Suksessen startet i 1970, og forgjengeren var den legendariske Suzuki-jeepen. Suzuki Jimny har stolte tradisjoner, samtidig som den har stått for noe ganske unikt innen bilverdenen i mange år.

Jimny er en liten, enkel og ukomplisert offroader, med svært gode terrengegenskaper. Den har også vært moden for utskiftning temmelig lenge.

Modellen debuterte nemlig helt tilbake i 1998 og her har Suzuki tatt seg særdeles god tid med oppfølgeren. Men nå har produksjonen stoppet og Suzuki er helt i innspurten med den nye utgaven som etter planen skal vises offisielt i høst.

Jimny er nesten i en klasse for seg, en bitte liten og rimelig bil med svært gode terrengegenskaper.
Jimny er nesten i en klasse for seg, en bitte liten og rimelig bil med svært gode terrengegenskaper.

Retroaktig design

Det har tidligere lekket ut noen bilder av bilen på nettet. Nå har det kommet flere, som er publisert på en entusiastside på Facebook.

Her får vi se nye Jimny helt uten kamuflasje. Det er ikke vanskelig å se hva den slekter på, her har nemlig Suzuki vært tro mot tradisjonene.

Bilen har faktisk blitt enda mer firkantet enn i dag. Her handler det om et enkelt og retroaktig design. Det går igjen i alt fra den høye fronten med runde lykter, til den minimalistiske hekken. Her er det fint lite staffasje. Jimny er et enkelt og robust offroadkjøretøy, det gjenspeiles også i designet.

Også en "gamling": Denne nekter å dø

Retrofaktoren er høy i dette designet. Her er det ikke akkurat snakk om myke eller aerodynamiske linjer.
Retrofaktoren er høy i dette designet. Her er det ikke akkurat snakk om myke eller aerodynamiske linjer.

Spartansk innvendig

Det er ventet at Suzuki kommer til å videreføre de gode terrengegenskapene. Det betyr et effektivt 4x4-system, samtidig som svært korte overheng både foran og bak bidrar til at den tar seg fram der mange andre biler på melde pass.

Interiøret har alltid vært spartansk og det blir det neppe endringer på. Men nå kommer den i alle fall med integrert infotainmentskjerm. Ellers er det tydelig retrofaktor, samtidig som knapper og brytere er robuste. Her skal du slippe å ta av deg arbeidshanskene når du kjører!

Denne er som en hytte uten vann og strøm

Dette interiørbildet har lekket ut tidligere og viser at Suzuki kjører en minimalistisk linje også innvendig.
Dette interiørbildet har lekket ut tidligere og viser at Suzuki kjører en minimalistisk linje også innvendig.

Starter på 10.000,-

Foreløpig vet vi ikke noe om når bilen kommer til Europa, men debut i høst bør kunne bety at den er på plass i vår del av verden en gang første halvår 2019.

PS: Det bugner ikke akkurat av Jimnyer i bruktmarkedet i Norge, men noen er det til salgs. Prisene starter helt ned mot 10.000 kroner for de eldste utgavene som gjerne har gått et godt stykke, til opp mot 100.000 kroner for nyere biler.

Kvaliteten på denne bilen er generelt god, men det er naturligvis viktig at de har blitt godt fulgt opp. Sjekk også for skader under bilen, noen av disse har fått prøve seg i terrenget.

Her kan du lese testen vår av Jimny

Se video: Her er en annen legendarisk offroader