Peugeot har fått vind i seilene igjen, med lanseringen av særlig 3008 og 5008.

De to høyreiste familiebilene er kun tilgjengelig med diesel- og bensinmotorer. Men selv i Norge, hvor "alle" nå skal ha ladbare biler, treffer disse to blink.

Etterhvert kommer det også en ladbar variant av 3008, som kan bli svært interessant for det norske markedet.

Men Peugeot har også flaggskipet 508. Den kommer både som sedan og stasjonsvogn. Sistnevnte er nettopp offisiell – og ser ganske enkelt lekker ut!

Lekker bil – men det hjelper neppe mye på salget

Det er ingen tvil om at Peugeot har fått dreisen på design. 508 SW er et nytt eksempel på det.
Det er ingen tvil om at Peugeot har fått dreisen på design. 508 SW er et nytt eksempel på det.

Ladbar hybrid

Designet viser åpenbart at man ønsker å bli lagt merke til i trafikken. Den ser sporty ut, med skarpe og markerte linjer hele veien fra fronten til hekken, som for øvrig domineres av tredimensjonale LED-lykter som skal gi assosiasjoner til løve-klør.

508 SW kommer på markedet tidlig i 2019. Men den varianten som nordmenn først og fremst vil ha, kommer først om et drøyt år: Da blir den nemlig tilgjengelig som ladbar hybrid.

Denne vil være basert på en turbo bensinmotor – og en elektrisk motor på 110 hestekrefter. Elektrisk rekkevidde blir på 50 km, målt etter den nye WLTP-standarden. Det betyr at den får full effekt av avgiftsfordelene ladbare hybrider har i Norge.

Toppfart i elektrisk modus blir 130 km/t. Batteriene er plassert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes.

Stadig flere privatleaser bil – dobling på to år

Fronten domineres av "hoggtennene" i form av LED-lys på hver side. Joda, Løve-assosiasjonene er på plass ...
Fronten domineres av "hoggtennene" i form av LED-lys på hver side. Joda, Løve-assosiasjonene er på plass ...

Lav og effektiv

Nykommeren er nesten 6 centimeter lavere enn sin forgjenger. Det gir en høyde på kun 1,42 meter. Det at stasjonsvognen er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk.

Likevel er den innvendige plassen bedre enn på forgjengeren.

Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter.

Med en lengde på 4,78 meter er dessuten SWen 3 cm lengre enn sedanen.

Enn så lenge vil ikke Peugeot si noe om pris, i påvente av det nye avgiftssystemet.

Eier du en Peugeot? Fortell oss om det her:

Bagasjerommet er på 530 liter – før du legger ned ryggen på baksetene.
Bagasjerommet er på 530 liter – før du legger ned ryggen på baksetene.

Nattkamera

Peugeots nye stasjonsvogn er utstyrt med siste generasjon assistansesystemer. Inkludert er blant annet nattkamera, som er svært uvanlig i denne klassen. Systemets infrarøde kamera fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller bare dårlige kjøreforhold, og har en rekkevidde på hele 200 meter.

Det betyr at rekkevidden går lenger enn lysene rekker, og all informasjon som fanges opp vil bli vist direkte i bilens digitale head-up display.

Full parkeringsassistent er også tilgjengelig. Dette systemet tar kontroll over styring, akselerasjon og bremsing, slik at parkeringen går som en lek.

Les vår test av forrige generasjon Peugeot 508 her:

Ny plattform

EMP2-plattformen gir redusert vekt. I snitt veier den nye modellen 70 kilo mindre enn sin forgjenger, og resultatet er lavere drivstoff-forbruk, økt passiv sikkerhet og høyere ytelser.

Chassiset er stivere og sterkere enn tidligere, mens motorfester med demping skal gi mindre vibrasjoner. Multilink bakaksel med aktiv demping er også tilgjengelig.

Det er utviklet to nye bensinmotorer med volum på 1,6-liter – på 180 hk og 225 hk. Begge disse leveres med åttetrinns automatgir.

I tillegg er det dieselalternativer, basert på BlueHDi 1,5-liter og 2,0-liters motorer: 130 hk (med manuelt eller automatgir), 160 hk og 180 hk (de to siste leveres kun med automatgir).

På innsiden er det helt tydelig at Peugeot har lagt lista langt høyere enn tidligere.
På innsiden er det helt tydelig at Peugeot har lagt lista langt høyere enn tidligere.

Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?