Airbag-skandale har tatt minst 22 liv

Og flere hundre har blitt skadet.

Kollisjonsputer har reddet mange liv etter at de ble standardutstyr på nye biler. Men noen ganger virker de dessverre ikke slik de skal. Foto: Takata.
Kollisjonsputer har reddet mange liv etter at de ble standardutstyr på nye biler. Men noen ganger virker de dessverre ikke slik de skal. Foto: Takata.

Kollisjonspute, eller airbag, er noe av det viktigste som har skjedd på sikkerhetsfronten for biler de siste tiårene.

Det som startet som ekstrautstyr på de dyreste bilene, ble ganske snart til standardutstyr. I dag har alle nybiler som blir solgt vår del av verden flere airbager som skal beskytte fører og passasjerer.

Airbagene har reddet veldig mange liv i trafikken. Men ironisk nok står de også for det som har blitt en av de største skandalene i bilverdenen noensinne.

Store konsekvenser

Det handler om japanske Takata, som ble slått konkurs i 2017. Om du aldri har hørt om selskapet, er ikke det så rart. De er nemlig ikke bilprodusent, men underleverandør til denne industrien. Takata har utviklet og produsert airbager, og solgt produktene sine til en rekke av verdens bilprodusenter.

Her handler det om høye volumer og effektiv drift. Men også store konsekvenser når noe går galt. Og det har det virkelig gjort her.

Tilbakekalte 19.000 biler – på grunn av edderkopp-angrep

Takata var en av verdens største underleverandører til bilbransjen. Men airbag-skandalen ble selskapets bane, de gikk konkurs i 2017. Foto: Scanpix
Takata var en av verdens største underleverandører til bilbransjen. Men airbag-skandalen ble selskapets bane, de gikk konkurs i 2017. Foto: Scanpix

22 dødsfall – 378 skadde

Kjernen i det hele er en produksjonsfeil som gjør at airbagene fra Takata kan utløses på feil måte, og forårsake store skader. Det ble oppdaget for flere år siden. De første tilbakekallingene ble gjort i 2008. Fram til i dag er det snakk om rundt 100 millioner biler fra 19 forskjellige merker som har blitt kalt tilbake.

Bare i USA er det dokumentert 15 dødsfall på grunn av feilen. På verdensbasis er det offisielle antallet 22, men her blir det antatt at det er store mørketall.

I forbindelse med en høring i USA går amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nå ut med et offisielt tall på antall skader de har funnet relatert til airbagfeilen. Dette er nå på 378. NHTSA mener også at det fortsatt er så mye som 16,4 millioner biler på amerikanske veier, som potensielt sett kan ha denne feilen.

Les mer: Tilbakekaller flere tusen biler i Norge

Biler i Norge

Airbag-feilen har også rammet biler solgt i Norge. Her hjemme har både Honda og Toyota måttet kalle tilbake flere tusen eksemplarer av sine biler, dette pågår fortsatt.

Blant bilmerkene som er rammet finner vi også BMW, Volkswagen, Audi, Mercedes og Mazda, for å nevne noen.

Airbag-feil, gjelder det din bil?

Se video under: Nybil krasjer med en svært vanlig bruktbil