Topp 3: De vanligste årsakene til bilberging

Dette er ekspertens råd. Se video:

Sommer og ferietrafikk betyr også høytid for redning og bilberging langs veiene her til lands.

Vi har tatt en prat med Viking Redningstjeneste, som forteller at de belager seg på godt over 100.000 oppdrag totalt i sommer, og at assistansene tydelig følger ferietrafikken.

For eksempel er det en nedgang på hele 25 prosent i antall berginger i Oslo, mens Sogn og Fjordane er fylket i landet som øker mest i andel oppdrag, med 30 prosent.

Punktering øker mest

Tall fra hele forsikringsbransjen viser at 540.000 nordmenn har hatt behov for redning eller bilberging de siste tre årene. Det samlede erstatningsbeløpet er på nærmere 2 milliarder kroner.

– Sammenlignet med 10 år tilbake er det assistanse i forbindelse med punktering som øker mest totalt, forteller Sjur Jensen Bay, kommunikasjonssjef i Viking redningstjeneste.

Han legger til at utviklingen er sterkt knyttet til fravær av reservehjul i moderne biler.

Feilfylling av drivstoff er en vanlig årsak til stopp. I sommermånedene er trenden ekstra høy.
Feilfylling av drivstoff er en vanlig årsak til stopp. I sommermånedene er trenden ekstra høy.

Derfor må mange ha veihjelp – på bensinstasjonen

Topp 3-listen

Det er likevel tre andre årsaker som klart skiller seg ut blant de hyppigste årsakene til bilberging: Feilfylling av drivstoff, motorproblemer og/eller batteriutfordringer.

I sommermånedene øker dessuten andelen av feilfylt drivstoff med hele 44 prosent.

– Mange er nok ekstra stresset i ferien. Kanskje har noen også lånt seg en annen bil, da kan det vært fort gjort å fylle feil, forklarer Roman Kejr, bilberger i Viking Redningstjeneste.

Hjelp – bilen min sier bare klikk, klikk, klikk...

– Mange kan bli flinkere

Han legger til at mange kan bli flinkere, spesielt til å passe på bilbatteriets tilstand.

Roman Kejr bekrefter at flate batterier og feilfylling er årsaken til flesteparten av oppdragene.
Roman Kejr bekrefter at flate batterier og feilfylling er årsaken til flesteparten av oppdragene.

– Et batteri har en gjennomsnitts levetid på cirka fem år. Det betyr at, uavhengig av hvor mye du kjører, bør du i alle fall ta en batteritest, eventuelt bytte batteri hvert femte år. Å vedlikeholdslade batteriet er også spesielt viktig om vinteren, sier han.

– Sjekk også dekktrykk jevnlig, så er mye gjort. Mange biler i dag har ikke reservehjul. En del bilister er faktisk ikke klar over det før de står der med flatt dekk.

I videoen øverst i saken gir Roman flere tips og råd for å unngå planet på bergingsbilen i sommer.

Fylt feil? Slik unngår du den store regningen

Følg veihjelpen direkte

Selv om redningstjenesten mener bilistene kan bli flinkere til å unngå både punktering og flatt batteri, er det gjerne lite å gjøre for å unngå motortrøbbel. Det kan skje plutselig, og behovet for assistanse melder seg kjapt.

Med denne appen kan du følge med på hvor redningsbilen befinner seg til en hver tid.
Med denne appen kan du følge med på hvor redningsbilen befinner seg til en hver tid.

Det er imidlertid ikke slik at redningsbilen er på plass med det samme. Ofte kan det gå lang tid, uten at man vet når hjelpen vil være på plass. Den utfordringen har Sparebank 1 i samarbeid med Viking Redningstjeneste løst ved å utvikle en ny mobilapplikasjon.

– Vi har utviklet en automatisk veihjelpbestilling, som gjør at man enkelt kan bestille veihjelp, og ikke minst følge med på hvor redningsbilen din er til enhver tid. Med denne funksjonen kan familien vite hvor lenge det er igjen til de får hjelp – en slags Über-veihjelp, forklarer Stine Bakke-Haugseth i Sparebank 1.

Under kan du se hvordan appen fungerer i praksis.

Dette går først i stykker på bilen din