Helt vest i Tyskland ligger en av verdens tøffeste og mest berømte racerbaner. Det er ikke uten grunn at Nürburgrings Nordsløyfe blir kalt det grønne helvete.

Banen er 20,832 kilometer lang, og har alt fra skarpe svinger, uoversiktlige bakketopper og lange strekker. Her kan de raskeste bilene enkelt passere 300 km/t.

Nürburgring er rett og slett selve manndomsprøven for å teste hva verdens sports- og superbiler er gode for.

35 år gammel rekord

Ikke overraskende har Porsche levert sterke tider på Nürburgring gjennom historien. I høst satte de blant annet ny rekord for gateregisterte biler, med den nye 911 GT2 RS. Tiden var 6 minutter, 47 sekunder og 3 tideler.

Det er en ekstremt god tid rundt Nordsløyfa. Men den var likevel ikke hvass nok til å slå tidenes beste. Den ble nemlig satt av Stefan Bellof i 1983. Da kjørte han inn til tiden 6.11.13 – også med Porsche, nærmere bestemt en 956 C.

Porsche beviser gang på gang at de lager noen av verdens raskeste biler. Det er spesielt den nye rekorden på Nürburgring et godt bevis på.
Porsche beviser gang på gang at de lager noen av verdens raskeste biler. Det er spesielt den nye rekorden på Nürburgring et godt bevis på.

Her snakker vi om en magisk god tid, som har tronet øverst på listene i hele 35 år.

Bli med Broom-Vegard på Nürburgring!

Knuser tiden

Nå er det imidlertid skrevet ny historie på Nürburgring. For kort tid siden sørget Porsche, igjen, for å sette ny bestetid. Denne gangen med imponerende, nesten utrolig, god margin.

Timo Bernhard er mannen Porsche kan takke.
Timo Bernhard er mannen Porsche kan takke.

Takket være en modifisert Porsche 919 Hybrid Evo, bilen som har vunnet Le Mans tre ganger, klarte man å klokke inn til tiden 5 minutter, 19 sekunder og 545 tusendeler. Dermed er rekorden fra 80-tallet knust med nesten 52 sekunder, noe som er en evighet i denne sammenheng.

Bak rattet satt 37 år gamle Timo Bernhard, som har vunnet Le Mans to ganger.

– Det er gøy, men også litt overraskende. Jeg trodde tiden til Bellof var hellig, forteller Atle Gulbrandsen, racerfører for Møller Bil Motorsport, til Broom.

"Ringen" video: Fredriks gamle Toyota parkerer Porschene

Tror F1 kan kjøre enda fortere

– Både Nick Heidfeld og Michael Schumacher har kjørt F1-oppvisning på banen, og kunne ha tatt ny banerekord, men gjorde det ikke. Det var da rykter om at de ikke gjorde det av respekt for Bellof. Men det er kanskje litt annerledes når det er Porsche, legger han til.

Rekordbilen, som nå er den nye kongen, er en modifisert versjon av fjorårets 919 som vant Le Mans. Bilen har blant annet blitt slanket med 39 kilo, og fått økt effekt.

Toppfarten ble målt til hyggelige 369.4 km/t på banen.
Toppfarten ble målt til hyggelige 369.4 km/t på banen.

Nå yter 919 Hybrid Evoen 720 hk ut fra V4-motoren, samtidig som 440 elektriske hester hjelper til. Samlet effekt er altså 1.160 hk – noe som har bidratt til at Porsche nok gang er verdens raskeste bil rundt Nürburgring.

­– Det blir spennende å se om noen nå tar utfordringen nå. En F1-bil uten restriksjoner kan nok kjøre fortere. Jeg skulle gjerne sett Pikes Peak-elbilen til VW også, avslutter Atle, som selv har rundt 1.300 runder på legendariske Nürburgring.

Nils-Henrik tok pappas Tesla til Nürburgring

Se hele den vanvittige rekorden i videovinduet øverst i saken.

Fakta: 919 Hybrid Evo

  • Motor: V4 bensin + el
  • Maks. rpm: ≈ 9,000/min
  • Effekt: 720 hk, bakaksel. 440 hp, frontaksel (elektrisk)
  • Vekt: 849 kg
  • Lengde: 5,078 mm
  • Bredde: 1,900 mm
  • Høydet: 1,050 mm
  • Tank: 62.3 litres