De tre siste årene har Volvo lansert nye modeller i rekordfart. Vi har fått XC90, S90 og V90, XC60 og XC40. Nå er det også klart for helt ny V60.

Med det har Volvo fornyet store deler av modellutvalget sitt. Resultatet er en solid salgsøkning, samtidig som regnskapstallene er lystig lesning for svenskene.

Med nye V60 får de også en utfordrer til de tradisjonelle familie-stasjonsvognene. Bare for noen år siden var de det hotteste i det norske bilmarkedet. Nå har de fått det tøffere, det er særlig SUV-ene som stjeler salg.

VI har akkurat vært på verdenslanseringen av V60 i Spania. Her er noen ting det er greit å vite om nykommeren:

1. V60 er den nye V70:

Designerne har lagt vekt på å gjøre V60 mer sporty og aerodynamisk enn bilen den erstatter. De har de også lykkes godt med.
Designerne har lagt vekt på å gjøre V60 mer sporty og aerodynamisk enn bilen den erstatter. De har de også lykkes godt med.

V70 var i mange år Volvos bestselger og noe av en folkebil i Norge. Den posisjonen sliter dagens V90 med å ta. Til det er den for stor og også for dyr.

Volvo legger da heller ikke skjul på at de anser nye V60 for å være en erstatter for V70. V60 er bare fem centimeter kortere enn V70 var, de to bilene har nesten samme akselavstand.

Prismessig matcher de også. Snittprisen på V70 mot slutten lå mellom 550.000 og 600.000 kroner. I det prisleiet får du også ganske mye V60.

Nye V60 har blitt adskillig lengre enn den første. Den er også lavere. I sum gir det et langt mer sporty design. Når du ser de to modellene side-om-side, ser forgjengeren temmelig klumpete ut.

Her forlater aller siste V70 fabrikken

Lengre og lavere, det merkes godt.
Lengre og lavere, det merkes godt.

2. Priser:

Startprisen på V60 er 459.000 kroner. Da får du bilen med D3-dieselmotor og forhjulstrekk. Vi tipper flere nok vil ha D4 med firhjulstrekk. Da starter prisen på 544.000 kroner, med automat.

Men i disse "anti-diesel"-tider er det nok ladbar hybrid som gjelder. Startpris her: 570,000 kroner. Det er T6 som ikke kommer før til neste år. T8 rekker akkurat å komme til Norge i 2018. Prisen er fra 635.000 kroner.

Her er det verdt å understreke FRA på alle utgaver. Volvo tilbyr veldig mye fint ekstrautstyr. Du skal holde deg i skinnet hvis du skal komme unna med noe særlig mindre enn 100.000 kroner i tillegg til startprisen.

Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene. V60 kan du også få med svært karakteristiske stoffseter, det MÅ ikke være skinn!
Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene. V60 kan du også få med svært karakteristiske stoffseter, det MÅ ikke være skinn!

3. Varianter – og når de kommer:

V60-produksjonen startet i uke 17, det vil si i slutten av april. De første bilene har D4-diesel eller T6-bensinmotor under panseret. I uke 26 begynner man så å bygge biler med D3-diesel.

Uke 46 i år blir travel på Volvo-fabrikken. Da starter produksjonen av V60 D3 (150 hk) og D4 (190 hk) med firehjulstrekk og ikke minst spennende for Norge: Av den ladbare hybriden T8. Dessuten bensinmotoren T5 (245 hk) med forhjulstrekk. Sist ut er T6 ladbar hybrid. Den går i produksjonen første gang i uke 5 neste år.

Kjører luksus-SUV – og sparer mye penger

Her er Volvos produksjonsplan.
Her er Volvos produksjonsplan.

4. Bagasjerom

Forrige V60 hadde bagasjerom på 430 liter. Nesten sjokkerende lite til å være en stasjonsvogn fra Volvo. Nå har de dratt på mye mer. Nykommeren svelger unna 529 liter. Det vil si at den også på dette området kryper nærmere V70. Der var volumet nemlig 575 liter.

Bakluka har mye brattere vinkel enn på storebror V90. Det er naturligvis bra for bagasjeplassen.
Bakluka har mye brattere vinkel enn på storebror V90. Det er naturligvis bra for bagasjeplassen.

5. To ladbare hybrider:

V60 får den samme ladbare hybrid-drivlinjen som vi allerede kjenner fra flere modeller: Nemlig T8. Her har den ytelse på 390 hestekrefter. Til neste år kommer også T6 med 340 hestekrefter.

