Den fulgte oss i hele tre tiår. Den ble lansert høsten 1974, som 1975 modell og ble produsert helt fram til 1993.

Det er bilklassikeren Volvo 240 vi snakker om. Den aller største suksessen så langt i Volvos drøyt 90-årige historie. Volvo 240 er også bilen som ble produsert lengre en modellen som skulle erstatte den.

Dette er en bil de aller, aller fleste nordmenn har et forhold til. Enten man faktisk er oppvokst i baksetet på en, har kjørt rally med en, hatt en som halvrånete ungdomsbil med altfor breie hjul og basskasse i bagasjerommet – eller om du har kommet såpass opp i årene at du kanskje kjøpte en helt ny 240, som en staselig, pen og sikker bil til familien, en gang i tiden. Eller om du nå kanskje har en som fin veteranbil i garasjen?

Denne bilen med registreringsnummer JAA 018 er den aller siste produserte 240-en.
Denne bilen med registreringsnummer JAA 018 er den aller siste produserte 240-en.

Overlevde erstatteren

Her hjemme var Volvo 240, og forløperen 140, Norges mest solgte bil ni år på rad. Fra 1971 til 1980.

Totalt rullet 2.862.053 eksemplarer ut fra fabrikken, medregnet den sekssylindrede og mer eksklusive Volvo 260. Den er med det Volvos mest produserte modell så langt i historien. Men det er også en bil som deler befolkningen i to leire. Enten hater man den dypt og inderlig, eller så digger men den.

240 ble produsert i nesten 20 år. Det er usedvanlig lenge for en bilmodell, og egentlig var planen at den skulle fases ut mye tidligere.

Da 700-serien debuterte i 1982, regnet mange med at det var slutt for 240 i løpet av kun kort tid. Men neida. Godt salg gjorde at den seiglivede modellen bare fortsatte og fortsatte – og faktisk overlevde den 700-serien, som egentlig var erstatteren, med ett år. Det står det jammen respekt av!

Les også: Dette er verdens mest berømte Volvo

Dønn strøken og med svart skinninteriør. Bare 67 kilometer har den kjørt på 25 år.
Dønn strøken og med svart skinninteriør. Bare 67 kilometer har den kjørt på 25 år.

Den aller, aller siste ...

Mot slutten var det dog ikke til å komme fra at 240 var frakjørt på mange områder. Likevel var det tendenser til landesorg både her hjemme og ikke minst i bilens hjemland, Sverige, da det aller siste eksemplaret rullet av samlebåndet 5. mai 1993. En mørkeblå 240 stasjonsvogn i Polar Super utgave, med svart skinninteriør, som fikk registreringsnummer JAA 018.

Begivenheten ble til og med dekket av NRK Dagsnytt og det fantes vel knapt et svensk mediehus som ikke dekket saken. Volvo 240 var jo nesten like erkesvensk som både dalahesten og gredd-osten.

Det er akkurat den bilen du ser på disse bildene. Så den lever i aller beste velgående og har et bedre bil-liv enn 25 år gamle biler flest. Den ble nemlig kjørt noen få kilometer, fra fabrikken og rett på Volvos eget museum, som ligger rett utenfor Gøteborg. Der kan den beskues sammen med mange andre Volvo-klassikere.

Les også: Her er Volvoen som vant verdens tøffeste rally

Volvo 240 er ett bilikon og det var veldig nære på at Norge ble medeier i Volvo i 1979.
Volvo 240 er ett bilikon og det var veldig nære på at Norge ble medeier i Volvo i 1979.

Volvo ble nesten norsk ...

Det at den litt trauste modellen har så sterk posisjon her i Norge kan nok kanskje delvis henge sammen med at Volvo i 1979 holdt på å bli litt norsk. Da ville nemlig Svenske myndigheter at Norge skulle bli deleier i Volvo, i bytte mot oljerettigheter på norsk sokkel. Det gikk så langt at den såkalte Volvo-avtalen ble undertegnet på regjeringsnivå. Men motstanden mot avtalen var så stor både i Norge og Sverige at avtalen ble forkastet i 1979.

Send Volvo18 til 2205 og du får bladet i postkassen
Send Volvo18 til 2205 og du får bladet i postkassen

Sett fra et norsk ståsted skal vi nok være glade for det. Norge har definitivt tjent mange ganger så mye på nordsjøoljen som vi ville gjort på Volvo.

Denne la grunnlaget for Volvos suksess

Vil du lese mer om gammel Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker. Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa. Her får du også møte mannen som designet P1800 og har en stor del av æren for suksessen.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO18 til 2205. Så enkelt er det. Det koster 99 kroner + 15 kroner i porto, det belastes telefonregningen og du får bladet rett hjem i postkassen i løpet av noen dager.

Les også: Denne skulle vært oppfølgeren til P1800

Video: Dette er også en Volvo-klassiker!