Hyundai har virkelig truffet en nerve i det norske folk med sin andre elbil: Kona.

Det ble tidlig klart at den tøffe crossoveren ville bli en storselger. Hyundai åpnet for at folk kunne sette seg på interesseliste – men til slutt måtte de sette en stopp. Rett og slett fordi pågangen var så voldsom. 20.000 navn stod etterhvert på lista. Rundt 7.400 av har endt opp med å bestille. 400 av disse er kommet siden 2. juli – da det ble kjent at ventetiden for de som bestiller nå er rundt to år.

Vi er derfor i godt selskap når vi lurer på hvordan denne bilen er å kjøre. Da passer det godt at det akkurat nå er verdenslansering av bilen – og at det faktisk skjer hjemme i Norge. Nærmere bestemt i Oslo.

Vår utsendte, Mats Brustad, er sammen med biljournalister fra hele verden på plass for å teste den spennende nykommeren.

Hyundai Kona knuser konkurrentene på rekkevidde

Hyundai har valgt spreke farger på testbilene. Og det er ingen tvil om at de skaper en del oppmerksomhet.
Hyundai har valgt spreke farger på testbilene. Og det er ingen tvil om at de skaper en del oppmerksomhet.

En dårlig nyhet

At dette skjer i Norge er selvsagt ikke tilfeldig. Det finnes ingen andre land der elbiler har en lignende posisjon som i her.

Mats har allerede fått sitte bak rattet en stund, så nå gleder vi oss til å høre hvordan det går.

– Ring, ring...

– Heisann, Vegard! Du er spent på hvordan den nye elbil-favoritten er å kjøre, tenker jeg.

– Det er helt riktig. Og jeg er neppe alene. Nordmenn står jo bokstavelig talt i kø for denne bilen.

Interiøret har god opplevd kvalitet og gode seter med mange justeringsmuligheter.
Interiøret har god opplevd kvalitet og gode seter med mange justeringsmuligheter.

Leaf vs Kona: Hvilken skal jeg velge?

– Jeg har en litt dårlig nyhet til deg. Som så mange ganger før på disse lanseringene, har man valgt å legge inn en sperrefrist på kjøreinntrykk. Så der har jeg ikke så mye å bidra med, dessverre.

– Ja, det er jo typisk! Så dumt da. Hva kan du fortelle da?

– Tja, jeg kan i alle fall fortelle at den er god å sitte i. Interiøret ser også stilig ut. Høy midtkonsoll i et slags bro-design gir følelse av en større bil – og det er smarte oppbevaringsløsninger. Riktignok er ikke infotainmentsystemet fullt så bra som de beste. Men Hyundai har tatt store steg i riktig retning de siste årene, og opplevd kvalitet er god.

Kontrastfarge på taket ser barskt ut. Dessverre blir ikke dette en valgmulighet for de som bestiller bilen sin nå. Bakgrunnen for det er at Hyundai vil gjøre produksjonen mest mulig strømlinjeformet. Da gjelder det å begrense valgmulighetene.
Kontrastfarge på taket ser barskt ut. Dessverre blir ikke dette en valgmulighet for de som bestiller bilen sin nå. Bakgrunnen for det er at Hyundai vil gjøre produksjonen mest mulig strømlinjeformet. Da gjelder det å begrense valgmulighetene.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Ikke 4x4

Kona er en ganske kompakt crossover. Med lengde på 4,18 meter hører den i praksis hjemme i den nedre delen av Golf-klassen. Men det faktum at batteriene ligger i bunnen av bilen, gjør det lett å utnytte plassen best mulig. Bagasjerommet er oppgitt til 373 liter. Med baksetene slått ned, har bilen 1.114 liter tilgjengelig.

Selv om dette er en crossover/SUV kommer den ikke med 4x4, i alle fall ikke i starten. Det blir heller ikke mulighet for hengerfeste.

– Akkurat det med manglende 4x4 og hengerfeste synes nok mange nordmenn er litt dumt. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvordan pågangen hadde vært hvis den hadde det i tillegg til alt annet, sier Mats.

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

Tøft design

– Kan du si litt om hvordan bilen ser ut i virkeligheten?

– Absolutt. Jeg synes designet sitter veldig bra. Dette er en slik bil som ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, mener han.

– Særlig stilig blir det om man velger å ha taket i en kontrastfarge, slik testbilene har. Dessverre blir ikke det mulig å bestille lenger. Det handler rett og slett om å ikke gjøre produksjonen for komplisert. Kundene får faktisk bare tre valg: Farge, skinn eller ikke sinn – og med eller uten takluke. Utover det leveres bilene ferdig med alt ekstrautstyr.

Mats forteller også at de fargerike testbilene får mye oppmerksomhet ute på veien.

– Det er tydelig at mange er nysgjerrige på denne bilen, sier han.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

God rekkevidde

For under 350.000 kroner får du en fullutstyrt bil med batterikapasitet på 64 kWh. Rekkevidden er på hele 482 kilometer, etter den såkalte WLTP-målingen – som er langt strengere enn NEDC, som tidligere var "fasiten".

0-100 km/t går for øvrig på kvikke 7,6 sekunder.

– Dette med ytelser, og da tenker jeg både på akselerasjon og rekkevidde, er nok et viktig argument for mange. Det er i praksis ingen andre som kan tilby noe lignende i dette prissegmentet, forteller Mats.

18.000 nordmenn står på venteliste på denne

Hurtiglading

Ifølge Hyundai kan bilen lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader. Med en 7,2 kW-lader vil det ta 9 timer og 40 minutter å lade batteriet.

Selv om leveringstiden for de som bestiller i dag er rundt to år, drøyer det ikke lenge før de aller første kundene får bilene sine.

Utleveringene starter allerede i august. Etter det vil bilene pumpes ut fortløpende. Hyundai vil imildertid ikke svare på eksakt hvor mange som leveres ut i 2018.

– Men du, nå må vi kjøre videre her. Jeg kommer naturligvis tilbake med en skikkelig test så snart sperrefristen oppheves, lover Mats.

Det er altså bare å følge med på broom.no framover, folkens.

PS: Hyundai har forresten lansert bil i Norge før – tilbake i 2011. Den gangen lot de biljournalister fra hele verden komme hit for å prøve familiebilen i40.

Denne bilen kommer til å bli et vanlig syn på norske veier etterhvert.
Denne bilen kommer til å bli et vanlig syn på norske veier etterhvert.

Dette irriterer mange bileiere seg over