Så bra er den billigste Mercedesen

Her er fjerde generasjon A-klasse. Les testen:

Du skal ha litt peiling på Mercedes for å se det utenpå, men dette er altså helt nye A-klasse.
Du skal ha litt peiling på Mercedes for å se det utenpå, men dette er altså helt nye A-klasse.

Det er ikke bare vi mennesker som kan ha en tendens til å bekymre oss unødvendig noen ganger. Det klarer også bilprodusenter å gjøre.

Ta for eksempel Mercedes som i 1997 lanserte sin første A-klasse, etter veldig mye fram-og-tilbake og grubling i styrerommene i Tyskland.

Utgangspunktet var som følger: Mercedes ville gjerne ha en rimeligere og mindre bil som innstegsmodell, for å bredde modellutvalget sitt og forhåpentligvis hente mange nye kunder.

Så langt var det greit. Men mange hos Mercedes mente det ville være helt feil å lage en mindre og mer folkelig modell. Argumentene var at det kunne skade merkevaren og ta glansen fra de større og mer tradisjonelle modellene deres.

Første generasjon A-klasse så merkelig ut da den kom, det synes vi også den fortsatt gjør.
Første generasjon A-klasse så merkelig ut da den kom, det synes vi også den fortsatt gjør.

Det endte i et slags kompromiss. Mercedes kom med A-klasse, men sørget for å lage en bil som skilte seg klart og tydelig fra det meste annet. En høyreist konstruksjon, med dobbelt gulv og svært spesielt design.

Når fjerde generasjon A-klasse nå er her, viser den også at Mercedes neppe hadde behøvd å bekymre seg. Bilen har vært en stor suksess, samtidig som også erkerivalene Audi og BMW har vist at premiummerker kan lage småbiler, og ha stor suksess med det.

Klikk her for å lese mer om første generasjon A-klasse

Hva har vi her?

Nye A-klasse har akkurat rullet inn i Norge. Designet lener seg på forgjengeren, men er likevel helt nytt. Testbilen er fullspekket med utstyr, blant dette er brukergrensesnittet MBUX – Widescreen-cockpit med berøringsskjerm, kunstig intelligens, «augmented reality» og intuitiv stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes».

Fronten er den mest karakteristiske delen av dette designet.
Fronten er den mest karakteristiske delen av dette designet.

Dette debuterer faktisk på A-klasse. Det er slutt på tiden der nyvinninger forbeholdes toppmodellene først. Utviklingen går nå så fort at bilprodusentene ikke har tid til å sitte og vente på modellbytter. Ny teknologi må ut kjapt!

A-klasse er fortsatt en kompakt bil, men plassen i kupeen har vokst med 10 prosent. I tillegg er bagaserommet 29 liter større enn på utgående modell.

I starten selger Mercedes modellen som heter A 200 til intropris på 399.000 kroner, med mye utstyr inkludert. Det skjer i påvente av A 180 som først kommer til høsten. Billigere enn det er det ikke mulig å få helt ny Mercedes.

Testbilen har veldig mye ekstrautstyr innabords, da øker også prisen betydelig. Under panseret: En 1,3-liters bensinmotor på 163 hestekrefter. Men selv om den er prydet av en stor Mercedes-stjerne, er det noen andre som har laget den. Mer om det senere.

Denne Mercedesen er egentlig ikke en Mercedes

Fjerde generasjon A-klasse har fått et solid løft på luksusfronten.
Fjerde generasjon A-klasse har fått et solid løft på luksusfronten.

Hvordan er den å kjøre?

De fleste bilene i denne klassen har fått et skikkelig løft de siste årene. De har blitt mer komfortable, mer stillegående, og ikke minst kan du få veldig mye fint utstyr. Det skyldes både økt konkurranse, og at bilprodusentene ser at mange kunder nå ønsker å ”kjøpe seg ned i størrelse”. De trenger ikke lenger stor familiebil, men vil samtidig ikke kompromisse på verken komfort eller utstyrsnivå. Dermed gjelder det å levere, også i denne klassen.

Det gjør også Mercedes med A-klasse. Den er ikke utpreget sporty, men kjennes ganske lettbeint. Det merkes at dette understellet er påkostet. Vi snakker tross alt ganske kompakt bil, men den føles større ute på veien.

Styringen kunne vært litt hvassere og gitt litt mer kontakt med det som befinner seg under forhjulene. Men for de aller fleste kundene er det neppe særlig viktig. Den syvtrinns automatgirkassen oppleves som litt nølende, særlig ved igangkjøring. Samtidig er gassresponsen kjapp, det krever litt tilvenning i starten.

Den er helt som ny – etter 32 år

370 liter bagasjerom er helt OK til denne klassen å være.
370 liter bagasjerom er helt OK til denne klassen å være.

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet var et lite ankepunkt mot utgående A-klasse. Den er fortsatt ikke noen plassmester, men 29 liter ekstra hjelper på, nå svelger bagasjerommet unna 370 liter. Innlastingen har blitt bredere og enklere enn før.

Foran er plassen som forventet svært bra. Plassforholdene her og det lekre interiøret gir storbilfølelse.

Baksetet duger fint for to voksne. Ingen av bilene i denne klassen byr på familiebil-plass, det er da heller ikke poenget her.

