroner. Her står den majestetisk på plass utenfor Britannia Hotel i Trondheim sentrum.
Dette er utvilsomt den dyreste bilen Lysholm Bil har for salg akkurat nå. En 2021 modell Rolls-Royce Cullinan til nærmere seks millioner kroner. Her står den majestetisk på plass utenfor Britannia Hotel i Trondheim sentrum.

Janteloven lever...

– Hvordan er sportsbil-interessen i Trondheim?

– Den er egentlig veldig stor. Det er mange som bruker mye penger på bil. Samtidig må jeg innrømme at Janteloven henger litt over oss her i Trøndelag. Man kan få følelsen av å bli litt uglesett om man kjøper en ny og dyr sports- eller superbil, sier Anders og fortsetter:

– Om det er en unnskyldning eller en reel problemstilling vet jeg ikke. Men det hender vi har kunder som forteller at de ikke vil vise seg i en slik bil. Det er litt stigma rundt å bli presentert i en bil som koster mer enn en gjennomsnittlig leilighet i Trondheim.

– Hva kan du bidra med for å få dette mer «akseptabelt», tror du?

– Jeg føler vi har bidratt allerede, bare ved å tilby bilene og vise frem hele spekteret. Det er entusiasmen og lidenskapen for produktet som er viktig. Og når dette er sagt, skal det sies at de typiske sportsbil-kundene i Trondheim handler av ren bilinteresse, ikke for å flashe lommeboka.

Rekordsalg for AMG: Har allerede passert sitt beste år noensinne

Urus har blitt en stor suksess for Lamborghini. I Norge er det solgt over 30 eksemplarer av super-SUVen.
Urus har blitt en stor suksess for Lamborghini. I Norge er det solgt over 30 eksemplarer av super-SUVen.

Amerikansk pickup

Ved siden av «volummodellene», har Lysholm Bil dessuten valgt å satse smått på amerikansk pickup, de stadig ser økende interesse for.

– For det første er det jo grisetøffe biler, gjerne med store V8-motorer. Jeg må innrømme de står i fin kontrast til alle de «fornuftige» elbilene. Det er viktig med mangfold, mener Anders.

Selv i elbil-landet Norge, er det absolutt interesse for amerikansk pickup med DIGER V8-motor.
Selv i elbil-landet Norge, er det absolutt interesse for amerikansk pickup med DIGER V8-motor.

Lysholm Bil har mål om å selge 50 nye amerikanske biler i år, med pickup som majoritet.

– Jeg mener det er et interessant potensiale også i denne bilklassen. Særlig når vi etterhvert får flere spennende elektriske pickuper de kommende årene.

– Hva kjører du selv, forresten?

– Det varierer litt. Men jeg er ekstremt glad i min Porsche 911 GT3 RS. Den er like befriende å kjøre hver eneste gang, avslutter 28-åringen.

Ståle ble lei av jobben – så startet han drømme-butikk

Unik test: Her kjører vi Koenigsegg CCXR med over 1.000 hk i Norge: