Brooms salgssjef Øyvind Blankvandsbråten er akkurat nå på en skikkelig roadtrip i sin BMW 3-serie.

Nylig kjørte han gjennom Tyskland, og oppdaget det som blir neste generasjon av bilen han selv eier.

3-serie er den mest solgte modellen i BMWs sortiment, og derfor er den nye generasjonen som skal presenteres på bilutstillingen i Paris i september særdeles viktig.

Helge ble nesten påkjørt da han knipset BMWs superbil

Lot seg imponere

Øyvind er blitt en skikkelig BMW-entusiast, og nettopp 3-serie er bilen som for alvor overbeviste ham.

Han har nå hatt tre forskjellige. Den siste er en 330d Touring xDrive. Den bilen egner seg svært godt til en roadtrip nedover gjennom Europa.

– Ja, den er strålende bil, både til å kjøre lang og aktivt med. Den ligger veldig godt på veien og har et fint kraftoverskudd. Begge deler kommer godt med på Autobahn. Jeg har kjørt 100 mil på 10 timer, forteller han på vei til Hallstad i Østerrike.

Videre går turen via Grossglocknerpasset til Ljubljana, og deretter videre til Lichstenstein og tilbake gjennom hele Tyskland igjen.

Da Tom tok bilder, ble luksus-SUVen dekket til

Sjåføren i den kamuflerte BMWen lurte nok litt på hvem som stadig kjørte forbi og tok bilder ... Foto: Privat
Sjåføren i den kamuflerte BMWen lurte nok litt på hvem som stadig kjørte forbi og tok bilder ... Foto: Privat

– De så rart på meg

Med sin interesse for bil generelt, og BMW spesielt, var han rask med å få fram kameraet da det dukket opp en kamuflert 3-serie foran ham på veien.

– Jeg hang meg på for å få se mest mulig. Sjåføren så rart på meg da jeg kjørte forbi for så å slippe de fram, før jeg kjørte forbi på nytt, he,he. Men jeg jeg måtte jo få kikket ordentlig, forteller Broom-Øyvind.

Han fikk tatt flere bilder. Bilen er naturligvis godt tildekket, men det går likevel an å se konturene av hva vi har i vente.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Dette er BMWs mest solgte modell – og derfor også en svært viktig bil. Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Dette er BMWs mest solgte modell – og derfor også en svært viktig bil. Foto: Øyvind Blankvandsbråten

To ladbare varianter

Designmessig legges det opp til forsiktige endringer. Mye tyder på at den skal bli mer lik nye 5-serie.

Under panseret vil det bli en rekke bensin- og dieselmotorer – og to ladbare hybrider. De to siste skal i følge ryktene hete 325e og 330e. Førstnevnte vil få rundt 230 hk, mens det blir 280 hk i den andre. Begge får ventelig firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer, målt etter den nye WLTP-standarden.

Hvorvidt også stasjonsvogn-utgaven av 3-serie blir tilgjengelig med denne drivlinjen, er det sagt lite om foreløpig. Men det er liten tvil om at det hadde vært gull for norske bilkjøpere.

Denne biltransportten hadde flere kamuflerte biler, blant annet nye 3-serie GT og en cabriolet-utgave av Mini. Foto: Privat
Denne biltransportten hadde flere kamuflerte biler, blant annet nye 3-serie GT og en cabriolet-utgave av Mini. Foto: Privat

En av de viktigste trendene på bilmarkedet akkurat nå

​Ny plattform

Alt tyder på at neste generasjon 3-serie kommer til å bli mer komfortabel, nettopp for å møte konkurransen fra C-klasse. Men i kjent stil vil BMW beholde de sportslige kjøreegenskapene de er så kjent for.

Det skal de klare blant annet ved å bruke sin nye plattform, kalt CLAR, som både reduserer vekten og øker vridningsstabiliteten.

Selv om ingen konkrete mål er bekreftet, ryktes det at bilen vil strekke seg 6 cm i lengde. Da blir den rundt 4,7 meter lang. Det vil i tilfelle kunne bety en betydelig økning av plassen i både bagasjerom og coupé.

Planen er at bilen kommer på markedet rundt mars 2019.

I garasjekjelleren i Trondheim fant Ole en helt spesiell bil