200 hestekrefter trenger ikke koste noen formue

VW Polo GTI er en liten morobil. Les testen:

Volkswagen Polo GTI har fått en ny og større motor, men ytelsene er nesten akkurat de samme som før.
Volkswagen Polo GTI har fått en ny og større motor, men ytelsene er nesten akkurat de samme som før.

Volkswagen Polo er en bil svært mange har et forhold til. Mer enn 14 millioner eksemplarer er solgt siden de første forlot fabrikken på 70-tallet.

I fjor sommer lanserte Volkswagen sjette generasjon Polo, inkludert den sportslige GTI-versjonen.

Nå har vi i Broom endelig kjørt bilen, som er større, sterkere og litt raskere enn noen gang.

Hva er nytt?

Bilen er større en forgjengeren i alle retninger. Blant annet er den åtte centimeter lenger. Det betyr bedre plass innvendig og et vesentlig større bagasjerom.

Liten og snerten bil med 200 gamp kan by på mye moro.
Liten og snerten bil med 200 gamp kan by på mye moro.

Det er så klart endringene under skallet som er mest interessant på Polo GTI. Nå er den gamle 1,8 literen faktisk erstattet med en nyutviklet rekkefirer på 2 liter. Effekten er økt fra 192 hk til 200 blank. Enda viktigere er kanskje at dreiemomentet øker fra 280 Nm til 320 Nm.

Bilen kan leveres med adaptivt sportsunderstell, noe testbilen ikke har. Vi kan derimot velge mellom Eco, Normal, Sport og Individual. Her endres blant annet gass- og styrerespons.

Nå matcher Polo både større og dyrere biler

Hva er styrker og svakheter her?

Det er ingen tvil om at Polo GTI er en underholdende bil å kjøre. Med 200 hk fordelt på drøye 1.300 kg er helt klart morofaktoren til stede. 0-100 km/t er i mål på 6,7 sekunder – noe som oppleves enda raskere bak rattet i en såpass liten bil.

Volkswagen har gjort gode grep om interiøret på nye Polo. Det nye infortainmentsystemet med 8 toms skjerm er oversiktlig og enkelt i bruk, sammen med de digitale instrumentene.

Volkswagen har løftet designet skikkelig på den nye utgaven. Legg merke til linjen i grillen som strekker seg videre inn i lykteglassene.
Volkswagen har løftet designet skikkelig på den nye utgaven. Legg merke til linjen i grillen som strekker seg videre inn i lykteglassene.

Sportssetene er retroinspirert, hentet fra første Golf GTI, det er tøft! Med GTI-stylingen på utsiden ser bilen rett og slett sinna ut, noe den også er i aller høyeste grad.

På veien synes vi ikke bilen innfrir helt til forventningene. Sammenlignet med nye Ford Fiesta ST oppleves bilen nummen og mindre direkte på styringen. Vi får rett og slett ikke like god kontakt med underlaget, som vi hadde håpet på i Poloen.

DSG-dobbelclutchkassen henger ikke alltid like bra med på notene heller, og motorlyden blir skrikete på høyt turtall.

Polo GTI leverer derimot langt bedre komfort sammenlignet med Fiesta ST, men det er kanskje ikke det du er mest ute etter når du først skal ha en ekte GTI-modell?

Utover dette er nye Polo GTI en gjennomført bil. Designet sitter som et skudd, og skyvet fra motoren er godt over det du forventer av en liten Polo. Igjen: Morofaktoren er høy!

Interiøret er enkelt, men gjennomført. Setetrekket er sterkt inspirert fra første generasjon Golf GTI.
Interiøret er enkelt, men gjennomført. Setetrekket er sterkt inspirert fra første generasjon Golf GTI.

Polo til topps i kvalitetsundersøkelse

Hva koster den?

Polo GTI starter på 350.000 kroner, men med utstyr som panoramasoltak, 18-tommere, stor navigasjonspakke og nøkkelfri åpning – ender den på 399.100 kroner.

Hvem er konkurrentene?

Som vi allerede har nevnt er nye Ford Fiesta ST en direkte konkurrent. Toyota har dessuten lansert en skikkelig moroutgave av Yaris, den har gått tilnavnet GRMN, og er kun tilgjengelig i et begrenset antall.

Vi må heller ikke glemme Mini Cooper S, som faktisk er enda litt mindre enn Poloen. I John Cooper Works-versjon leverer den 231 hk!

De to rørene gir fra seg hyggelig lyd, men er samtidig ikke tøffest i klassen.
De to rørene gir fra seg hyggelig lyd, men er samtidig ikke tøffest i klassen.

Dette er en skikkelig hissigpropp

Vil naboen bli imponert?

En knallrød Polo GTI skiller seg helt klart ut både på veien og i nabolaget. Ved oppstart er lydbildet nok til at du snur deg og lurer på hva dette er for noe. Girer du manuelt med pendlene bak rattet, leverer bilen fra seg et lite «poff» mellom girskiftene. Det er like moro hver gang.

Vi tror mange vil bli overrasket over hvor kvikt det lille tyttebæret flytter seg på veien. Her vil nok mange om ikke annet bli smått imponert.

Broom mener:

Volkswagen Polo har blitt en kjempetøff bil å se på. Spesielt har vi sansen for interiøret som har blitt lekkert og mer brukervennlig enn før.

Polo GTI er helt klart en bil som får deg til å trekke på smilebåndet. Men den er ikke like sportslig og presis å kjøre som noen av konkurrentene. Det virker litt som at Volkswagen har balansert oppsettet mer mot det komfortable – kontra å kjøre all in på de sportslige egenskapene.

Nye Polo er også utstyrt med en rekke assistentsystemer. Deriblant automatisk nødbrems, blidsonevarsler og parkeringshjelp.
Nye Polo er også utstyrt med en rekke assistentsystemer. Deriblant automatisk nødbrems, blidsonevarsler og parkeringshjelp.

Vi stusser også litt på at 0-100 tiden er nøyaktig den samme på nykommeren, som forrige generasjon. Og det til tross for at Volkswagen har satt inn en ny og større motor.

Som vi skrev innledningsvis har Poloen likevel blitt litt raskere. Og da mener vi litt. Toppfarten er nå 237 km/t, som er en økning på 1 km/t sammenlignet med forgjengeren. Dette skyldes i all hovedsak vektøkningen på bilen. Den nye Poloen har nemlig blitt 150 kg tyngre…

Her kan du lese vår test av VW Golf R

Hva mener eierne?

Det ligger inne 14 vurderinger av Polo i Brooms bilguide, der det er bileierne selv som gir bilene sine karakterer.

Visste du at:

  • Nye Polo leveres med seks forskjellige bensinmotorer, men bare to som går på diesel.
  • Bilen er hele 35 cm lengre enn første generasjon Golf.
  • For første gang leveres Polo bare med fem dører.

Volkswagen Polo GTI

Motor: 2-liter R4 Effekt: 200 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 6,7 sek. Toppfart: 237 km/t Bagasjerom: 305 / 1.079 liter Forbruk: 0,57 l/mil ​Vekt: 1.355 kg Lengde x bredde x høyde: 406 x 175 x144 Pris: Fra 351.000 kroner Pris testbil: 399.100 kroner

"Sossetralla" fra 80-tallet er blitt veteranbil