Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gangen handler det om VW Golf GTI, en virkelig klassiker som i sitt 43. år er mer livskraftig enn noen sinne:

Volkswagen Golf GTI var en kjempesensasjon da den kom i 1976. Den lille bilen med de store kreftene ble overøst med superlativer av en samstemt motorpresse.

Den tok virkelig pusten fra oss, og var kilde til en enestående kjøreglede!

Spark i ryggen

Tenk, en liten bil med noe nær sportsbilegenskaper, med toppfart på 182 km/t - og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 9,1 sekunder. Dette var noe som på sin tid var helt uhørt, og det er derfor ikke uten grunn at Golf GTI fremdeles er en av de aller mest ettertraktede modellene fra 1970-tallet!

Noen som kjenner seg igjen her?
Noen som kjenner seg igjen her?

"Dette er den virkelige råtassen i VW-programmet. Stort sett ser den ikke så mye annerledes ut enn en vanlig Golf, men her får man det virkelige sparket i ryggen når man trår til. Kruttønne for alle pengene," skrev jeg selv i Alle Menns "Alt om bilen", nr. 2B 1977.

Test: Volkswagen Golf GTI - tre magiske bokstaver

Nærmer seg sportsbilytelser

Ytelsene som imponerte oss så voldsomt da bilen kom, er i dag ikke egnet til å imponere noen – selv en litt sprek varebil holder godt følge med både toppfarten og akselerasjonen.

Men Golf GTI har kommet i stadig nye generasjoner, og er blitt stadig sprekere. Dagens Golf GTI 245 hk DSG, leverer til sammenligning en toppfart på 248 km/t – og akselerasjonen fra stillstand til 100 km/t krever med denne bare 6,2 sekunder. Da begynner vi å nærme oss sportsbilytelser.

Trussel mot førerkortet

Litt har det jo skjedd med design gjennom årene siden denne ble lansert.
Litt har det jo skjedd med design gjennom årene siden denne ble lansert.

Bilen er full av krefter og trekkraft. Med et maksimalt dreiemoment på saftige 370 Nm er den ikke bare arbeidsvillig; jeg vil heller si arbeidsivrig! Dermed er det også sagt at den fort kan bli en trussel for førerkortet for mange sjåfører. Å holde seg innenfor fartsgrensene til enhver tid med en slik kruttønne krever selvdisiplin i stålklassen!

Denne er det sannsynligvis bare en av i Norge!

Høy underholdningsverdi

Ikke bare er dagens modell det reneste lyn sammenlignet med ur-GTI'en, den nøyer seg også med nesten bare halvparten av "gamlingens" bensinforbruk - 0,63 l/mil for 2018-modellen mot 1,10 for GTI 1976. Enda mye mer moro, altså, for mye lavere forbruk.

Til sin tid er det ingen tvil om at underholdningsverdien har vært – og er – optimal med en Golf GTI!

Kraftig vekst

GTI'en har vokst kraftig siden første årgang ble lansert.
GTI'en har vokst kraftig siden første årgang ble lansert.

At ikke forskjellen i ytelser mellom den gamle modellen og dagens er enda større, skyldes først og fremst vekten. Golf GTI 245 hk DSG 2018 veier kjøreklar 1.524 kilo. Stamfarens egenvekt var til sammenligning bare litt over halvparten, 840 kg, så her hadde hestene mye mindre å flytte på.

Forskjellene i størrelse er også betydelige:

Ur-GTI'en var 3.815 mm lang og 1.630 mm bred. Høyden var 1.395 mm, og akselavstanden var 2.400 mm.

Dagens versjon er ca. 450 mm lengre og 170 mm bredere, så her snakker vi virkelig om reell vekst.

Selvsagt har Golf GTI-folket sitt eget treff i Tyskland. Der er det folksomt!
Selvsagt har Golf GTI-folket sitt eget treff i Tyskland. Der er det folksomt!

Har alt den første ikke hadde

VW Golf GTI var en kostbar bil da den kom. Prislappen på første årgang var ca. 61.700 kroner, noe som i dag tilsvarer ca. 315.000 kroner omregnet etter konsumprisindeksen (SSB).

2018-utgaven av GTI 245 hk DSG har en prislapp som starter på 441.600 kroner, men prisene kan ikke sammenlignes direkte. Hovedårsaken til dette, er at dagens modell er spekket med ny og avansert teknologi, ikke minst på sikkerhetssiden. Nesten ingen ting av dette hadde 1976-modellen.

Dagens Golf GTI har en liste over standardutstyr som også kan ta pusten fra noen hver, med bl.a. Pre Crash kollisjonsbeskyttelse, knekollisjonsoute for fører, differensialbrems, Front Assists med City nødbrems, whiplashoptimerte hodestøtter, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems, utetemperaturmåler, adaptiv cruise kontroll, full-LED frontlykter og stor hekkspoiler. For bare å ha nevnt eksempler.

Men selv om mye er forskjellig, er kjøregleden like høy nå som den gang!

34 år med moro - alt om Golf GTI

Se video: Dette VW-stuntet gikk som en farsott på internett