Kristoffer kjøpte Tesla-SUV – det var bare ett problem

Løsningen ble en stikksag...

Tesla Model X er ingen liten bil. Og da kan det bli en utfordring å få bilen inn i garasjen. Da blir det av og til nødvendig å ta noen utradisjonelle grep. Alle foto: Privat
Tesla Model X er ingen liten bil. Og da kan det bli en utfordring å få bilen inn i garasjen. Da blir det av og til nødvendig å ta noen utradisjonelle grep. Alle foto: Privat

Det er som regel en stor begivenhet når man får ny bil. Ikke minst når det er snakk om en såpass spesiell bil som Tesla Model X.

Den elektriske SUVen er blitt svært populær i Norge. Og en av dem som har kjøpt seg en slik, er Kristoffer Valde.

Men det ble en utfordring, da bilen skulle parkeres i garasjen. Det var rett og slett ikke plass til den.

Dette er tidenes dyreste Tesla

Impulskjøp

Det hele startet med noe mange nok kan kjenne seg igjen i: Impulskjøp.

– Jeg var på vei til Mitsubishi for å prøvekjøre en ny Outlander. På veien dit svingte jeg tilfeldig innom Tesla, for å høre om de hadde noen brukte Model S. Det hadde de ikke. Men de hadde en ny sort Model X, med avhopp på kunde stående. Den kunne de få skiltet innen 24 timer. 10 minutter senere kjøpte jeg bilen og måtte avlyse Outlander-kjøringen, forteller Valde.

Ketil lager strøm til bilen sin

Tittei! Tesla Model Xen titter fram gjennom den spesiallagede åpningen i bakveggen.
Tittei! Tesla Model Xen titter fram gjennom den spesiallagede åpningen i bakveggen.

På håret

Både bilen og huset ble kjøpt samtidig. Og spenningen var stor, da Teslaen skulle inn i garasjen for første gang. Valde visste det ville være på håret.

– På de gamle tegningene så det ut til at det akkurat skulle gå. Men porten spise 10 cm og Leca i bakkant 20 cm til. Dermed ble bilen for stor. Såvidt, forteller han.

I utgangspunktet var planen å sette opp en ny garasje. Men på grunn av andre prosjekter, ble de planene utsatt.

Da gjaldt det å tenke kreativt.

Tro det eller ei: Dette er en garasje

Stikksag

Løsningen ble rett og slett en stikksag og slegge.

– Det ble en times quick fix, så ordnet det seg. Men jeg måtte også bytte porten, sier han.

Han laget rett og slett en liten åpningen til hekken på bilen, slik at den kan rygges helt inn. Takket være en bod i bakkant, står bilen fortsatt under tak, selv om hekken nå kommer ut gjennom veggen.

Derfor sliter flere med å få bilen inn i garasjen

Her er veggen som er fjernet for å gi pass til den nye bilen.
Her er veggen som er fjernet for å gi pass til den nye bilen.

Ble frelst

Til tross for de praktiske utfordringene, er det ikke snakk om å angre på Tesla-kjøpet.

– Jeg har ikke den store bilinteressen, men ønsket en stor, trygg og noe vulgær familiebil. I ettertid er jeg frelst. Enormt fornøyd med bilen, det finnes ingen bil som kan måle seg til den prisen. Klør meg i hodet over at andre bedrifter klarer å selge biler i samme prissegment, sier den fornøyde Tesla-eieren.

Det vil komme noe forsterkninger rundt ramma, og en fiks mot boden før garasjeløsningen er helt i boks.

– Men den gjør nytten allerede, og skal få stå i noen år til, i påvente av ny garasje, sier Valde.

Heldigvis er det en bod i bakkant av garasjen, slik at X-en står under tak selv om den stikker ut gjennom åpningen i veggen.
Heldigvis er det en bod i bakkant av garasjen, slik at X-en står under tak selv om den stikker ut gjennom åpningen i veggen.

Slik skal Tesla-eierne tjene penger på bilen sin