I år vil flere biler med bensinmotor få redusert motoreffekt, bli tyngre og dermed dyrere i form av økte avgifter.

Grunnen er at det i fjor høst ble innført strengere utslippskrav for lette kjøretøy i Europa. Euro6d er navnet på det nye systemet.

Som en konsekvens av dette, vil stadig flere bilprodusenter innføre partikkelfilter på bensinmotorene sine. Det er blant andre BMW, Mercedes og Volvo allerede godt i gang med.

Volvo-modeller mister effekt

For sistnevnte gjelder innføringen av partikkelfilter alle bensinmotorene, og dermed også de ladbare hybridene.

Hardest går det utover Volvo sin bestselger i Norge, nemlig T8-drivlinjen. Den har frem til nå kunnet skilte med 407 hk. Etter innføringen av partikkelfilter bekrefter Volvo at samlet effekt reduseres til 390 hk. Altså en reduksjon på 17 hk.

T6-motoren som tidligere hadde 320 hk får nå 310 hk, mens T5-motoren kun reduseres med 4 hk – fra 254 til 250.

Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

Audi, BMW og Mercedes gjør det samme

Hensikten med å ta i bruk partikkelfilter er først og fremst for å redusere utslippet av de aller minste partiklene som slippes ut i eksosen.

I følge nettstedet TU.no blir partikkelfilteret nødvendig for å holde bensinmotoren innenfor kravene, som maksimalt tillater 600 milliarder partikler per kilometer.

Kjøpte ladbar hybrid: – Jeg er sjokkert over forbruket

Bilene blir dyrere

Hos BMW innføres partikkelfilter løpende på alle bensinmotorer. Det er for å tilfredsstille både den nye Euro6d-standarden og WLTP-syklusen (les mer om den her).

En bi-effekt av innføringen av partikkelfilter, er at dette utgjør et vekttillegg på 20-30 kilo, som igjen fort utgjør 10.000 kroner i ekstra avgift. Dermed blir altså bilene dyrere, samtidig som noen modeller risikerer å miste noe effekt.

LES MER: Snart blir også Volvos minste SUV ladbar

Helt nye BMW X5 blir også utstyrt med partikkelfilter.
Helt nye BMW X5 blir også utstyrt med partikkelfilter.

Se video: Derfor har Mercedes fortsatt tro på diesel