Ingen modell i Mercedes-sortimentet har solgt bedre på verdensbasis enn C-klasse.

Nå er det duket for en fornyet utgave av dagens generasjon – en såkalt facelift, i påvente av en helt ny generasjon.

Men det er ikke småtteri som har skjedd. 6.500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse.

Dette er en familiebil som nå blir pumpet full av nytt og eksklusivt utstyr, blant annet hentet fra flaggskipet S-klasse.

Nå er også prisene klare. I første omgang starter disse på 470.000 kroner for sedanen – og 510.000 kroner om du skal ha stasjonsvogn. Bilene forventes å komme til Norge i juli.

Ingen ladbar hybrid

Alle karosserivariantene er med fra start. Du får dermed fornyede C-klasse både som coupe, cabriolet, sedan og stasjonsvogn.

Men i første omgang er det bare snakk om diesel- og bensinmotorer. Den ladbare hybriden, som skal kombinere elmotor med en dieselmotor, kommer først til høsten.

Den er det mange som er veldig spente på. I Norge er det den ladbare C-klassen som har stått for mesteparten av salget.

Velger du C-klasse sedan, er det ikke lett å skille den fra de større søstermodellene: E-klasse og direktørbilen S-klasse.
Velger du C-klasse sedan, er det ikke lett å skille den fra de større søstermodellene: E-klasse og direktørbilen S-klasse.

Les mer om den kommende hybriden her

Firehjulsdrift

Den foreløpige innstegsmodellen er C 200 – med bensinmotor på 184 hk. Den blir også tilgjengelig med 4Matic firehjulsdrift.

På dieselsiden er det C220d med 194 hk som tilbys. Her starter prisene for stasjonsvognen på 510.000 kroner .

Begge disse motoralternativene er tilgjengelig med 4x4 for sedan og stasjonsvogn.

Firehjulsdrift er det også i den foreløpige toppmodellen: C43 AMG. Den har nå 390 hk – og gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder som sedan, stasjonsvogn og cabriolet. Coupeen klarer sprinten på 4,7 sekunder.

Nye G-wagen får brutalt med krefter - se bildene

Teknologi fra S-Klasse

På innsiden er grunntrekkene ivaretatt. En helt ny og større skjerm er kanskje det mest iøynefallende. Her hadde nok noen håpet på en mer integrert løsning, slik som på E-, S- og A-Klasse. Samtidig bidrar den frittstående skjermen i C-Klasse til å skille modellene litt.

Nytt ratt er på plass, hentet rett ut fra flaggskipet S-Klasse. Det betyr blant annet at du nå kan styre Distronic cruisekontroll direkte fra rattet, samt bla gjennom menyer via de to touch-knappene.

Digitale instrumenter er nå på plass – og ny skjerm til infotainmentsystemet. Rattet er hentet fra S-klasse.
Digitale instrumenter er nå på plass – og ny skjerm til infotainmentsystemet. Rattet er hentet fra S-klasse.

Digitale instrumenter

En viktig nyhet er dessuten at Mercedes tilbyr heldigitale instrumenter på kommende C-Klasse, slik vi har sett på blant annet E-klasse.

For å løfte nivået enda noen hakk, dukker det opp flere andre teknologier fra S-Klasse. Blant annet siste versjon av førerassisterende systemer, noe som innebærer semiautonom kjøring.

Radar, kamera og ultrasoniske sensorer hjelper føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt i både køkjøring og på motorvei. Hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata.

Les mer om nye C-Klasse facelift her

Forsiktige endringer

På utsiden er ikke endringene mange, men Exclusive-utgaven har fått ny grill og frontfanger.

Det samme gjelder dersom du velger AMG-line. Her er den etter hvert velkjente diamantgrillen nå standard.

Nye lykter er på også plass, både foran og bak. Nå får du for første gang C-Klasse med Multibeam LED-lys, som tidligere er forbeholdt de større og dyrere modellene. Bak snakker vi kun om små justeringer på lysene.

Innvendig er det høy luksusfaktor i nye C-klasse.

Plutselig ble luksus-bruktbilen 1,2 millioner dyrere

Se video under: Her overrasker Mercedes mange