Her knuser Tesla konkurrentene

Her har det skjedd mye – fort!

Disse to bildene illustrerer veldig godt hva som har skjedd etter at Tesla begynte å satse for fullt. I dag er det 500 hurtigladeplasser i Norge – og over 400 hurtigladestasjoner fordelt over hele Europa. Det er det ingen andre som kan matche.
Disse to bildene illustrerer veldig godt hva som har skjedd etter at Tesla begynte å satse for fullt. I dag er det 500 hurtigladeplasser i Norge – og over 400 hurtigladestasjoner fordelt over hele Europa. Det er det ingen andre som kan matche.

Tesla i Norge har hendene fulle for tiden. Kundene står i kø for å sikre seg Model S og SUVen Model X.

De elektriske bilene til den amerikanske elbilprodusenten har truffet godt i et marked som gir mange fordeler for utslippsfrie biler.

Noe av forklaringen på suksessen, handler om å tilrettelegge infrastruktur. Og der er Tesla i særklasse.

Den største bøygen for mange av de som vurderer elbil, er rekkeviddeangst. Tesla forsøker å eliminere den ved å tilby batterier med stor kapasitet – og et omfattende nettverk med hurtigladestasjoner, eller Superchargers, som Tesla kaller dem.

Tesla girer opp satsningen på superladestasjoner

Tesla Model 3 er på vei til markedet og blir merkets nye volummodell. Med mange flere biler, blir også nettverket av superladestasjoner ekstra viktig.
Tesla Model 3 er på vei til markedet og blir merkets nye volummodell. Med mange flere biler, blir også nettverket av superladestasjoner ekstra viktig.

500 ladepunkter

Supercharger-nettverk har vokst kontinuerlig siden de første ble installert i Norge tilbake i 2013.

I Norge har vi nå 500 slike superladepunkter. Det siste tilskuddet er Arna – en stasjon med 16 ladeplasser. Den ligger langs E16 og muliggjør langdistansereiser på Vestlandet.

Eksisterende stasjoner får også økt kapasitet. Nebbenes er utvidet fra 20 til 30 ladeplasser, og stasjonene i Dombås og Alvdal er begge utvidet fra 8 til 16 ladeplasser.

Dette kan bli markedets råeste elbil

30 minutter

Mens de fleste elbiler lades opp hjemme eller på jobb mens den er parkert, gjør super-ladestasjonene det lettere å tilbakelegge lange distanser.

Stasjonene er plassert langs de største veiene og på populære reiseruter gjennom Europa.

Den gjennomsnittlige ladetiden for Teslaer på langdistansereiser i Europa er 30 minutter. På den tiden gis det opp til 270 km rekkevidde.

Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

3.200 ladepunkter

I dag er det over 400 stasjoner i Europa med over 3.200 superladepunkter, og dette tallet fortsetter å vokse. Det siste året har Tesla utvidet med i gjennomsnitt åtte stasjoner i måneden i Europa.

Det europeiske nettverket startet med fem land i 2013 og har vokst til 23 i 2018.

Nettverket strekker seg nå fra Norge, Sverige, Finland, og Skottland i Storbritannia til Spania, Portugal, Italia og Kroatia i sør.

Klikk her for å lese hva norske Tesla-eiere synes om bilen sin

21.000 ganger rundt jorda

Og Tesla-sjåfører legger gjerne ut på langdistansereiser. Supercharging har fasilitert 850 millioner elektriske kilometer i Europa. Det tilsvarer over 1.000 turer til månen og tilbake – eller 21.000 ganger rundt jorden.

Til tross for at mesteparten av lading skjer hjemme, ble det i forrige måned startet en ny ladesyklus på en Supercharger hvert tiende sekund i Europa.

All energi kjøpt til Teslas superladere i Europa kommer fra rene energikilder som sol og vind.

Det gjør at kjøringen som er gjort mulig takket være lading her, har spart 92 millioner liter drivstoff og utslipp av over 200.000 tonn CO2.

Tesla senker prisen på den nye storselgeren