Snart fire år har gått siden Ford Mustang kom til Norge i siste versjon. Her har ellers så folkelige Ford en tøff og sporty toppmodell. Mustang er en bil du legger merke til, selv om nyhetens interesse nå er over.

De langt fleste norske kundene har valgt den med 2,3-liters firesylindret motor. Men noen har også dratt på skikkelig og kjøpt GT-versjonen som har 5-liters V8-er under panseret. Da krabber også prislappen godt over én million kroner.

Hva er nytt?

Nyheten er rett rundt hjørnet, nemlig at Mustang nå får en facelift. Vi kjører altså ”utgående” modell, i praksis skal det ikke være snakk om store endringer fra denne til den nye.

Hesten i grillen er på plass, dette er en ekte Mustang.
Hesten i grillen er på plass, dette er en ekte Mustang.

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken til Mustang er og blir designet. Bilen har altså vært på markedet noen år nå, men den vekker fortsatt enorm oppsikt. Det får vi igjen erfare i denne testperioden. Alt fra smågutter som kommer løpende, til en voksen kar på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret som like godt trekker billett til Mustangen og meg og kommer bort med den, ”fordi du har så kul bil”. Her har Ford truffet midt i blinken. Mustang er folkelig, uten å bli harry. Det er ingen dårlig prestasjon,

Ingen tvil: Her har du ikke feiget ut og kjøpt Mustang med fireylindret motor!
Ingen tvil: Her har du ikke feiget ut og kjøpt Mustang med fireylindret motor!

Motoren er også herlig. Lyden gir meg flashback til Mercedes SL-en jeg hadde før barn og familie, det er noe helt eget med V8-ere! De 421 hestekreftene broomer skikkelig og her skal det ikke mye til før hekken kommer. Verdt å passe seg litt når veibanen er våt eller glatt.

Svakheter? Over en million kroner er mye for en bil som denne. Her blir Mustang straffet brutalt av de norske avgiftene. V8-er på 5 liter betyr skikkelig avgiftsbonanza. Men likevel: Etter noen dager er jeg enig med meg selv i at den er verdt pengene. Du får sannelig mye moro for denne drøye millionen!

At Mustang egentlig er en ganske rimelig bil hjemme i USA, skinner tydelig gjennom i interiøret. Det er temmelig enkelt og preget av mye hard og billig plast. Her skiller den seg klart fra tyske biler i samme prisklasse.

Granada med V8: Denne har du kanskje ikke hørt om?

Blåfargen kler bilen perfekt, det gjør også de mørkere stripene over panser, tak og hekk.
Blåfargen kler bilen perfekt, det gjør også de mørkere stripene over panser, tak og hekk.

Hva koster den?

Testbilen starter på 1.156.000 kroner. I tillegg har den et par utstyrspakker som strekker prisen opp til 1.194.000 kroner. Da er den godt, men ikke overdådig, utstyrt. Blant annet mangler den adaptiv cruisekontroll.

Hvem er konkurrentene:

Egentlig har ikke Mustang noen reelle konkurrenter. I det norske markedet er den langt på vei i en klasse for seg.

Joda, du finner selvfølgelig biler fra Audi. BMW, Mercedes og Porsche som gjør mye av det samme, men de gjør det på en ganske annen måte. Mustang er old school og mye mer kompromissløs enn premium-konkurrentene. Noen vil helt sikkert oppleve kjøreegenskapene som litt primitive. Det er de for så vidt også, men det er mye av poenget. Her skal du KJØRE bil, ha det moro på hver tur.

Vil naboen bli imponert:

Svaret er et soleklart ja! Men der mange naboer også blir misunnelige hvis du liner opp en bil til nesten 1,2 millioner kroner på gårdsplassen, blir Mustangen reddet av folkelighet og entusiastfaktor. Dette er ikke noen snobbebil.

Når du åpner dørene får du en overraskelse

Nei, det er ikke mange biler til over en million kroner som ser slik ut innvendig...
Nei, det er ikke mange biler til over en million kroner som ser slik ut innvendig...

Broom mener:

Herlighet, for en bil! Mustang er spekket med særpreg og feelgood-faktor. Det mer enn kompenserer for litt grovkornede kjøreegenskaper og et interiør som ikke lever opp til prislappen.

At designet fortsatt vekker så mye oppsikt, er et solid kompliment til jobben Ford har gjort her. Dette er en bil du kjøper med hjertet, og gleder deg over hver gang du både ser den – og kjører den.

Hva mener eierne?

Eier du en Mustang? Da håper vi du vil fortelle hva du mener om den, i Brooms bruktbilguide. Klikk for for å komme til den:

Kul bil, men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

Visste du at:

– Halvveis i testperioden nuller vi ut tallet for gjennomsnittsforbruk og kjører deretter ganske pent og rolig. Resultatet? Et forbruk på såvidt under 1,1 liter/mil. Ikke verst med en sånn motor under panseret.

– Speedometeret oppgir ”Ground speed” og turtelleren ”Revolutions per minute”. Joda, noen hos Ford har fått lov til å leke seg litt her.

– Co2-utslippet på nyere biler har falt kraftig de siste årene. Mange vanlige familiebiler ligger nå på ned mot 100 gram/km. Mustang er ikke heeelt der. Her er tallet voldsomme 299 gram/km. Kanskje ikke det første du skal fortelle miljøvern-naboen!

– Mustang får du også i cabriolet-utgave. Da blir den enda litt mer morobil. Seteløsningen er 2+2 to, de to som skal sitte i baksetet bør ikke være av altfor stor størrelse.

Hekken er både retro og moderne på samme tid, dette designet sitter fortsatt som et skudd.
Hekken er både retro og moderne på samme tid, dette designet sitter fortsatt som et skudd.

Klarer du å gjette hva den koster i Sverige? Her får du svaret

FORD MUSTANG

Modell: GT Fastback Blue Edition 5,0 V8 Motor: 5-liter bensin Effekt: 421 hk / 524 Nm 0-100 km/t: 4,8 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 1,35 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,78 - 1,91 - 1,39 meter Vekt: 1755 kg Bagasjerom: 332 liter Pris: 1.194.000 kroner

Se video: Her er nye Ford Mustang