Ny robot skal ta de som slurver og jukser

Dette koster milliardbeløp årlig.

Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.
Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.

Det trenger ikke være store smellen. Kanskje ser du ikke noen skade heller, med én gang. Men så legger du merke til det: Steinsprutskaden i frontruten. Det synlige beviset på at du har blitt truffet av noe hardt, rett i "fleisen".

Hvert år skiftes eller repareres rundt 250.000 frontruter her i Norge. Det koster forsikringsbransjen store summer. Og dette har blitt markant dyrere de siste årene, etter hvert som frontrutene blir stadig mer avanserte.

Her handler det nemlig ikke bare om glass. Nei, dagens frontruter er spekket med sensorer og koster mye mer enn før.

Rask og treffsikker

Forsikringsselskapet SpareBank 1 Forsikring tar nå i bruk kunstig intelligens for å styrke kontrollen av bilglass-skader.

I dag går de fleste glass-saker rett til utbetaling. Kun én av 10 innmeldte saker kontrolleres. Forsikringsselskapene avdekker jevnlig slurv, juks eller svindel i de sakene som blir kontrollert, men mener det er et langt høyere potensial. Slurv og juks går ut over fellesskapet og dermed også prisen for folk flest.

– Dette ønsker vi slutt på. Derfor har vi laget Tellef Taksthjelper, en robot som skal hjelpe oss med å blant annet detektere slurv og juks. Tellef vil jobbe med det samme datagrunnlaget som vi har i dag, men vil være mye raskere og mer treffsikker slik at vi kan forhindre at lovlydige kunder betaler for de som jukser, sier Lars Erlend Leganger, teamleder for maskinlæring og kunstig intelligens i SpareBank 1 Forsikring.

Mange betaler for ting de egentlig ikke trenger

Mellom 20.000 og 30.000 kroner

Steinsprutskader kostet forsikringsbransjen 4,4 millioner hver dag i 2017. I disse tallene ligger det også en betydelig fare for juks og svindel..
Steinsprutskader kostet forsikringsbransjen 4,4 millioner hver dag i 2017. I disse tallene ligger det også en betydelig fare for juks og svindel..

Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet.

– Nå som bilrutene blir dyrere med avansert sensorteknologi blir det enda viktigere for oss å få sjekket alle skader som meldes inn, og også avdekke svindelforsøk. For eksempel kan frontruteskift på en Mitsubishi Outlander PHEV fort koste mellom 20.000 og 30.000 kroner, sier Jørgen Hjelm Bakkerud, leder for forsikringsoppgjør på motor i SpareBank 1 Forsikring, i en pressemelding.

SpareBank 1 Forsikring har de siste fire årene hatt omlag 100.000 glass-skader på bil. Utbetalingen på disse skadene er på over 500 millioner kroner.

Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Bilder og algoritmer

– Vi må også sikre at kundene får riktig rute som tåler den belastningen som bilfabrikanten krever, slik at det er trygt for våre kunder å kjøre med ny rute, sier Bakkerud.

I starten vil Tellef undersøke relativt enkle og konkrete ting som at skadene er merket riktig, at det er vedlagt skademelding og annen dokumentasjon som kreves fra glassverkstedene. Dette er repetive oppgaver som er lett å automatisere.

– En robot som Tellef gjør det han har lært og får beskjed om å utføre. Så jobben vår nå er å fortsette å mate Tellef med bilder og algoritmer slik at han lærer nye ting han skal gjøre og se etter. Vi har laget Tellef med lignende teknologi som i Googles bildegjenkjenning, sier Leganger.

Bytte rute selv? Det kan du nok fort angre på

Se video: Derfor havnet verdensstjernen i Trøgstad