Slik kan elbilen gi deg billigere strøm

Kan levere strøm tilbake til strømnettet.

Elbiler har stor lagringskapasitet for strøm. Om ikke lenge kan det gjør at du kan gjøre store besparelser på strømregningen. Illustrasjonsfoto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire
Elbiler har stor lagringskapasitet for strøm. Om ikke lenge kan det gjør at du kan gjøre store besparelser på strømregningen. Illustrasjonsfoto: Rolf Magnus W. Sæther/Newswire

Flere og flere kjøper seg elbil i Norge. Det setter naturligvis store krav til kapasiteten på strømnettet.

Men om teknologien kommer på plass, vil du i fremtiden kunne levere strøm fra elbilen til strømnettet og tjene penger på det.

Tre av fire elbileiere er positive til å levere strøm fra bilen til nettet hvis de kan spare penger på det. Det viser en undersøkelse utført for Statnett.

Teknologien som gjør det mulig å overføre strøm fra elbilen og inn på strømnettet finnes allerede. Den kalles "vehicle-to-grid" (V2G), eller "bil-til-strømnett" på norsk.

Flere elbilprodusenter, blant annet Nissan, jobber med løsninger som gjør det mulig for elbilen å sende strøm tilbake til huset.

Elbil kan spare deg for flere tusenlapper i måneden

Lagre strøm på bilen

– Tanken er at man i fremtiden kan lade batteriet i elbilen når strømprisen er lav og belastningen på nettet er liten. Når prisene er høye og forbruket stort, kan man sende strømmen tilbake på nettet. Slik kan elbilbatteriene bli en reserve for strømnettet, sier spesialrådgiver Jan Bråten i Statnett.

Strømnettet skal fornyes og forsterkes i årene som kommer, og Statnett er godt i gang med en historisk oppgradering av sentralnettet over hele landet.

Elbil kan spare deg for flere tusenlapper i måneden

Utsette ladingen

Det er toppene i strømforbruket på dagtid når det er kaldt som avgjør hvor mye nettet må bygges ut. Slike forbrukstopper kan for eksempel oppstå når alle plugger inn elbilen til lading på ettermiddagen samtidig som de skrur opp varmen og lager middag.

Hvis elbileiere isteden utsetter ladingen til natten, vil det kutte forbrukstoppene og i fremtiden kunne redusere behovet for investeringer i strømnettet.

Så mye elbil før du for 100.000 kroner

Varierende priser

– I fremtiden vil strømprisene trolig variere mer gjennom døgnet enn i dag, og det vil gjøre det mer lønnsomt å lade elbilen når prisen er lav, for eksempel om natten, sier Bråten.

NVE har foreslått å innføre tariffer som belønner de som bidrar til å få ned de store forbrukstoppene, ved å fordele strømforbruket sitt utover døgnet.

– Da blir smart lading enda viktigere. Det er mange elbileiere allerede i gang med, ved at de kan styre ladingen via internett og en app på mobilen, sier Jan Bråten i Statnett.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Vil ha insentiver

Annenhver elbileier lader allerede nå bilen om natten, ifølge Statnetts undersøkelse.

– I fremtiden kan det komme datasystemer med app-er som gjør jobben for deg, slik at du lader når det er lønnsomt og leverer strøm til nettet når det er gunstig. Dette kan skje uten at du merker det, og samtidig har du strøm nok i bilen når du trenger det, sier Bråten.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener det er avgjørende at det gis insentiver til elbileiere som ønsker å tilby strøm tilbake til strømnettet.

– Elbilene kan bidra i energidistribusjonen på en svært positiv måte. Da er det avgjørende at utstyret som trengs får en pris som gjør det lønnsomt å ta i bruk, sier Christina Bu.

I Danmark er et stort prøveprosjekt i gang, hvor teknologien testes ut over tid.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!