Akkurat offisiell: Her er nye Volvo EX90

Verdensdebut: Denne blir viktig for Volvo.

Volvo gjennomfører akkurat nå en av sine viktigste billanseringer noensinne. Det handler om et helt nytt elektrisk flaggskip – og en bil som kommer med teknologi vi skal få se i en rekke nye modeller fra Volvo de kommende årene

Kl. 15.15 i dag dro de duken av bilen, på verdenslanseringen i Stockholm.

Salget er allerede i gang: Fra i dag kan norske kunder bestille to topputstyrte modellvarianter, nærmere bestemt Twin og Twin Performance. Begge med utstyrsnivå «Ultra», som er det høyeste for EX90.

Kommer andre kvartal – 2024

Bilen har en offisiell startpris på 864.900 kroner, der service og vedlikehold er inkludert i prisen. Men den blir dyrere med nye avgifter som er på vei inn.

Her er det også verdt å merke seg at EX90 langt fra er klar for levering. Andre kvartal 2024 er det Volvo opplyser nå. Det er nesten oppsiktsvekkende lang tid etter selve premieren, og sier sitt om at Volvo tydeligvis mener det haster å få lansert bilen.

Stadig flere konkurrenter i klassen for store og elektriske SUV-er er nok en viktig faktor her.

Nyhetene fortløpende: Her er vårt livesenter på EX90

INGEN SPRELL: De som hadde ventet seg et utagerende design fra Volvo, kan nok bli skuffet. Bilen har ikke overraskende mye til felles med dagens XC90.
INGEN SPRELL: De som hadde ventet seg et utagerende design fra Volvo, kan nok bli skuffet. Bilen har ikke overraskende mye til felles med dagens XC90.

Batteri på 111 kWt

EX90 skal produseres på en helt ny, helelektriske plattform som heter SPA2 (Scalable Product Architecture).

Både Twin og Twin Performance kommer med to elektriske motorer, en foran og en bak, og dermed AWD (firehjulsdrift) som standard.

Twin-varianten har en samlet ytelse på 408 hestekrefter som gir 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Twin Performance har en ytelse på 517 hestekrefter, med 0-100 på 4,9 sekunder.

Begge versjonene har et batteri på 111 kWt (107kWt tilgjengelig). Det gir en foreløpig estimert rekkevidde på 585 kilometer for Twin og 580 kilometer for Twin Performance.

Video: Hva kan vi vente oss? Her diskuterer vi EX90

REKKEVIDDE: Stor bil krever også stor batteripakke, den er på hele 111 kWt.
REKKEVIDDE: Stor bil krever også stor batteripakke, den er på hele 111 kWt.

Mye utstyr standard

Bilen vil være klargjort for DC-lading opptil 250kW og AC-lading på 11 kW. På en hurtigladestasjon kan batteriet lades fra 10-80 prosent på cirka 30 minutter, forutsatt ideelle forhold.

EX90 leveres også klargjort for toveis lading.

Foreløpig estimert forbruk er 20,9 kWh/100km for Twin og 21,1 kWh/100km for Twin Performance.

Blant standardutstyret tilbyr Volvo blant annet sju seter, panoramatak, pixel-lys, lydanlegg fra Bose, 21" felger, infotainment fra Google, luftfjæringer, massasjeseter foran og Volvos nye og avanserte sikkerhetssystemer. Pilot Assist med adaptive cruise control, head-up display, 360 kamera og blindsonevarsling er også standard.

Av tilvalg finner vi sotede ruter, 22" felger, et oppgradert Bowers & Wilkins lydanlegg og hengerfeste. Tillatt tilhengervekt er 2.200 kilo.

I fjor sommer fikk vi se konseptbilen for første gang

MINIMALISTISK: Slik ser det ut inne i EX90, ikke overraskende dominerer skjermene her.
MINIMALISTISK: Slik ser det ut inne i EX90, ikke overraskende dominerer skjermene her.

655 liters bagasjerom

EX90 er en stor bil. Den er 503 cm lang, 174 cm høy og 196 cm bred (uten speil). Bilen har luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere som standard og bakkeklaringen er på 20,8 cm.

EX90 kommer altså med syv seter som standard og et bagasjerom på 655 liter bak andre seterad. Den tredje seteraden har elektrisk nedfellbare seter og med disse setene slått opp er bagasjerommet på 310 liter (inkludert 65 liter under gulvet). Frunken rommer 34 liter.

Sikkerhet har som ventet vært høyt prioritet i utviklingen av EX90, og bilen kommer med flere nye og innovative sikkerhetssystemer. Blant disse er et helt nytt system for førerforståelse, som følger med på sjåføren og står klar til å gripe inn dersom vedkommende er distrahert, trøtt eller uoppmerksom.

Driver understanding-systemet kommer som standard på Volvo EX90, og er et sensorsystem bestående av to kameraer inne i kupeen, samt et sensorisk ratt.

EX90 skal overvåke sjåfører som ikke følger med

FAMILIEBIL: Sju seter er standard, det er også over 300 liter bagasjerom med alle setene i bruk.
FAMILIEBIL: Sju seter er standard, det er også over 300 liter bagasjerom med alle setene i bruk.

