SNART KLARE: Voyah har fått første leveranse av sin Free til Norge, de starter med utlevering til kunder om rundt to uker.
SNART KLARE: Voyah har fått første leveranse av sin Free til Norge, de starter med utlevering til kunder om rundt to uker.

Aldri sett denne i Norge? Det kan endre seg raskt

Første leveranse av Voyah Free ruller snart ut på veiene.

Det norske bilmarkedet har endret seg betydelig de siste årene. En rekke nye bilmerker har kommet inn. De fleste fra Kina - og det handler om elbiler.

Sist ut blant disse er Voyah. De har nå fått første store forsendelse av biler til landet og gjør seg klare til en skikkelig salgsinnspurt mot nyttår.

Timingen er viktig: Voyah starter med SUV-en Free. Dette er en bil med startpris på 719.000 kroner.

Dermed får den moms fra årsskiftet, det betyr penger spart for de som kjøper og registrerer bilen i 2022.

NYTT MERKE: Voyah er sist ut av en rekke kinesiske elbilmerker som har kommet til Norge de siste par årene.
NYTT MERKE: Voyah er sist ut av en rekke kinesiske elbilmerker som har kommet til Norge de siste par årene.

Nesten få bil på dagen

– De første samlebåndsproduserte Voyah Free-bilene gjør debuten sin når vi åpner vårt nye showroom i Sarpsborg denne uka. De kommer bokstavelig talt rullende ut rett fra lasteskipet, forklarer Lars Mabro Carlsson hos importøren Electric Way.

Bilene skal være klare for levering til norske kunder – de skal kun gjennom en rask software-oppdatering før de slippes ut på veiene.

– Dette gjør vi fortløpende, så de de første solgte bilene leveres ut om et par uker, sier Carlsson.

Deretter vil det nesten være mulig å få bil på dagen.

Her var det Norgespremiere på Voyah Free

LANSERING: Importøren har åpnet flere showroom i høst, nå står Sarpsborg snart for tur.
LANSERING: Importøren har åpnet flere showroom i høst, nå står Sarpsborg snart for tur.

Må registreres før nyttår

Etter at Voyah Free ble lansert i Norge i juni, har importøren åpnet showroom i Oslo, Hamar og Drammen. Forrige uke ble en større flagshipstore åpnet i Trondheim, og torsdag klippes snora for nok et splitter nytt showroom: I Sarpsborg.

SKJERMER: Ikke overraskende er det høy digitalfaktor innvendig i Voyah Free.
SKJERMER: Ikke overraskende er det høy digitalfaktor innvendig i Voyah Free.

– Regjeringens varslede avgiftsøkningen fra nyttår har naturlig nok skapt økt etterspørsel hos oss som kan levere biler i høst. Vi har fortsatt biler tilgjengelig, men det går fort unna nå. Dessverre tror en del at de slipper økte avgifter bare de rekker å bestille bil før nyttår. Men faktum er at bilen må være registrert før 1. januar for at du skal unngå nye avgifter, sier Lars Mabro Carlsson, i en pressemelding.

Prisen for en standard, fullspekket Voyah Free er altså 719.000 kroner. Eneste tillegg er for noen av lakkfargene, vinterdekk og tilhengerfeste.

Skulle komme til Norge i 2020 – så ble det helt stille

RASKT: Voyah sier de kan levere bil nesten på dagen når software-oppdateringer er unnagjort.
RASKT: Voyah sier de kan levere bil nesten på dagen når software-oppdateringer er unnagjort.

Rekkevidde på 500 kilometer

Bilen er nesten fem meter lang og to meter bred, og utstyrt med blant annet firehjulsdrift, luftdemping og 360-graders kamera som standard.

Batteripakken er på 106 kWt brutto, 100 kWt netto. Det gir en rekkevidde på 500 kilometer. Ladekapasiteten er på ganske moderate 125 kW. Det gjør at bilen kan lade fra 20 til 80 prosent på 45 minutter, da forutsatt ideelle forhold.

Joachim avslørte Voyah Free første gang – i Brumunddal

Se vår video av Voyah Free under: