Akkurat nå: Her er Audis nye luksus-SUV
Endelig skal de ta opp kampen med BMW og Mercedes også her!
BMW og Mercedes har fått baske seg alene i markedet for de såkalte SUV-coupeene lenge nok, synes åpenbart Audi. BMW var først her, med sin X6 i 2009, før Mercedes i fjor lanserte GLE Coupe.
De har i tillegg utvidet sortimentet med GLC Coupe og X4.
I dag viser endelig Audi fram sitt nye flaggskip i SUV-rekken. Q8. Og det er nettopp en SUV med coupe-aktig taklinje.
Paradoksalt nok, kanskje, betyr dette mindre plass, fire seter i stedet for fem – kort sagt en mindre praktisk bil – samtidig som prisen øker.
På den andre siden, blir det mer sportslig og eksklusivt enn de andre SUV-ene.
Denne kan skremme fanden på flatmark
80-talls mimring
Bilen vises akkurat nå på North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit.
Q8-konseptet du ser bilder av her, skal være veldig likt det som til slutt blir produksjonsmodellen. Sistnevnte kommer på markedet tidlig i 2018.
Den har et skikkelig barskt og utagerende utseende. Langt mer "in your face" enn de fleste litt nedtonede-, nye modellene vi har fått med fire ringer i grillen de siste årene.
Taklinjen er imidlertid ikke like fallende her som hos Mercedes og BMW. Noe som bør bidra til økt takhøyde for de to som sitter i baksetet på Audien.
Legges merke til
Målet har åpenbart vært at Q8 skal legges merke til. Og det må en kunne si at de har lykkes med.
Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av den legendariske sportsbilen Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler.
Den brede-, åttekantede grillen er langt større enn på de andre Audi-modellene – og nede i fangeren er det også to store luftinntak.
Nye Q7 slanket seg utrolige 325 kilo
Norges-aktuell
I Norge går SUV-salget så det suser. Og Q8 kan dermed bli en interessant nykommer blant de som har litt ekstra å rutte med. Ikke minst fordi den skal leveres med ladbar drivlinje.
Det er "riktig" både med hensyn til avgifter og nordmenns preferanser når det gjelder drivlinjer om dagen.
– Med denne på plass blir Q-familien nær komplett. Vi vet at denne bilen kommer til å vekke stor interesse i det norske markedet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
Geir har råtassen de fleste bare kan drømme om
Verstingutgave
Audi har allerede en meget bra ladbar hybrid i Q7 e-tron. Teknikken fra denne bilen finner vei også til Q8. Men skal den hamle opp med toppmodellene til Mercedes og BMW - må det også en verstingutgave til. Gjerne med rundt 600 hk.
På utstyrsfronten er det grunn til å vente alt VW-konsernet kan komme opp med av teknologi. Dermed blir det også en bil som vil kunne tilby mer autonom kjøring. Her har Audi vist lenge at de har mye teknikk som bare venter på å slippes løs på markedet.