14,5-tommers skjerm

Det interne systemet komplementerer et utvendig sensorsystem bestående av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.

De nye sikkerhetssystemene snakker også sammen med infotainmentsystemet der skjermene til enhver tid skal vite hva som bør vises av relevant informasjon mens man kjører. Informasjonen blir presentert på en ny kontekstuell menylinje og denne teknologien skal bidra til at sjåføren ikke blir distrahert.

EX90 kommer med 14,5" senterdisplay med touchscreen, som gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner. I tillegg har den et 8” tommers førerdisplay over den elektrisk justerbare rattstammen, for mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde.

SKJERMER: Ingen store sprell her. Volvo kjører 14,5-tommers skjerm i midtkonsollen og en mindre over rattet.
SKJERMER: Ingen store sprell her. Volvo kjører 14,5-tommers skjerm i midtkonsollen og en mindre over rattet.

Skandinavisk design

En ganske slank og avrundet front kombinert med rammeløse speil og integrerte dørsider, sidevinduer og dørhåndtak rundt karosserisiden, sørger for at luften strømmer uavbrutt bakover. Dette påvirker luftmotstandskoeffisienten, som brukes for å bedømme bilens aerodynamiske effektivitet. Volvo EX90 har en luftmotstandskoeffisient (Cd-verdi) på 0,29.

Bilen har et stort panoramatak i sotet UV-glass.

Interiøret er bygget på selskapets egenutviklede materiale som heter Nordico. Dette skal ha et tydelig, skandinavisk designuttrykk og består av skinnfrie tekstiler blant annet basert på resirkulerte PET-flasker.

Med denne klarte Volvo noe ganske utrolig

Mye er resirkulert

Standardsetetrekket er Nordico i mørk farge, mens man som tilvalg kan velge setetrekk i lysere farger, alternativt et setetrekk i ullblandingsmateriale, som er sertifisert i henhold til strenge bærekraftsstandarder for dyrevelferd og miljø.

Bilens trepaneler er laget av tre fra bærekraftig skogbruk i Sverige og Finland. De kommer med bakgrunnsbelysning som skal skape en behagelig atmosfære, inspirert av den nordiske villmarken.

I tillegg til de resirkulerte PET-flaskene, består Volvo EX90 av 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer. Dette er noe stadig flere bilprodusenter har fokus på nå.

Se bildeserier og video under:

Gått glipp av noe? Her er vårt livesenter på Volvo EX90

BILDESERIE: Se alle bildene av EX90 over:
BILDESERIE: Se alle bildene av EX90 over:
Volvo EX90 Proportions Animation
Volvo EX90 Proportions Animation
Volvo EX90 Airvents
Volvo EX90 Airvents
Volvo EX90 Thors Hammer
Volvo EX90 Thors Hammer
Volvo EX90 Lidar
Volvo EX90 Lidar
Volvo EX90 Trunk
Volvo EX90 Trunk
Volvo EX90 Spheres
Volvo EX90 Spheres
Volvo EX90 Speaker
Volvo EX90 Speaker
Volvo EX90 Side
Volvo EX90 Side
Volvo EX90 Rotary
Volvo EX90 Rotary
Volvo EX90 Rear
Volvo EX90 Rear
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90
Volvo EX90

Volvo EX90: Her er noen fakta

Lengde: 503 cm / Bredde: 196,4 cm / Høyde: 174 cm

Akselavstand: 298cm Bakkeklaring: 20,8 cm

Motorytelser:

Twin: 300 kW, 408 hk, 770 Nm. Firehjulstrekk.

Twin Performance: 380 kW, 517 hk, 910 Nm. Firehjulstrekk

0–100 km/t:

Twin: 5,9 sekunder

Twin Performance: 4,9 sekunder

Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvoer)

Batteri: 111 kWt (brutto), 107 kWt (tilgjengelig)

Estimert forbruk: Twin: 20,9 kWt/100km / Twin Performance: 21,1 kWt/100km

Rekkevidde: 585 - 580 kilometer (foreløpig ikke sertifisert)

Maksimal ladeeffekt: 250 kW. 10-80 prosent på ca. 30 minutter, 10-100 prosent på ca. 55 minutter.

Ombordlader: 11 kW

Bagasjerom: 655 liter bak andre seterad, 310 liter bak tredje seterad, frunk på 34 liter

Priser:

Twin Ultra: Startpris på 864 900,- ved kjøp og 12.190,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid. 14 090,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.

Twin Performance Ultra: Startpris på 904.900,- ved kjøp og 12.690,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 14. 590,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.

NB: Dette er nå-priser. I tillegg til det etter alt å dømme komme moms på kjøpesum over 500.000 fra årsskiftet. Det kan også bli vektavgift. Dette vil øke startprisen ganske betydelig. Hvor vi ender, avhenger også av hvordan Volvo til slutt ønsker å prise bilen, men startpris fra rundt 950.000 er nok ikke urealistisk.

Video: Sjekk lysene på nye EX90:

Volvo kommer med smart ladefunksjon