Du skal være ganske oppdatert på Mercedes for å se at dette er en helt ny bil.

Men det er en grunn til at ting er som de er. Selv om utgående Mercedes G-klasse (eller Geländewagen som mange også kaller den) kom helt tilbake i 1979, har salget av den aldrende, men underveis oppgraderte bilen økt jevnt og trutt. Faktisk hvert eneste år siden 2009. Rekordåret var 2017, med 22.000 produserte biller. Siden den spede starten i 1979 har 300.000 G-klasser blitt produsert.

Nå er det altså klart for andre generasjon av den ikoniske og rå SUV-en til Mercedes. Vi har kjørt den i form av en G 500. En bil med 4-liters bensin V8-motor på 422 hestekrefter og en startpris på drøyt 1,9 milloner kroner. Og – ja, enn så lenge er dette faktisk "rimeligste" variant av Mercedes G-Klasse.

Vi har også kjørt topputgaven. Les mer om det her:

Hva er nytt?

Med unntak av tre deler, som er dørhåndtakene, dekselet til reservehjulet og lyktespylerdysene – så er absolutt alt nytt.

Bilen har blitt 53 mm lengre og hele 121 mm bredere enn sin forgjenger. Men utover det er linjene er så og si de samme som da bilen så dagens lys for 40 år siden.

Innvendig har nye G-Klasse vokst og gir både fører og passasjerer bedre plass. Ikke bare det – bilen har fått et gedigent løft innvendig. Det er lekkert, elegant og sobert. Med fine materialer og nydelig utførelse som er en luksusbil verdig.

Instrumentpanelet i nye G-Klasse har analoge klokker som standard, men slik som i E- og S-Klasse er også widescreen-cockpit tilgjengelig, med to skjermer på 12,3-tommer. Det hele lekkert dekket av en mørk glassplate. Vi tipper de fleste kunder kommer til å gå for det.

Det ser kanskje ikke slik ut, men bilen er faktisk helt ny.
Det ser kanskje ikke slik ut, men bilen er faktisk helt ny.

Hva er styrker og svakheter her?

Kombinasjonen av skikkelig komfortabel, sterk og velutstyrt luksusbil sammen med en bil som er så vanvittig rå i terrenget at du neppe finner maken er styrken.

Dette er jo subjektivt og noen vil sikkert si at selve designet er ut datert. Vi er forstår hva som menes, men er ikke helt enige allikevel.

Har men sansen for SUV-konseptet i sin mest opprinnelige form og i tillegg liker litt luksus er det lite å sette fingeren på her. Bortsett fra prisen.

Les også: På 39 år har det skjedd så lite – og så mye

Hva koster den?

Bilen finnes, enn så lenge, i to utgaver. G 500 som koster i fra ca. 1,9 millioner kroner. Om det ikke holder så finnes en AMG G 63 som har en startpris på 2,5 millioner kroner. Smaker det så koster det.

G-Klasse finnes også som varebil. klarer du deg med bare to seter kan du fort spare noen hundre tusen. Prisene finner du her:

Den innvendige plassen har ikke bare blitt større. Det har også blitt mer luksus her.
Den innvendige plassen har ikke bare blitt større. Det har også blitt mer luksus her.

Hvem er konkurrentene?

Aller nærmest er nok Range Rover men også den mindre prangende Toyota Landcruiser er en kandidat, selv om den koster halvparten.

Vil naboen bli imponert?

Om vedkommende ikke er æresmedlem i Bellona og MDG og har et ørlite snev av bilinteresse, så er svaret et klart og tydelig ja.

Dette er også en helt ny modell fra Mercedes. Vi har kjørt den:

Broom mener:

Det har skjedd svært, svært mye med bilen siden de første forlot samlebåndet i 1979. Nye G-klasse er i en helt annen divisjon. Den er større og har bedre plass, den er mer komfortabel den er luksuriøs og velutstyrt. Men den er fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Med tannstangstyring og nytt hjuloppheng på plass, er kjøreegenskapene betydelig bedre. Den går stillere og den er komfortabel og myk i fjæringen. Bilen krenger en del om du kommer fort inn i en sving. V8-motoren på 422 hestekrefter byr på rikelig med kraftoverskudd. Ordet landeveis-lokomotiv har vel aldri noensinne passet bedre på en bil.

Men det er ikke bare på landeveien du kan bruke denne bilen. Vi har opp gjennom årene vært i mange tøffe offroadløyper med ulike biler. Men aldri noe i nærheten av hva Mercedes byr på under lanseringen av denne bilen. Vi snakker seriøst krevende og nye G-Klasse imponerer stort, også utenfor veien. Hadde det ikke vært for at vi selv har gjort det, så hadde vi aldri trodd det var mulig å kjøre bil her.

Såpass imponert at vi har vondt for å se hvem som skal kunne slå denne. Kombinasjonen av luksus, komfort, utstyrsnivå, ytelser og offroadegenskaper gjør nye G-Klasse til den aller beste allround SUV-en akkurat nå.

Dette kan bli påbudt i alle nye biler

Nye G-Klasse passer like bra utenfor den hippe kaffebaren som i steinura. Den duger til alt!
Nye G-Klasse passer like bra utenfor den hippe kaffebaren som i steinura. Den duger til alt!

Hva mener eierne?

Denne bilen er så nye at ingen nordmenn eier den enda, men du kan se hva eiere av forrige generasjon G-Klasse mener om sine biler her:

Visste du at:

At G-klasse også fantes som Peugeot. Da het den P4?

– Bare tre deler er med over fra forrige generasjon; dørhåndtakene, spylerdysene til lyktene og dekslet til reservehjulet?

– Ryktene sier at den vil komme som hybrid også – om det stemmer gjenstår å se ...

Les også: Flere funfacts om G-Klasse finner du her

Mercedes G 500

Motor: 4-liter V8 Bensin. Effekt: 422 hk / 610 Nm. Toppfart: 210 km/t. 0-100 km/t: 5,9 sek. Snittforbruk: 1,15 l/mil. L – B – H: 487, 198, 197 cm. Bagasjerom: 454 liter Vekt: 2429 kg. Bakkeklaring: 24,1 cm. Pris fra: 1.930.000 Kr.

Mercedes G-Klasse er tilbake – tøffere og mer brutal enn noen gang

Video: Dette er en smakebit fra vår tur med nye Mercedes G-Klasse