Amerikansk bil? Nei, nå er den 100 prosent italiensk

Nytt bilkonsern blir verdens syvende største.

Jeep Wranger er noe av det mest erke amerikanske som ruller på fire hjul   men nå sitter altså både sjefene og eierne i Italia.
Jeep Wranger er noe av det mest erke amerikanske som ruller på fire hjul men nå sitter altså både sjefene og eierne i Italia.

Finanskrisen rammet de amerikanske bilprodusentene hardt. For Chrysler-konsernets del så det i en periode virkelig mørkt ut – og mange fryktet at det rett og slett ville ende i konkurs.

Da kom en noe overraskende beiler på banen: Italienske Fiat hadde selv slitt tungt i mange år, men så mulighetene – og kjøpte en stor eierpost i Chrysler.

Lynrask snuoperasjon

I starten gikk pengestrømmen fra Fiat til Chrysler. Men da den europeiske bilindustrien – og særlig produsentene sør i Europa – virkelig begynte å slite, var det motsatt.

Da hadde en lynrask snuoperasjon i Chrysler begynt å gi resultater, og dermed fikk italienerne kjapp avkastning på pengene sine.

Spesiell bil: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

20 milliarder

Siden har Fiat kjøpt seg videre opp i Chrysler, men hatt problemer med å sikre seg totalt eierskap over selskapet. Den mektige fagforeningen UAW har sittet på en betydelig eierandel, og de har utnyttet makten dette har gitt dem til å presse Fiat hardt på pris.

Lenge så situasjonen ganske fastlåst ut, men helt på tampen av 2013 lyktes den karismatiske Fiat-sjefen Sergio Marchionne å komme til enighet med UAW. For 3,65 milliarder dollar (rundt 20 milliarder kroner) har Fiat tatt over hele Chrysler.

Dette er nye Jeep Grand Cherokee - en bil som blir viktig for Fiat/Chrysler-konsernet de neste årene.
Dette er nye Jeep Grand Cherokee - en bil som blir viktig for Fiat/Chrysler-konsernet de neste årene.

LES OGSÅ: Men hva gjør forhjulene oppe i luften?

Historiebøkene

– Alle store organisasjoner og deres medlemmer opplever avgjørende øyeblikk som skriver seg inn i historiebøkene. For Fiat og Chrysler er denne avtalen helt klart et slik øyeblikk, sa Marchionne i en uttalelse etter at handelen var i boks.

Og her ligger man så visst ikke på latsiden. Målet er at man skal være i havn med alt praktisk arbeid rundt avtalen innen 20. januar.

Samme importør

Det fusjonerte Fiat/Chrysler vil bli verdens syvende største bilprodusent, og inneholder en rekke merkevarer.

Foruten Fiat og Chrysler, har konsernet flere merker som nå skal samarbeide og hente stordriftsfordeler: Alfa Romeo, Lancia og Maserati skal samarbeide tett med Dodge og Jeep.

Her hjemme har Fiat og Jeep i dag samme importør, som også tar inn Alfa Romeo. Salgstallene har vært lave og fallende, og det skal bli interessant å se om en ny modelloffensiv kan klare å snu denne utviklingen.

LES TESTEN: – Så fin veteranbil du har!


Dette er Fiat Freemont - som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler-konsernet i årene som kommer.
Dette er Fiat Freemont - som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler-konsernet i årene som kommer.



Glem BMW X6 – denne var ute lenge før!