Skoda har slått seg opp i Norge gjennom å tilby fornuftige og smarte biler – til gunstig pris.

Samtidig har antall modeller jevnt og trutt blitt utvidet: Sist med to helt nye SUV-er: Kodiaq og Karoq.

Sistnevnte har startpris på 324.000 kroner og er dermed en av de rimeligste bilene i klassen. Tross relativt kompakte ytre mål, kan den by på hele 521 liter bagasjerom. Da snakker vi familiebil-størrelse.

Kjenner fra før

Karoq er ikke bilen som gjør mest ut av seg desinmessig, det ønsker Skoda å gjøre noe med når de nå lanserer spesialutgaven Karoq Scout.

Karoq er en ganske diskret bil.
Karoq er en ganske diskret bil.

Scout-betegnelsen kjenner vi forresten fra før. Den har nemlig Skoda brukt på flere av sine modeller tidligere.

Dette handler om litt tøffere design, med en god dose offroadstyling. Særlig familie-stasjonsvognen Octavia har hatt suksess i sin Scout-versjon.

Konseptet er kjent fra flere bilprodusenter og appellerer nok særlig til de som ønsker seg en bil som skiller seg litt fra mengden – uten at det skal bli altfor utagerende.

Dette er bilklassen som vokser mest akkurat nå

Flere detaljer i sølv understreker det tøffere preget.Hvor synlig det blir, avhenger ganske mye av hvilken farge du velger bilen i.
Flere detaljer i sølv understreker det tøffere preget.Hvor synlig det blir, avhenger ganske mye av hvilken farge du velger bilen i.

Tradisjonell oppskrift

Karoq Scout skal debutere på bilutstillingen i Paris i oktober. I forkant av det har Skoda nå offentliggjort tre bilder av nykommeren, som viser både eksteriør og interiør.

Stylingpakken følger den tradisjonelle oppskriften til disse modellene. Det vil si kraftigere hjulbuer, skliplater under støtfangerne foran og bak og også litt ekstra offroadpynt nederst på sidene. Bakfangeren har også blitt adskillig mer framtredende.

18-tommers felger er standard, bilen kan også leveres med 19-tommere. Egne Scout-emblemer er på plass, rutene er også mørkere.

Karoq har en søstermodell, den kan bli tøff for konkurrentene

Små endringer også innvendig, Karoq Scout kommer med digitalt instrumentpanel.
Små endringer også innvendig, Karoq Scout kommer med digitalt instrumentpanel.

4x4 er standard

Også innvendig er Scout-emblemene på plass, dessuten flere øvrige detaljer. Digitalt instrumentpanel er også standard.

Karoq Scout lanseres med tre motoralternativer: Én bensinmotor på 1,5 liter og 150 hestekrefter – og to dieselalternativer.

Her er det snakk om en 2-liter, på enten 150 eller 190 hestekrefter. Den minste dieselmotoren kan fås med manuell girkasse, ellers er det automat som gjelder. 4x4 blir standard på Scout-utgavene.

Gunstig startpris – men denne Skodaen ble likevel ganske dyr

Se rekorden: Skoda har verdens raskeste sjuseter!