Etter at den tidligere freestyle-alpinisten Jon Olsson la skiene på hylla, har svensken funnet seg en ny og sannsynligvis langt morsommere hobby, nemlig bil.

På få år har 35-åringen eid alt fra råspreke Lamborghinier med skiboks på taket, til et eksemplar av mer eksklusive Rolls-Royce Wraith, som nylig var til salgs i Nederland.

Olsson lar sjelden en bil forbli original. I tillegg til større endringer eksteriørt, får gjerne motorene gjennomgå en skikkelig oppgradering.

Ny million-Merce

Rett før jul i fjor kjøpte bilentusiasten en Mercedes G500 4x4´2. En brutal bil i utgangspunktet, som koster rundt 2,4 millioner kroner.

Dette er kort oppsummert det råeste Mercedes leverer av firehjulstrekkere. Sammenlignet med en vanlig G-Klasse er 4x4´2-versjonen både bredere og høyere. Bakkeklaringen er faktisk hele 45 centimeter.

Nå har Olsson nylig ferdigstilt sitt nyeste prosjekt, som hittil kanskje er det sprøeste han noen gang har gjort.

Skiboks på superbilen? Klart du kan!

780 hk bør holde for de fleste. Foto: Jon Olsson/Youtube
780 hk bør holde for de fleste. Foto: Jon Olsson/Youtube

Kappet taket

For det første har en allerede råsterk motor blitt enda hvassere. Originalt har Mercedes plassert en 4-liters V8er under panseret, som yter 422 hk.

Det er lagt i fra tilfredsstillende for skistjernen. Hans bil er nemlig skremt opp nesten til det dobbelte. Vanvittige 780 hk yter den digre SUVen nå.

Men galskapen stopper ikke der. Da Olsson oppdaget at den ruvende SUV-en ikke ville få plass i Monacos parkeringshus, var løsningen enkel: Med vinkelsliper har han og teamet kappet taket av millionbilen, og med det laget verdens første G500 4x42 cabriolet.

– Det er nok noe av det sykeste jeg har gjort, å kappe taket av en G500. Men da ideen kom, måtte jeg bare gjøre det, forteller han.

Leker rundt i Rolls-Royce med over 800 hk.

Ikke laget for regn

I kjent stil er bilen foliert i kamofarger, og den har fått en haug med ekstrautstyr. Blant annet en diger kufanger med lysrigg, brede karbonskjermer og ikke minst har bilen fått tropisk treverk i form av teak.

Ettersom taket er kappet av, og ikke erstattet med en nedfellbar løsning, er ikke bilen veldig glad i regn. Dermed snakker vi kun om en real sommerbil, eller en Monaco beach cruiser, som Jon kaller den.

Under kan du se mer av den ekstreme bilen, og høre lyden! Det anbefales…

Bevæpnede tyver stakk av med skistjernens gamle bil