Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Seat er i gang med sin relansering i Norge. De har en jobb å gjøre. Det er ikke akkurat lett å skulle få volum på salget av biler her på berget, hvis du ikke har noen ladbare eller hybride modeller å vise til.

Når merkevaren i tillegg har et ganske diffust utgangspunkt, må vi si at det står respekt av at man velger å gi gass, litt mot oddsene.

Når det er sagt: Seat er i medvind om vi ser på Europa samlet sett. Faktisk er de ett av merkene som har hatt aller størst vekst de siste årene.

Ikke minst takket være den svært populære SUVen Ateca. Det er merkets første SUV.

Ateca er Seat første SUV – og en bil som passer veldig godt til det norske markedet. Bare synd den ikke er ladbar ...
Ateca er Seat første SUV – og en bil som passer veldig godt til det norske markedet. Bare synd den ikke er ladbar ...

Her kan du lese mer om Seat sitt comeback i Norge

Hva er nytt?

Det er ikke bare selve bilen som er en nyhet her. Seat tenker helt nytt på eierskap av bil. Her legges det vekt på fleksibilitet for kundene. Samarbeidet med bildelingsselskapet Hyre gjør for eksempel at du kan leie ut bilen din. Og når du har behov for litt annen bil, kan du på same måte leie en annen Seat.

Og her trenger du faktisk ikke noen bilnøkkel. Den jobben har mobiltelefonen tatt over. Det er litt spesielt å bruke mobilen som "nøkkel". Men Appen til Hyre fungerer godt. Og så lenge du har batteri på telefonen er det ikke noe stress. Er du vant med nøkkelfri tilgang er det litt tungvint å måtte finne fram mobilen og appen hver gang du skal inn og ut. Men du slipper i alle fall å holde styr på nøklene – og kan "dele" bilen via Appen.

Når det gjelder selve bilen, er den utstyrt med 2-liters bensinmotor på 150 hk, kombinert med en 7-trinns DSG-automatgir og firehjulsdrift.

Den har også FR-styling, som gjør at den ser litt ekstra barsk ut.

Vi har også testet kompakt-SUVen Seat Arona, les mer om den her:

Det er god plass i baksetet.
Det er god plass i baksetet.

Hva er styrker og svakheter her?

Ateca ser veldig bra ut. Vi blir rett og slett overrasket over hvor mange som snur seg to ganger når vi kommer kjørende. Mange ser ut til å tenke noe slikt: "Steike! Den var kul. Hvilket merke er det?"

Den ser betraktelig mer sporty ut enn VW Tiguan, som den deler plattform med.

Ute på veien merkes det at utseendet ikke bare er en gimmick. Ateca er en morsom bil i dette segmentet, den henger godt med på svingete veier.

Innvendig er det litt mindre hightech enn søstermodellen Tiguan. Du må for eksempel ta til takke med analoge instrumenter – og ikke det mest innovative infotainmentsystemet. Men likevel – med tanke på hva du betaler, synes vi dette er veldig bra.

Og fordelen med å arve gammel teknologi, er at den er godt utprøvd og fungerer.

Eier du Seat? Fortell om bilen din her!

Ateca med FR-pakke ser rett og slett skikkelig tøff ut. At den vekker mye oppmerksomhet fikk vi bekreftet under testperioden. Det var mange som kikket både to og tre ganger.
Ateca med FR-pakke ser rett og slett skikkelig tøff ut. At den vekker mye oppmerksomhet fikk vi bekreftet under testperioden. Det var mange som kikket både to og tre ganger.

Hva koster den?

Konkurrenten er nok først og fremst fra egen VW-familie. Ateca legger seg mellom VW Tiguan og Skoda Karoq i pris, om vi bruker sammenlignbare modeller som utgangspunkt.

Ateca er betydelig mindre enn Tiguan – men likevel romslig nok for mange. Tiguan er forøvrig også tilgjengelig som sjuseter. Men da blir også prisen en annen.

Karoq er langt fra like tøff og har mindre bagasjerom (479 liter) – men er veldig praktisk og gunstig priset.

Er det skummelt å kjøpe brukt Seat?

Interiøret er ikke like avansert som det du får i VW Tiguan. Men det duger veldig godt, likevel.
Interiøret er ikke like avansert som det du får i VW Tiguan. Men det duger veldig godt, likevel.

Vil naboen bli imponert?

Ja, designet er i alle fall såpass oppsiktsvekkende at folk legger merke til den. Overraskende mange, faktisk. Det hjelper godt på med FR-stylingen på testbilen. Da blir den ekstra barsk.

– Dette er en undervurdert bil

Broom mener:

Vi har sansen for comebacket til Seat. De har noen stilige biler – til gunstig pris. Dessuten er de friske å kjøre. Det er helt tydelig at man har valgt å fokusere litt ekstra på unge kjøpere, som setter litt pris på å kunne kjøre aktivt når humøret tilsier det.

Seat får ingen enkel oppgave med å etablere seg i Norge. Men det er et spennende forsøk.
Seat får ingen enkel oppgave med å etablere seg i Norge. Men det er et spennende forsøk.

Samarbeidet med Hyre er en løsning som vi mistenker er forut sin tid. Alt tyder på at bilbruken vil dreie mer mot å leie enn å eie. Hyre og Seat er en løsning på veien dit.

Hadde man fått Ateca som ladbar hybrid, kunne dette pluselig blitt en av Norges mest solgte biler. Og konkurrentene skal ikke føle seg trygge, for spanjolene har ladbare planer ...

Hva mener eierne?

Foreløpig ligger det ingen omtaler av Ateca i Brooms bilguide, der det er eierne selv som har skrevet om bilen. Så hvis du eier en Ateca, logg deg gjerne inn og legg igjen en omtale.

Visste du at:

– Du kan få Ateca med den friske 2-liters turbomotoren VW-systemet bruker i blant annet Golf R. Da får den plutselig sportsbil-ytelser

– Det første landet utenfor Spania Seat eksporterte biler til var Colombia

– Seat ble etablert i 1950 – den gangen det bare var tre biler per 1.000 innbyggere i hjemlandet Spania

Denne bilen får du bare kjøpe på nettet