Rekordmange har realisert bobil-drømmen i sommer

– Noen bruker like mye penger på bobil som andre gjør på hytte.

Bobilsalget øker for femte år på rad i Norge, og stadig flere kjøper seg mer luksus.
Bobilsalget øker for femte år på rad i Norge, og stadig flere kjøper seg mer luksus.

Det har aldri vært mer populært å eie bobil i Norge enn det er akkurat nå. Salget av nye bobiler øker nemlig for femte år på rad.

Så langt i år er det registrert 2.474 nye bobiler, og det er de største bilene som selger aller best.

Det er med andre ord ingen tvil om at stadig flere nordmenn unner seg litt ekstra luksus når de skal feriere.

Overraskende

Hvis vi ser på nybilsalget de fem siste årene, har det vært eventyrlig for norske bobilforhandlerne.

Mens det i 2014 ble solgt 1.594 nye bobiler i det første halvåret, var salget i tilsvarende periode i 2018 på 2.474 biler. Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, tror det er flere årsaker til at bobil er blitt så populært. Holm er likevel overrasket over at salget fortsetter å øke.

Dette er drømmen for mange, og stadig flere realiserer den.
Dette er drømmen for mange, og stadig flere realiserer den.

– Ja, det er klart vi er overrasket over at økningen er såpass stor. Salget av campingvogner har gått opp og ned i den samme perioden som vi har registrert jevn og stabil økning i salget av bobiler. Kanskje det er så enkelt som at forhandlerne våre har økt oppmerksomhet mot bobiler, sier han.

Holm tror imidlertid bobilens fleksibilitet og høye komfort er viktige kjøpsargumenter for nordmenn som velger bort både hytte og båt for å oppfylle bobildrømmen.

Bobilsalget har aldri vært høyere i Norge.

De store øker mest

Statistikken viser at det fortsatt er bobiler under 3.500 kilo som er mest populære. Disse kan kjøres på vanlig bilførerkort, klasse B. Men det er de store bilene over 3.500 kilo som øker mest.

Geir Holm, Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, syns det er overraskende at økningen i salget er såpass stor.
Geir Holm, Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, syns det er overraskende at økningen i salget er såpass stor.

– De store bobilene har bedre plass, mer komfort og mer luksus. Mange bruker like mye penger på bobilen som andre gjør på hytta. Da ønsker de den beste komforten. Med de store bobilene får brukerne med seg el-sykler, grill, campingmøbler og alt de ønsker på ferieturen. Og de kan montere det de måtte ønske av utstyr – uten å være redd for å kjøre med overlast, sier Holm.

Sånn sett skiller Norge seg en del fra resten av bobil-Europa, hvor det er de mindre by-bobilene som er i fokus.

AMG-salget i Norge er historisk høyt

Campingvogna faller

Samtidig som bobilbølgen brer seg utover landet, stagnerer det for campingvogna. Salget av nye campingvogner har gått ned det første halvåret i 2018, sammenliknet med fjoråret.

Så langt i år er det solgt 1.634 nye campingvogner, mot 1.808 i 2017.

Majoriteten i den norske bobilparken er fremdeles de mindre bilene under 3.500 kg.
Majoriteten i den norske bobilparken er fremdeles de mindre bilene under 3.500 kg.

Bobil i Norge

• Det er ved utgangen av juni registrert 50.896 bobiler i Norge

• Så langt i år er det registrert 2.474 nye bobiler (førstegangsregistrerte)

• En norskregistrert bobil kjører i snitt under 6.000 km i året

• Bobilen brukes i snitt 6-7 mnd. i året (april til oktober er høysesong)

• Den norske bobillisten har en snittalder på 60+

• 4 av 10 bobillister er pensjonister

Norges dyreste bobil ble solgt på ett blunk

Borghild: – Jeg vet hvor gasspedalen er