Advarer: Ikke bruk skjermen når du kjører

Mange mener dette bør bøtelegges.

DISTRAHERER: Bilene har fått stadig større skjermer, Herfra styres nå mange av funksjonene, Men hvis du bruker skjermen mens du kjører, er det lett å miste fokus på veien.
DISTRAHERER: Bilene har fått stadig større skjermer, Herfra styres nå mange av funksjonene, Men hvis du bruker skjermen mens du kjører, er det lett å miste fokus på veien.

Store og interaktive skjermer er blitt mer og mer vanlige i moderne biler. Herfra styres stadig flere funksjoner. Mange setter nå spørsmålstegn ved sikkerheten – og hvordan skjermbruken påvirker den. En aktuell problemstilling er om aktiv bruk av skjerm kan distrahere bilføreren like mye som bruk av håndholdt mobiletelefon – eller verre.

Spørsmål som stilles nå, er om bruk av skjerm på samme måte som bruk av mobiltelefon er medvirkende til at ulykker skjer, noen ganger med dødelig utfall.

– Vi mener at både mobil- og skjermbruk bak rattet nærmest har blitt en folkesykdom. Derfor har vi undersøkt hva 3.500 bilister mener om bøter på dette området, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til Broom.

Stadig flere innrømmer at de blir forstyrret av skjermene

Kvinner mest positive

Et av spørsmålene som ble stilt i undersøkelsen, var følgende: «Synes du det burde være bot for å bruke interaktiv skjerm i bil på samme måte som for mobil?»

Hele 37 prosent svarte ja, mens 41 prosent mente det ikke bør være bot for skjermbruk i bil – og så mye som 23 prosent svarte «vet ikke».

Kvinner er mest positive til bøteleggelse. Av dem svarte 40 prosent ja, mot 34 prosent menn. Enda mer markant var forskjellen på nei-siden. Nesten halvparten av menn – 49 prosent – sa nei til bøter for skjermbruk. Av kvinnene var det 32 prosent som svarte nei.

BOT: Et flertall sier nei til bøtelegging av skjermbruk, men mindretallet er ikke langt bak. Foto: Gjensidige
BOT: Et flertall sier nei til bøtelegging av skjermbruk, men mindretallet er ikke langt bak. Foto: Gjensidige

Uhell på grunn av skjermbruk

En tydelig tendens var dessuten at yngre også var mest negative til bot: I aldersgruppen 30-40 år svarte 49 prosent nei, mens bare 33 prosent over 60 år svarte nei.

– Det er grundig kartlagt at mobilbruk har ført til alvorlige ulykker, også med døden som følge. Dette er kartlagt lenge og grundig, og vi mener at det her i tillegg til det som er dokumentert er store mørketall. Så har vi undersøkelser som viser at 2–3 prosent av de spurte innrømmer å ha hatt biluhell som har vært knyttet til bruk av interaktiv skjerm. Om dette stemmer, betyr det at dette kan gjelde for så mange som rundt 100.000 norske bilister, understreker Rysstad.

OGSÅ ANDRE: Store skjermer finner du i dag i de fleste nye biler. Dette er BYD Tangs versjon. Foto: Frank Williksen
OGSÅ ANDRE: Store skjermer finner du i dag i de fleste nye biler. Dette er BYD Tangs versjon. Foto: Frank Williksen

– Kommet for kort

– Her er det noe som er veldig alvorlig, og i Gjensidige mener vi at myndighetene er på etterskudd i forhold til denne skjermbruken. Det gjelder selv om dette fortsatt er ganske nytt, og at det er litt mer komplisert å gripe fatt i enn mobiltelefonen.

– En overordnet hjemmel vil man vel uansett kunne finne i trafikkreglenes paragraf 3, om ikke annet. I Gjensidige er vi uansett for en reaksjon på forholdet. Teknologien er fantastisk, den – men vi er kommet for kort med løsninger som ivaretar sikkerheten godt nok, sier Rysstad.

Skjermene blir større og større - det kan gi farlige følger

– La skjermen være urørt

– Selv med de beste intensjoner er det fort gjort å bli fristet til bruk – og da blir det lett et trafikkproblem, legger han til.

– Selv om jeg ser litt mørkt på det nå, er jeg optimist i det lange perspektivet. Dette blir sikkert bedre på sikt. I mellomtiden får anbefalingen være at du lar skjermen være urørt mens du kjører, sier Bjarne Aani Rysstad til slutt.

Disse skjermene forstyrrer føreren mest

Video: Se hva BMW har funnet på her