Det meste er dyrt i Norge. Enten det er å gå til frisøren – i alle fall om du sender "madammen" dit, eller om det er snakk om tannlege, å bygge en ny veistump, eller gå på restaurant. Pengene flyr, både gjerne og fort...

Bil og bilverksted er intet unntak i så måte. På enkelte av premiummerkene snakker vi fort mer enn 2.500 kroner timen. Pluss moms og verkstedmateriell. Delene kommer i tillegg. Da passerer vi glatt timesatsen til en god advokat.

Men hvorfor er det slik?

Nå skal det riktignok sies at ikke alle bilmerker har så høye timepriser, men vi kan også legge til at noen bilmerker, og da gjerne de kostbare, tar seg enda bedre betalt.

Grunnene til at det er slik er nok flere. Bilene blir mer og mer avanserte og det kreves mye kostbart utstyr for feilsøking – samt dyr kursing og sertifisering av teknikere og mekanikere.

Det er dyrt å drive verksted

Bilfabrikkene setter også strenge krav til hva forhandlerne må ha av datautstyr, programmer, kompetansebygging, forskjellige abonnementer osv. Noen også hvordan selve verkstedet skal være, med for eksempel farger, hva slags gulvfliser som skal brukes og ikke minst hva som må finnes av spesialutstyr og verktøy.

Så har vi kravene om HMS, bedriftshelsetjeneste, kalibreringstjenester på verktøy og serviceavtaler på løftebukker, levering av spesialavfall som frostvæske, olje, bremsevæske og mye annet usynlig ”byråkrati” som faktisk tar både mye tid å administrere og som koster bedriften en god del penger.

Tro oss – det er dyrt å drive bilverksted! Alle som har forsøkt kan garantert underskrive på det. Jeg har selv mange år bak meg i denne bransjen og vet endel om det.

Dette er verdens største bilforhandler

Eksklusive biler er dyrere å reparere enn vanlige biler. Det handler i stor grad om betalingsvilje. Illustrasjonsbilde fra Porsche.
Eksklusive biler er dyrere å reparere enn vanlige biler. Det handler i stor grad om betalingsvilje. Illustrasjonsbilde fra Porsche.

Plasskrevende

Et verksted er også plasskrevende og i en del pressområder er husleien skyhøy. Dette handler jo om å ligge attraktivt til for kunden. Gjerne i nærheten av kollektivknutepunkter, slik at kundene har mulighet til å ta seg videre med tog eller buss. Dessuten er det jo snakk om bygg med stor takhøyde, flere store porter, løftebukker, krav til oljeutskillere osv. Det kreves også plass til parkering av titalls biler. Alle disse tingene som man kanskje ikke akkurat tenker over i det daglige koster penger. Mange penger.

Så er det jo flere enn mekanikerne som skal ha lønn. Både sentralbord, vaskehjelp, delelagerfolk, driftssjef og verksmester er alle noen som gjerne vil ha litt lønn. Lønnsnivået her i Norge kjenner vi jo alle til.

De siste årene har vi også sett at mange ikke tjener penger på salg av bil, og at mer og mer av fortjenesten kommer fra ettermarkedet som består av verksted og delelager.

Derfor koster det ende mar med dyre biler

Så kan man spørre seg om det koster mer å drifte et verksted som tar service og reparasjoner på for eksempel Jaguar eller Porsche – enn ett som driver med Opel og Ford?

Ja, det gjør nok det. Men ikke så mye at det forsvarer en dobling eller mer av timeprisen. Dette handler mye om betalingsvilje hos kunden. Men henter pengene der de er å finne. Har du en feit Range Rover til 2,5 millioner kroner, spiller det kanskje ikke så stor rolle om timeprisen er er 1.500 eller 2.500 kroner.

Fulgte ekspert-råd – det var ikke bra for bilen

Volum og marginer

Men også om volum. Oljeskift er et godt eksempel på det. Motorolje er noe av det bilverkstedene har størst fortjeneste på. Det skiftes garantert flere liter motorolje i løpet av en uke på et Toyota-verksted enn på et Porsche-verksted. Det gir lavere innkjøpspris og kombinert med høyt volum, henter man inn flere penger der. Det samme gjelder for mange ting som spylervæske, viskerblader, tennplugger og mange andre deler som man selger mye av.

Selv om de dyrere verkstedene sikkert kompenserer noen ved å legge inn større marginer på fortjenesten. Om vi holder oss til olje og Toyota/ Porsche eksemplet, så kan det jo være at Porsche har andre krav til oljekvalitet, og at de må kjøpe inn dyrere olje som de må selge med dårligere marginer.

Konklusjonen er uansett: Det er kostbart å ha bilen på verksted.

Les også: Dette kan være en tikkende utgiftsbombe på bilen din

Video: Er dette verdens verste parkering?