Vi er heldige som har noen ivrige "spionfotografer" blant Broom-leserne. En av dem er Bård Kvamme. 39-åringen fra Solbergelva i Buskerud ukependler til Tyskland. Der blir det mange timer bak rattet på motorveiene mellom München og Bayreuth.

Og rett som det er, dukker det opp noen ekstra spennende kamuflerte bilnyheter her.

Bård har knipset spionbilder før, han ...

BMW

– Jeg var på min ukentlige tur tilbake til flyplassen i München, på vei hjem til Norge, da jeg plutselig havnet bak denne bilen. For meg så det umiddelbart ut som en BMW, men det er aldri godt å vite i dette området. Dette er nemlig rett ved Ingoldstadt, hvor Audis hovedkvarter ligger, på vei mot München og hovedkvarteret til BMW, forteller Kvammen.

Bilen forflyttet seg hurtig mellom filene så det var ikke så lett å gå tatt gode bilder av den.

– Men da den tok av fra Autobahn så jeg klart og tydelig BMW-grillen i bakspeilet.

BMW har ingen planer om å revolusjonere designet på 3-serie. Her tar man forsiktige grep ...
BMW har ingen planer om å revolusjonere designet på 3-serie. Her tar man forsiktige grep ...

BMW varsler tidenes modelloffensiv

Storselger

– Etter å ha googlet litt er jeg rimelig sikker på at dette er den nye BMW 3-serien, sier Kvammen.

Det er vi ganske sikre på at han har helt rett i. Dagens 3-serie kom tilbake i 2013, og er snart moden for å bli erstattet.

3-serie er BMWs mest solgte modell. Men i 2017 måtte man se seg slått av Mercedes C-klasse. Det er neppe noe man tar lett på hos BMW.

Heftig BMW på bruktmarkedet kan være moro – og bli dyrt

Mer komfort og plass

Alt tyder på at neste generasjon 3-serie kommer til å bli mer komfortabel, nettopp for å møte konkurransen fra C-klasse. Men i kjent stil, vil BMW beholde de sportslige kjøreegenskapene de er så kjent for.

Det skal de klare blant annet ved å bruke sin nye plattform, kalt CLAR, som både reduserer vekten og øker vridningsstabiliteten.

Selv om ingen konkrete mål er bekreftet, ryktes det at bilen vil strekke seg 6 cm i lengde. Da blir den rundt 4,7 meter lang. Det vil i tilfelle kunne bety en betydelig økning av plassen i både bagasjerom og coupe.

Det blir to ladbare modeller av nye 3-serie – og alt tyder på at disse blir tilgjengelige med firehjulsdrift. Det er midt i blinken for norske kjøpere.
Det blir to ladbare modeller av nye 3-serie – og alt tyder på at disse blir tilgjengelige med firehjulsdrift. Det er midt i blinken for norske kjøpere.

Kommer neste år

Designmessig legges det opp til forsiktige endringer. Mye tyder på at den skal bli mer lik nye 5-serie.

Det ventes at nye 3-serie vil avdukes for første gang under bilmessen i Paris til høsten, og at den kommer på markedet i mars 2019.

Under panseret vil det bli en rekke bensin- og dieselmotorer – og to ladbare hybrider. De to siste skal i følge ryktene hete 325e og 330e. Førstnevnte vil få rundt 230 hk – mens det blir 280 hk i den andre. Begge får ventelig firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer, målt etter den nye WLTP-standarden.

Om også stasjonsvogn-utgaven av 3-serie blir tilgjengelig med denne drivlinjen, er det sagt lite om foreløpig. Men det er liten tvil om at det hadde vært gull for norske bilkjøpere.

Les vår test av en råsprek og ladbar BMW 3-serie her

Se video: Her skal de legge lista høyt!