Mitsubishi Outlander PHEV er Norges mest solgte ladbare hybrid de fire siste årene.

Siden introduksjonen i 2014 er det solgt over 15.000 Outlander PHEV i Norge. Det gjør den også til en av landes mest solgte biler totalt sett.

Underveis har den fått noen oppdateringer, og nå kommer det en til: En facelift som gir utseendet et løft, men viktigere; ny drivlinje sørger for mer fraspark og bedre elektrisk rekkevidde.

Mitsubishi har truffet blink med en annen bil også, les mer her:

Bedre rekkevidde

2019-modellen, som kommer allerede i sommer, får en ny 2,4-liters bensinmotor på 135 hk. I tillegg er batterikapasiteten økt med 15 prosent, til 13,8 kWt.

Det gjør at rekkevidden nå er 55 kilometer, målt etter WLTP-metoden. Akkurat det er viktig. Fra 1. juli må nemlig alle ladbare hybrider ha en rekkevidde på over 50 kilometer for å få full effekt av avgiftsfordelene disse bilene har.

(Dagens modell har rekkevidde på 54 kilometer, men det er målt etter den gamle NEDC-modellen).

Dette er et smart bilkjøp

Outlander har blant annet fått nytt design på fronten – og bedre støyisolering.
Outlander har blant annet fått nytt design på fronten – og bedre støyisolering.

Høyere forbruk – på en måte

Fordi nye biler bruker WLTP-standarden, kan det på papiret se ut som om bensinforbruket på nye Outlander er høyere enn på den utgående modellen. Men det handler igjen om at det ligger to forskjellige målemetoder til grunn.

Derfor er oppgitt forbruk på den nye modellen 0,2 l/mil, mens dagens modell har 0,17 l/mil.

Leveringene er ventet å starte i august-september.

Raskere

Med høyere effekt blir også bilen raskere. 0-100 km/t-tiden barberes med 0,5 sekunder, fra 11 sekunder til 10,5.

I tillegg økes toppfarten på ren elektrisk drift fra 125 km/t til 135 km/t. Bilens toppfart med forbrenningsmotoren med på laget er forøvrig uforandret på 170 km/t.

Bagasjerommet er også uforandret på 453 / 868 liter, i tillegg til et oppbevaringsrom under gulvet på 35 liter.

Den kan trekke tilhengervekt med brems på opptil 1,5 tonn.

Outlander får skryt: Etter 46 år på veien, er dette den beste bilen jeg har hatt

Bedre lydisolering

I tillegg til forsiktige designendringer med nye lykter, nye felger og endrede fangere foran og bak, har det skjedd ting på innsiden.

Det har kommet på plass mer påkostede skinnseter med diamantsøm, og baksetene har fått egne ventilasjonsdyser.

Opplevd kvalitet er ytterligere hevet gjennom bedre lydisolering, og nytt instrumentpanel er på plass.

Prisene øker noe på den nye modellen. Det betyr at startprisen nå er 429.900 kroner (før: 421.500 kroner). Mens toppmodellen – S Edition – kommer på 504.900 kroner (før 494.000 kroner).

Broom bilguide: Les alle anmeldelsene av Outlander