Dette er SUV på billigsalg

Prøvekjørt: Bilen som er i en klasse for seg.

Dacia Duster er her i andre generasjon og markerer seg med en kraftig salgsøkning i Norge.
Dacia Duster er her i andre generasjon og markerer seg med en kraftig salgsøkning i Norge.

Dacia har i løpet av de siste årene slått seg opp og blitt en stor suksess i det europeiske markedet.

Dette er Renaults billigmerke. Forretningsideen er å gjenbruke Renault-teknikk, lage enkle og ukompliserte biler – og bygge dem i land der lønningene er lave. Dermed får man også presset prisene maksimalt ned.

Her til lands selger Dacia bare én modell, nemlig SUV-en Duster. Den er med god margin Norges billigste i sin klasse.

Hva er nytt?

Andre generasjon Duster har med seg en god del fra den første, også på design. Her ser det mer ut som en facelift, enn helt ny bil.

Innvendig har det skjedd mer, og det var da også høyst nødvendig. Ergonomien har blitt vesentlig bedre. Det er ryddet opp i knapper og brytere (bortsett fra at cruisekontroll-knappen ikke er der vi venter å finne den, på rattet) og alt er funksjonelt og ryddig.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Oransjfargen kler bilen, det samme gjør disse felgene. Dette er også fargen de aller fleste Duster-kundene velger.
Oransjfargen kler bilen, det samme gjør disse felgene. Dette er også fargen de aller fleste Duster-kundene velger.

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken til Duster er at dette i praksis er ny bil – til bruktbilpris. Rimeligste Duster starter på 190.000 kroner. Skal du ha den med 4x4, snakker vi fra 258.000 kroner. Det er nesten oppsiktsvekkende billig i forhold til konkurrentene Bilen er relativt kompakt, men bagasjerom på 411 liter bør duge for familier som ikke trenger altfor mye plass.

Hvordan merkes sparelinja? Først og fremst på at bilen er enkel og ukomplisert. Interiøret er preget av mye hardplast og støydempingen er ikke spesielt god. Vi sliter også med å finne en god sittestilling, disse forsetene er ikke akkurat på Volvo-nivå. Kjøreegenskapene er helt greie, men ikke spesielt involverende. 1,5-liters dieselmotoren er tilstrekkelig, men bilen hadde absolutt ikke hatt vondt av litt mer krefter.

Hva koster den?

Testbilen er toppmodellen Prestige, den kommer på 273.000 kroner. Da er bilen ganske godt utstyrt, blant annet med navigasjon og ryggekamera. Men noen voldsom luksusfølelsen må du ikke forvente deg. Dacia tilbyr ikke automat i kombinasjon med 4x4, det er et klart drawback.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Du får Duster også uten 4x4, da starter prisen på rett under 200.000 kroner.
Du får Duster også uten 4x4, da starter prisen på rett under 200.000 kroner.

Hvem er konkurrentene?

Prismessig er Duster egentlig i en klasse for seg. Den som kommer nærmest i oppskrift er nok Ford EcoSport, men prismessig klarer den ikke å matche Duster. Nye Seat Arona er også en rival, det samme er søstermodellen Skoda Karoq. Men begge er i praksis mye dyrere. Suzuki Vitara er både gammel og enkel, men ligger godt over Duster i pris.

Vil naboen bli imponert?

Nei, med mindre han eller hun har sans for å snobbe ned. Dette er anti-status så det holder!

Interiøret har fått en kraftig oppgradering i forhold til første generasjon. Men du er fortsatt ikke i tvil om at du sitter i en billig bil.
Interiøret har fått en kraftig oppgradering i forhold til første generasjon. Men du er fortsatt ikke i tvil om at du sitter i en billig bil.

Broom mener:

Det er ikke så vanskelig å skjønne at Dacia-konseptet fungerer. Duster er rett og slett SUV på billigsalg. Den dekker bilbehovet for veldig mange, til en pris konkurrentene ikke klarer å matche.

Kommer du fra en åtte-ti år gammel japansk eller koreansk bil, vil du heller ikke oppleve den som spesielt umoderne. Motsatt vei: Hvis kjøreglede og luksusfølelse er viktig for deg, da er nok dette helt uaktuelt.

Hva mener eierne?

Vi har 25 eier-vurderinger av Dacia Duster inne i Brooms bilguide. Klikk her for å se hva de mener om bilen:

Visste du at:

– Dacia-salget øker kraftig i Norge. Så langt i år har de solgt over 200 biler, det er mer enn dobbelt så mye som i hele 2017.

– Dacia har røtter tilbake til 1966, Renault tok over 1999.

– Dacia er viktig for hjemlandet Romania. De er landets selskap målt i omsetning, også den største eksportøren.

Virkelig sjelden: Har du hørt om dette merket før?

DACIA DUSTER

Modell: 1,5 dCi Prestige 4x4 Motor: 1,5-liter diesel Effekt:110 hk / 260 Nm 0-100 km/t: 12,4 sek Toppfart: 169 km/t Forbruk: 0,47 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,34 - 1,80 - 1,69 meter Vekt: 1.320 kg Bagasjerom: 411/1.444 liter Pris: 273.000 kroner

Denne Skodaen er ganske uskyldig – men bare utenpå!

Se video av Dacia Duster under: