På nyåret 2015 startet det som i praksis var en revolusjon hos Volvo. Da lanserte de nye XC90. Dette var den første helt egenutviklede bilen etter at Volvo ble overtatt av kinesiske Geely fem år tidligere.

De fem årene hadde Volvo tydeligvis brukt godt, for XC90 fikk mye ros og ble umiddelbart en stor salgssuksess.

I tiden som har gått siden har Volvo lansert en helt ny 90-serie, de har kommet med en ny XC60 og de har også gått inn i segmentet for mindre SUV-er/crossovere med sin XC40.

Verdenslansering i Spania

Nå er det klart for enda en helt ny bil. Og den blir viktig. Med nye V60 får Volvo nemlig en helt ny modell inn i stasjonsvogn-segmentet. Vi snakker rommelig familiebil med priser som starter på rundt 460.000 kroner.

Akkurat nå er vi på verdenslanseringen av bilen, i spanske Barcelona.

Broom-redaktør Knut Skogstad har reist avgårde, og det tikket nettopp inn et bilde av ham og bilen. Nå skal vi finne ut hvordan dette går.

14 grader og regn...

Ring, ring

– Hei, Vegard. Går alt bra hjemme på kontoret?

– Absolutt! Her skinner solen og stemningen er god. Men det ser ikke akkurat som det er godvær hos deg... Er det en paraply du holder i hånden?

– Visst er det en paraply! Vi landet til 14 grader og regn i Barcelona i formiddag. Litt av en kontrast til været der hjemme. I dag har testløypa gått blant annet i fjellene rundt Barcelona. Her var det tåke og regntungt, men nå har det heldigvis begynt å bryte litt opp, forteller Knut.

Beste svenskehandel: Vi tok med XC90 hjem til Sverige

Det er ikke akkurat vanskelig å se at dette er en Volvo. Mest av alt ser V60 ut som en krympet og oppstrammet V90.
Det er ikke akkurat vanskelig å se at dette er en Volvo. Mest av alt ser V60 ut som en krympet og oppstrammet V90.

Blitt større

– Men en Volvo takler vel tåke og regnvær også?

– Det gjør den. V60 er på mange måter oppfølgeren til det som i mange år var Volvos storselger i familiebilklassen, nemlig V70. Dagens V90 er både større og en god del dyrere enn det V70 var. Målsetningen er derfor at V60 nå skal appellere til mange eksisterende og tidligere V70-eiere.

– Dette er en helt ny bil, fra innerst til ytterst. Også størrelsesmessig skiller den seg en god del fra første V60. Den ble til da Ford eide Volvo, og bærer preg av endel kompromisser. Blant annet har den fått kritikk for at plassen ikke helt er på familiebil-nivå. Det har Volvo svart på nå. Nye V60 har bagasjerom på 529 liter og plassen i kupéen er svært god. I praksis er dette en fullverdig familiebil for de aller fleste, forteller Knut.

Brukt V60? Les mer om den her:

Kom fra Bentley

Designmessig kjører Volvo en klar familielinje, som ble introdusert på XC90. V60 er langt på vei en ”krympet” versjon av V90. Vi kjenner igjen en rekke designelementer, men V60 er strammere og litt mer sporty i linjene.

Det samme gjelder interiøret. Også her har V60 en rekke elementer vi kjenner igjen fra de andre, nye Volvoene. Svenskene har fått veldig mye skryt for interiørdesignet sitt de siste årene.

Interiør-sjefen Robin Page har en fortid hos blant andre Bentley. Han har gjort veldig mye riktig og har gitt Volvo det særpreget som skal til for å stå ut blant premiumkonkurrentene. Det nyter også V60 godt av. Her er det høy kvalitetsfølelse, i et lekkert interiør.

Vi møtte ham på fabrikken, les intervjuet med Robin Page her:

Ingen overraskelser i interiøret heller. Høy kvalitetsfølelse og mange lekre detaljer.
Ingen overraskelser i interiøret heller. Høy kvalitetsfølelse og mange lekre detaljer.

Høy feelgood-faktor

– Vi har spurt om det på tidligere Volvo-lanseringer, men må gjøre det igjen. Føles den som en premiumbil?

– Ja, det vil jeg absolutt si. Volvo treffer blinken i denne klassen, som de har gjort det med 90-bilene og med de to mindre SUV-ene XC60 og XC40. V60 bærer preg av et sterkt detaljfokus. Støydemping og komfort er helt klart premium. Bilen ligger fjellstøtt på veien, samtidig som den har hakket skarpere kjøreegenskaper enn bilene i 90-serien. Rett og slett litt morsommere og mer involverende å kjøre.

– Nå har vi hatt en god kombinasjon av motorvei, landevei og svingete fjellveier. V60 klarer seg veldig bra alle steder. Samtidig er det veldig lett å finne seg til rette bak rattet. Setene er kjempegode, med en rekke justeringsmuligheter. Og interiøret gir meg fortsatt veldig høy feelgood-faktor, selv om vi har sett disse elementene i flere biler etter hvert, sier Knut.

Klar for eventyr. "Aktive familier" er målgruppe for de fleste stasjonsvognene på markedet.
Klar for eventyr. "Aktive familier" er målgruppe for de fleste stasjonsvognene på markedet.

Starter med bensin og diesel

– Hva med motorer?

– Veldig mye handler om elektriske drivlinjer i det norske markedet. V60 kommer i to ladbare hybrid-utgaver, T6 og T8. I tillegg er det bensin- og dieselmotorer. I det norske markedet er det nok grunn til å vente at de aller fleste vil velge ladbar hybrid. T8-drivlinjen, som vi kjenner fra både XC90 og S90/V90, kommer i høst. Litt utpå nyåret kommer også T6, som har litt lavere effekt. Volvo sier så langt ikke noen om en helelektrisk utgave, men vi vet at de har flere elbiler på gang de kommende årene.

– Men i starten er det bensin og diesel som gjelder. Så langt har jeg kjørt D4 diesel, en 2-liter på 190 hestekrefter. Den kler bilen veldig godt. Det er nesten rart å tenke på at dette hadde vært akkurat den motoren de fleste norske kunder hadde ønsket seg for bare noen år siden. Nå er det helt motsatt. Jeg klarer ikke helt å legge bort tanken på at all negativiteten rundt dieselmotorer har gått i overkant langt nå, sier Knut.

– Men du. Nå er det straks slutt på dagens kjøring her. I morgen skal jeg kjøre T6-bensin, samtidig skal jeg få vite mer om både bilen, salgsmål og konkret om når de ladbare variantene kommer. Det er bare å følge med her på Broom!

Det er faktisk sant: Snart er dette Volvos eldste bil

Se video av nye Volvo V60 under: