Akkurat offisiell: Her er Fords nye elbil

DÜSSELDORF: Vi har hatt en eksklusiv sniktitt på Explorer.

Elektriske Mustang Mach-E har gitt Ford en solid opptur i Norge. Helt siden lanseringen har den vært en av de mest solgte elbilene her til lands.

Nå dobler Ford antallet elektriske personbiler i sitt modellutvalg. I dag har nemlig bilen du ser bilder (og video) av her premiere. Den er splitter ny, men navnet kjenner vi fra før.

Akkurat som med Mustang, gjenbruker nemlig Ford et navn med sterke tradisjoner: Den nye elbilen heter rett og slett Explorer, akkurat som den store og ladbare SUV-en de i dag selger i Norge.

ORIGINALEN: Det er ikke vanskelig å se at designet på dagens Explorer er inspirasjonskilde til den nye.
ORIGINALEN: Det er ikke vanskelig å se at designet på dagens Explorer er inspirasjonskilde til den nye.

Under 500.000 kroner

Vi i Broom fikk møte bilen første gang i Düsseldorf i Tyskland, for noen uker siden. Etter å ha undertegnet sperrefrist-dokumenter, fikk vi komme inn til en eksklusiv visning av bilen – og fikk møte de som har ledet utviklingsarbeidet, inkludert designeren Liviu Tudoran.

Hva er det så Ford kommer med her? Jo, en ganske kompakt SUV som størrelsesmessig er litt mindre enn Mustang Mach-E. Designet er særpreget og skiller seg klart fra de fleste andre elektriske SUV-er på markedet. Prismessig ligger den an til å havne under en litt magisk grense her i Norge: 500.000 kroner.

Her var det første Explorer-eksemplaret i Norge

Kutter kostnader

Det er ikke bare navnet som er lånt fra Explorer – vi kjenner også igjen flere designtrekk. Bilen ser tøff ut, og virker større ut enn sine 4.46 meter. Bagasjerommet er på 450 liter, 1.400 liter når du feller ned baksetet.

En annen ting som er lånt: Plattformen bilen er bygget på, inkludert batteripakken. Den kommer fra Volkswagen, heter MEB og brukes i dag i biler som VW ID.4/ID.5 og Skoda Enyaq. Det betyr at vi temmelig sikkert finner et batteri på 77 kWt under «skallet» her.

Ved å kjøpe dette fra Volkswagen, sparer Ford utviklingskostnader og får samtidig fram en ny modell raskere enn om den skulle blitt bygget fra bunnen av. Produksjonen har de ikke satt ut, den skal gjøres ved Fords fabrikk i Køln.

Her fikk vi høre om planene første gang

HEMMELIG: Her møter vi Explorer noen uker før premieren, i tyske Düsseldorf.
HEMMELIG: Her møter vi Explorer noen uker før premieren, i tyske Düsseldorf.

Estimerer rekkevidden

På rekkevidde estimerer Ford 500 kilometer, uten å gå i detaljer. Men vi får vite at bilen kommer med drift på bakhjulene – og 4x4. Dermed er det nok grunn til å regne med at nøyaktige rekkeviddetall vil være svært nært det vi finner på VWs biler.

Ladehastighet får vi ikke vite noe om ennå, men Ford sier at bilen skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 25 minutter. Som vanlig forutsetter det nok ideelle forhold.

Høyt panser og firkantet design er ikke det aller beste for luftmotstanden. Men Ford hevder de har tatt mange små grep som til sammen skal gi en god effekt her. Derfor skal designet heller ikke gå veldig mye ut over rekkevidden.

Se hva Roy har gjort med en helt vanlig familiebil

KJELLER: Bagasjerommet tar unna 450 liter og har et dypt rom under gulvet. Frunk har bilen ikke.
KJELLER: Bagasjerommet tar unna 450 liter og har et dypt rom under gulvet. Frunk har bilen ikke.

Justere skjermen

To utgaver er klare fra starten: Explorer og Explorer Premium. Utstyrsnivået skal være høyt og inkluderer blant annet LED hovedlys, seter i del-sensico, oppvarmet ratt og forseter, elektrisk justerbart førersete inkludert korsryggsstøtte med massasje og minnefunksjon – og lydplanke.

Innvendig domineres dashbordet av skjermen som Ford kaller SYNC MOVE. Den er på 14,6 tommer og har en fiffig løsning: Her kan du nemlig justere vinkelen slik du vil ha den. Under skjermen befinner det seg et oppbevaringsrom, «My Private Locker», som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.

I midtkonsollen under armlenet finner vi en 17 liters «megakonsoll». Denne er stor nok til å romme tre 1,5 liters drikkeflasker og en 1-liters flaske ved siden av hverandre, eller en 15-tommers laptop. Romdeleren her fungerer også som isskrape.

Ford skal bare selge elbiler i Europa

VINKLES: Den store skjermen kan vinkles inntil 30 grader. Det gjør du helt manuelt, så låses den på plass elektrisk.
VINKLES: Den store skjermen kan vinkles inntil 30 grader. Det gjør du helt manuelt, så låses den på plass elektrisk.

Dårlig vær-funksjon

Explorer har kjøremoduser som er tilpasset ulike veiforhold, samt sjåførens kjørestil. Det inkluderer Normal, Sport, Øko, Tilpasset og Traction for varianter med firehjulstrekk. I tillegg til dreiemoment og kraftdistribusjon, justerer også kjøremodusene pedalfølsomhet, rattfølsomhet og den elektroniske stabilitetskontrollen.

Matrix-LED hovedlysene justerer seg automatisk etter kjøreforholdene. En «dårlig vær funksjon» aktiveres samtidig som vindusviskerne begynner å gå, og vil justere lyset slik at et bredere område blir opplyst.

I GANG: Ford har allerede åpner for reservasjoner, de første kundebilene er ventet til Norge tidlig neste år.
I GANG: Ford har allerede åpner for reservasjoner, de første kundebilene er ventet til Norge tidlig neste år.

Kommer tidlig i 2024

Bilen er tilgjengelig med varmepumpeteknologi som kan forbedre energieffektiviteten ved å bruke varmen fra uteluften, også ved lave temperaturer til å varme opp kupeen – slik at strømforbruket reduseres. Varmepumpen kan også brukes i en omvendt modus – hvor den kjøler ned varm luft i kupeen.

Ford har åpnet for reservasjoner i dag. De første kundebilene er ventet til landet tidlig i 2024.

Nye Explorer er for øvrig en av totalt ni nye elektriske personbiler og nyttekjøretøy som Ford vil tilby i Europa innen utgangen av 2024. Her har vi altså mye mer i vente.

Dette mener de som eier en Mustang Mach-E om bilene sine Video: Her ser vi nærmere på dashbord og interiør i Explorer