Felles for dem begge er at bagasjeromsvolumet ikke blir påvirket av batteripakke og elmotor. Det er fortsatt på 529 liter.

Mye mindre – men større bagasjerom enn Volvos storbil

Her står en ladbar V60 på flyplassen i Barcelona. Men kjøre den får vi ikke.
Her står en ladbar V60 på flyplassen i Barcelona. Men kjøre den får vi ikke.

6. Cross Country-utgave:

Det går jo nesten ikke an å være med på lansering av V60 uten å spørre om det kommer en Cross Country-utgave.

Så det gjorde vi. Svaret? At det vil de ikke kommmentere. Men naturligvis kommer den. Vi tipper bilen ruller inn i 2019.

7. Sikkerhet:

Volvo-sjef Øystein Herland er full av entusiasme når han presenterer nye V60.
Volvo-sjef Øystein Herland er full av entusiasme når han presenterer nye V60.

Volvos visjon er at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020. Som Volvo-sjef Øystein Herland sier under presentasjonen: Da de lanserte denne visjonen for en god del år siden, føltes det lenge til 2020. Nå er det ikke det lenger.

For å oppnå dette målet bygger Volvo stadig sikrere biler. Samtidig utvikler de teknologi som skal forebygge uhell og ulykker. Her utnytter man blant annet også at stadig flere biler nå er koblet opp mot nettet. Det gjør at de kan utveksle informasjon og i praksis advare hverandre om farer. Et av systemene er det Volvo kaller "Connected Safety". Klikk her for å lese mer om det:

8. Røtter:

Volvo-historikken representert med to modeller som har vært svært viktige for svenskene. P1800 ES (til høyre) trekkes også fram som en inspirasjon for nye V60.
Volvo-historikken representert med to modeller som har vært svært viktige for svenskene. P1800 ES (til høyre) trekkes også fram som en inspirasjon for nye V60.

Volvo har alltid vært flinke til å ta med seg røtter og tradisjoner. Med kinesisk eier og etter hvert mange nasjonaliteter ansatt i selskapet, har det blitt ekstra viktig de siste årene.

Under lanseringen i Spania har de like godt tatt med seg noen klassiske Volvoer som står ganske diskret plassert i det flotte hageanlegget rundt hotellet. Som de to på bildet over: Fraktet ned med biltransporter til Barcelona hvor de har vært på "ferie" i en drøy måned. Så bærer det hjem til Sverige og museet igjen.

Norske Trond ga bort bilen sin til Volvo-museet

9. Konkurrenter:

Slik ser konkurrentbildet ut fra Volvos ståsted.
Slik ser konkurrentbildet ut fra Volvos ståsted.

Volvos store modelloffensiv de siste årene har i stor grad handlet om å etablere merket som en premiumprodusent. Volvo er fortsatt små. Skal de klare å henge med i konkurransen, er de helt avhengig av å kunne ta seg godt betalt for bilene. Det er så enkelt som at premiummerkene har bedre marginer enn de mer folkelige.

For V60s del betyr det at hovedkonkurrentene kommer fra Tyskland og heter Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Under presentasjonen i Spania tar Volvo også med Volkswagen Passat. Den har etter hvert vokst til å bli en litt klasseløs bil, et sted mellom folkelig og premium.

... og hjemme alene på hotellet

Når bilprodusentene lanserer nye biler, er det mye logistikk ute og går. Det vanlige er å fly inn en ny gruppe av biljournalister hver dag. De kommer på formiddagen dag én, og reiser igjen rundt ett døgn senere.

Her står de klare for test, på flyplassen i Barcelona.
Her står de klare for test, på flyplassen i Barcelona.

Slik er det også på lanseringen av V60. Den tar utgangspunkt i flyplassen i Barcelona. Så har Volvo leid et helt hotell ved stranden utenfor byen. Fasjonable Le Méridien Ra Beach Hotel & Spa har ingen andre gjester enn biljournalister og Volvo-ansatte i over en måned.

Det har garantert kostet litt. Men så gir det også mange muligheter. Som å putte klassiske Volvoer ute i hageanlegget og også kjøre flere biler inn i selve hotellet. Det første som møter oss inne i resepsjonen er naturligvis en pent parkert V60. Gjennomført, kalles det!

LES MER: Snart er dette faktisk Volvos eldste bil

Når du leier hele hotellet skal det vel også bare mangle at du får parkere en bil i resepsjonen!
Når du leier hele hotellet skal det vel også bare mangle at du får parkere en bil i resepsjonen!

Glad i Volvo? Da må du se videoen under!