Akkurat i gang: Nå settes elbilene på prøve

Verdens største rekkeviddetest starter fra Oslo.

START: Vinterens store rekkeviddetest er akkurat i gang. Nå skal alle bilene kjøres til de er tomme for strøm.
START: Vinterens store rekkeviddetest er akkurat i gang. Nå skal alle bilene kjøres til de er tomme for strøm.

NAFs store rekkeviddetest går av stabelen to ganger i året. I dag er det klart for den store vintertesten, den fjerde i rekken.

Ikke mindre enn 30 biler starter fra Oslo og legger i vei nordover med ett mål: Å finne ut hvor langt hver enkelt bil går før det er helt tomt for strøm.

I år er også vi i Broom med. Vi kjører tre av bilene: Tesla Model X Plaid, VW ID. Buzz og nykommeren Jac e-JS4.

Konkurrerer mot seg selv

– Dette er tre veldig forskjellige biler og det var da også litt av poenget vårt da vi fikk melde inn ønsker. En av disse vil sannsynligvis gå langt, de to andre er langt mer usikre. Men det er jo uansett ikke hovedpoenget. Det viktige med denne testen er å finne ut hvor langt bilene går i forhold til oppgitt rekkevidde. De konkurrerer altså mot seg selv, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han stiller sammen med journalist Mats Brustad (ID. Buzz) og bilekspert Benny Christensen (Jac).

Under kan du lese litt mer om hva de tre venter seg ut av denne dagen

Brooms deltagere – og bilene deres. Fra venstre Vegard Møller Johnsen og Tesla Model X, Mats Brustad med VW ID.Buzz og Benny Christensen med Jac e-JS4.
Brooms deltagere – og bilene deres. Fra venstre Vegard Møller Johnsen og Tesla Model X, Mats Brustad med VW ID.Buzz og Benny Christensen med Jac e-JS4.

Tesla Model X Plaid / Vegard Møller Johnsen

Batteripakke: 95 kWt netto

Rekkevidde: 543 km

Hurtiglading: 250 kW

Pris: 1,42 millioner kroner

0-100 km/t: 2,6 sekunder

Toppfart: 262 km/t

Estimert levering: april-juni

Mål:

Jeg er spent på langkjøring med Yoke-rattet – håper jeg ikke krasjer i en rundkjøring!

I utgangspunktet en av bilene som skal gå lengst. Kommer meg helt sikkert opp på fjellet - og der kan det bli kaldt om jeg blir stående strømtom. Så håper jeg kommer meg ned, igjen.

Blir veldig rart å kjøre en bil med over 1.000 hk - uten å kunne dra på!

Stalltips: Bilen går 465,8 kilometer.

De imponerte stort i sommertesten av elbiler

DESIGN: VW ID.Buzz er et utseende som vekker stor oppsikt. Nå skal vi finne ut hvor langt den går på vinterstid.
DESIGN: VW ID.Buzz er et utseende som vekker stor oppsikt. Nå skal vi finne ut hvor langt den går på vinterstid.

Volkswagen ID. Buzz PRO / Mats Brustad

Batteripakke: 77 kWt netto

Rekkevidde: 408 km

Forbruk: 20,9 kWh/100 km

Ladehastighet: 170 kW

Pris fra: 545.975 kroner

Bakhjulsdrift. 204 hestekrefter. Samme drivlinje som ID.3 og 4.

Mål:

Blir veldig spennende med ID. Buzz. Jeg har aldri kjørt bilen før. Vanligvis er jeg glad i aktiv kjørestil. Nå må jeg nullstille hodet fullstendig. Her skal vi kjøre defensivt.

En ting jeg garantert vinner: Bagasjeromsplass! 1.121 liter. Velger å tro at jeg kan dra hjem nostalgi-prisen også. For dette er garantert ikke bilen som går lengst…

Stalltips: 408 km når jeg neppe. Tipper 320 kilometer.

Les mer om hvordan alle bilene har gjort det tidligere – på Motor.no

NYKOMMER: Jac er helt nye i Norge, dermed knytter det seg også ekstra spenning til resultatet i dag.
NYKOMMER: Jac er helt nye i Norge, dermed knytter det seg også ekstra spenning til resultatet i dag.

Jac e-JS4 / Benny Christensen

Batteripakke: 65,7 kWt netto

Rekkevidde: 433km

Forbruk: 13,2 kWt/100 km

Ladehastighet: 50 kW

Pris fra: 374.900 kroner

Mål:

Å komme meg helt til Dombås – for der er det vaffelservering (etter cirka 35 mil). Men bakkene opp fra Dovre til Dombås er tøffe med tanke på forbruk. Så det er nok litt i overkant.

Mer realistisk er det å komme forbi Otta, hvor vi overnatter (Ca. 30 mil) – og litt forbi.

Stalltips: Tipper vi går strømtomme mellom Sel og Dovre. Etter å har tilbakelagt cirka 320 kilometer.

Her er elbilene som gir mest rekkevidde for pengene

Video: Her er vi klare – dagen før dagen