Doble potter bak viser at Mercedes legger vekt på sporty detaljer også i en bil som dette.
Doble potter bak viser at Mercedes legger vekt på sporty detaljer også i en bil som dette.

Går den bra?

Når bilen heter A 200, tror du kanskje at det er en 2-liter under panseret? Det er det ikke. I stedet finner vi altså en 1,3-liters bensinmotor på 163 hestekrefter. Her har Mercedes tatt en shortcut. Motoren er nemlig levert av Renault. Den jobber energisk og imponerer i forhold til at volumet tross alt er temmelig begrenset.

På vanlig og sivilisert kjøring fungerer den fint. Men når vi jager turtall, blir det litt masete. Motorlyden er skarp og det merkes at motor og girkasse ikke kommer fra samme produsent. De snakker ikke så godt sammen som vi er vant til fra de fleste andre Mercedeser.

0-100 km/t går unna på 8 sekunder, snittforbruket er oppgitt til 0,52 liter/mil.

Se hva Brede har gjort med Mercedesen sin

Interiøret i den godt utstyrte testbilen er virkelig lekkert, her flytter Mercedes grensene i klassen.
Interiøret i den godt utstyrte testbilen er virkelig lekkert, her flytter Mercedes grensene i klassen.

Finest utenpå eller inni?

Mercedes har satset tungt på sporty design de siste årene. Forrige A-klasse var en liten revolusjon da den kom. Nå viderefører Mercedes dette i den nye utgaven. Fronten er den mest særpregete delen av dette designet. Den er sporty og aggressiv, med den diger Mercedes-stjerne i midten. Resten av bilen er litt mer pregløs. Den hvite testbilen vekker ikke akkurat mye oppsikt, selv om modellen er helt ny.

Her kan du skifte farge, etter hva du liker best.
Her kan du skifte farge, etter hva du liker best.

Innvendig er det rett og slett rålekkert. Også her har det skjedd mye hos Mercedes de siste årene. Dagens E-klasse løftet lista mange hakk, og A-klasse følger opp dette. Den svært velutstyrte testbilen har mykt skinn og mange fine detaljer.

Den doble skjermen er både hitech og lekker. Du styrer en rekke funksjoner fra en ”pekeplate” i midtkonsollen. Her har Mercedes gått bort fra menyhjulet vi kjenner fra en rekke modeller. Rent umiddelbart føltes hjulet enklere å betjene, men i praksis er det helt sikkert en vanesak.

En rekke funksjoner opereres via stemmestyring. Fungerer det bra? Tja, vi klarer ikke helt å bestemme oss for om det er smart og nyttig – eller mest en gimmick. Men liker du å snakke (tydelig) engelsk med bilen din, vil du helt sikkert ha glede av de mange funksjonene som ligger i systemet.

Denne Mercedesen finnes ikke – men du kan kjøpe den

Den doble skjermen er både stilig og funksjonell.
Den doble skjermen er både stilig og funksjonell.

…og hva er konklusjonen?

A-klasse har vokst seg til å bli en svært viktig bil for Mercedes. Den har blant annet lykkes med å hente mange nye kunder til merket, hele 60 prosent av de som kjøpte utgående A-klasse kom fra et annet merke.

Mercedes A 200

Motor: 1,3 liter bensin

Effekt: 163 hk/ 250 NM

0-100 km/t: 8 sekunder

Toppfart: 225 km/t

Snittforbruk: 0,52 liter/mil

L/B/H: 4,41/1,79/1,44 meter

Egenvekt: 1.300 kilo

Bagasjerom: 370 liter

Pris testbil: 554.500 kroner

Det vil sannsynligvis fortsette, for nykommeren har alle forutsetninger for å bite skikkelig fra seg i klassen. Her har Mercedes laget en bil som har blitt flere hakk mer eksklusiv enn forgjengeren. Ikke minst gjelder det i interiøret som har imponerende kvalitetsfølelse. Slik sett forsvarer A-klasse prisforskjellen opp fra biler som Ford Focus og VW Golf. Her er du ikke i tvil om at du sitter i en av premiumbilene i dette segmentet.

Kjøreegenskapene er trygge og solide. Støydempingen er god og plassen som forventet i denne klassen. I sum gir det en svært kompetent bil.

Den har også gode forutsetninger for å appellere til kunder som i dag kjører større biler fra Mercedes, og som kan tenke seg å gå ned en bilklasse eller to. Bortsett fra plassen er det ikke mye de må kompromisse på. Er du villig til å betale, kan du gjøre A-klasse til en skikkelig utstyrsorgie.

Det som trekker litt ned her er motoren. Den har tilstrekkelig med krefter, men oppleves som litt masete under aktiv kjøring. Her kommer også girkassen inn, samspillet mellom de to er ikke optimalt.

Men strengt tatt er det pirk. De som er ute etter en eksklusiv bil i Golf-klassen, har all grunn til å se nærmere på A-klasse.

Her er det ikke mange som får sitte!

Nye A-klasse kommer med premiumfølelse og mye luksus, her får konkurrentene virkelig noe å bryne seg på.
Nye A-klasse kommer med premiumfølelse og mye luksus, her får konkurrentene virkelig noe å bryne seg på.

Se video av nye Mercedes A-klasse under: