Nissan har stor suksess med sin elektriske Leaf. Så langt i år er dette verdens mest solgte elbil.

Her hjemme har andre generasjon Leaf vært en storselger etter at den ble lansert tidlig i år. Per mai i år er det solgt og registrert hele 4.639 eksemplarer av denne bilen.

Men Nissan har også flere elektriske modeller i porteføljen. En som har kommet litt i skyggen av Leaf sin enorme suksess er e-NV200 Evalia.

Knuser konkurrenten på pris

Dette er i utgangspunktet en varebil, som har fått på plass sju seter. Og skal du ha elbil med nettopp sju seter i dag, har du ikke mange alternativer. Du har i praksis tre: Tesla Model S og X, pluss den tredje fra Nissan.

Sammenlignet med førstnevnte fra Tesla koster Nissan sitt alternativ under halvparten. 295.690 kroner er startprisen på nye e-NV200 Evalia som sjuseter. Når det er sagt, er det også snakk om to vidt forskjellige biler. For uten sju seter og elektrisk motor, er det ikke mye de har felles.

På innsiden skinner det gjennom at bilen bygger på en varebil.
På innsiden skinner det gjennom at bilen bygger på en varebil.

Dette var den første elbilen med hengerfeste

60 prosent lenger rekkevidde

Nå er den oppgraderte versjonen av e-NV200 på plass i Norge. Vi i Broom har allerede kjørt bilen, og kommer tilbake med full test på den om ikke lenge.

Den største og viktigste nyheten er at Nissan nå tilbyr modellen med 40 kWh-batteri. På varebil-utgaven betyr det en rekkevidde på 301 kilometer, målt etter WLTP-standraden. Det tilsvarer en økning på 60 prosent sammenlignet med dagens 24 kWh-batteri.

Den nye bilen får også oppgradert navigasjonssystem og software-telematikk, ryggekamera, nøkkelfritt-system, cruisekontroll og mye mer som standardutstyr.

Stor pågang – lang leveringstid

Den norske Nissa-sjefen Anders Mamen-Lund forteller til Broom at det er stor pågang også på helt nye e-NV200, spesielt som varebil. Her ønsker Nissan bokstavelig talt å bygge et elektrisk marked, på lik linje med Leaf-suksessen.

Etterspørselen etter nyheten medfører også noe leveringstid.

– Bestiller du bilen i dag vil du få den i løpet av mars-april neste år, forteller Mamen-Lund.

e-NV200 produseres i Barcelona, og har nå fått samme batteripakke som nye Leaf.
e-NV200 produseres i Barcelona, og har nå fått samme batteripakke som nye Leaf.

Nå er dette Norges mest solgte bil

Avinor prioriterer elektrisk

Blant de som har bestilt nye e-NV200 som varebil, er Avinor. I første omgang er det lagt inn en ordre på 11 biler, men det er bare starten på en elektrisk offensiv fra det statlig-eide selskapet, som drifter 46 av landets flyplasser.

– Vi oppdaterer stadig bilparken vår med nye elbiler, i tråd med vår miljøstrategi. Innen 5-6 år tror jeg elbilandelen blant samtlige biler har økt med rundt 70 prosent, forteller Vidar Strøm, seniorrådgiver for rullende materiell i Avinor.

Han legger til at Avinors bilpark i dag består av om lag 450 biler, og at antall elbiler stadig er voksende.

Broom-Benny kjørte Leaf i Japan, les mer om det her:

Se video: Hevder de skal revolusjonere elbil-batteriene