Hyundai har hatt enorm interesse rundt sin elektriske kompakt-SUV Kona.

Den er ventet på markedet allerede i løpet av sommeren.

Men ikke langt bak i løypa ligger en anne lignende bil – nemlig Kia Niro Electric.

Den vises i dag på Busan International Motor Show i Korea. Niro Electric får en imponerende rekkevidde på "mer enn 450 km", i følge en pressemelding. Den vil altså legge seg tett opptil Kona, som har en rekkevidde på 470 km.

I begge tilfeller er tallet basert på den nye målemetoden – WLTP. Dette skal derfor være mer realistiske tall enn rekkevidden målt etter den gamle NEDC-metoden, som har vært brukt fram til nå.

Her kan du lese testen vår av Niro som ladbar hybrid

To batteripakker

Niro Electric kommer med to ulike batteripakker. Den ene er på 64 kWh, den andre er på 39,2 kWh. Sistnevnte skal få en rekkevidde på mer enn 300 km.

Niro Electric kan lade på 150 kW hurtiglader, og med hurtiglading på 100 kW lader batteriet til 80 prosent på 54 minutter (64 kWh).

Bilen utstyres med en 150 kW-motor på 204 hk med den største batteripakken (forøvrig akkurat samme effekt som Hyundai Kona). Det gjør den sprek! Akselerasjon fra 0-100 vil være 7,8 sekunder.

Med den minste batteripakken får 135 hk.

Designmessig er det relativt få forskjeller fra en vanlig Niro – men noen detaljer her og der skiller denne fra de andre.
Designmessig er det relativt få forskjeller fra en vanlig Niro – men noen detaljer her og der skiller denne fra de andre.

Mer om Kia? I Brooms bilguide ligger det over 100 vurderinger!

Trolig hengerfeste

Det ligger også an til å komme en viktig nyhet for mange nordmenn:

– Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt. Den vil imidlertid få god innvendig plass og et bagasjerom som er større enn mange av konkurrentene har, understreker Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

Niro Electric kommer for salg i Korea andre halvår 2018, og de første bilene kommer til Norge i november.

Interiøret skiller seg ut fra andre Niro-modeller hovedsaklig ved at girspaken er byttet ut med et hjul.
Interiøret skiller seg ut fra andre Niro-modeller hovedsaklig ved at girspaken er byttet ut med et hjul.

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Nytt interiør

Interiøret, som vises for første gang i dag, skiller seg fra de andre Niro-modellene med flere nye løsninger og designelementer. Dashbordet har lyseblå detaljer. Midtkonsollen er forenklet for å gi plass til det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.

Stemningslys i midtkonsoll, som kan stilles inn på seks ulike farger, og detaljer i høyglans sort og blått i dørene er også på plass.

Blå detaljer

Berøringsskjermen på 7'' HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. Også instrumentpanelet er unikt for Niro Electric.

En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm.

Det er ikke vanskelig å si at designet bygger på dagens Niro-modeller. Men Electric skiller seg litt ut: Grillen har integrert ladeport med Niro-logo, luftinntakene er redesignet og den har fått nye LED kjørelys kombinert med blå detaljer. Egne signatur LED-baklys og blå detaljer går også igjen på baklysene.

Niro Electric kommer også med nye felger og 17'' hjul.

Baklysene får egen LED-signatur på Niro Electric. Og fra Kia Norge opplyses det at man "antar at det blir mulighet for tilhengerfeste".
Baklysene får egen LED-signatur på Niro Electric. Og fra Kia Norge opplyses det at man "antar at det blir mulighet for tilhengerfeste".

20.000 nordmenn er spent på Hyundai Kona

Stort bagasjerom

Kia Niro ble lansert i 2016, og plattformen ble laget for ulike drivlinjer. Når Niro lanseres med helt elektrisk drivlinje vil den ha et meget praktisk og fleksibelt design.

Akselavstanden på 2.7 meter sikrer god benplass for alle passasjerer.

Lengden på 4,3 meter noe lengre enn dagens versjoner av Niro, og bagasjerommet er på 451 liter (VDA) – og dermed større enn hos mange av konkurrentene.

Her viser de en spennende bilnyhet