Nå får du snart ikke kjøpe denne bilen lenger

Legenden forsvinner, blir neppe erstattet.

Den debuterte i 1982, nå stopper Mitsubishi produksjonen av legendariske Pajero.
Den debuterte i 1982, nå stopper Mitsubishi produksjonen av legendariske Pajero.

Den kom på markedet første gang tilbake i 1982 og har vært en stor suksess. Siden starten har Mitsubishi Pajero solgt i over 19.000 eksemplarer i Norge.

Så er da Pajero også en legende blant offroaderne på markedet. En stor, solid og anvendelig bil, med svært god framkommelighet.

Dette er også en bil som har fått leve lenge i hver generasjon. Dagens Pajero er ikke mer enn den fjerde i rekken. Slik det ser ut nå, blir den også den siste.

Ryktene om at Mitsubishi skal legge ned Pajero har nemlig gått en tid. Nå skriver tyske Autobild at det definitivt er over. Mitsubishi skal produsere 1.000 eksemplarer av en "Final Edition", så stopper samlebåndet.

Turbulente tider

Mitsubishi har tidligere vist konseptbiler som har hintet mot en Pajero-oppfølger, blant annet med ladbar hybrid-løsning. Men de siste årene har vært turbulente hos japanerne. Nå har de i praksis blitt tatt over av Renault/Nissan-aliansen. Det betyr blant annet felles utvikling av en rekke modeller.

I dette tilfellet er det naturligvis svært relevant at Nissan har en bil i samme klasse som Mitsubishi, nemlig Patrol. Det blir også spekulert i at en eventuell framtidig Pajero-oppfølger vil kunne bli basert på nettopp Patrol.

Her er testen vår på Pajero varebil

Pajero er bygget for å tåle tøffe tak og dårlig veistandard.
Pajero er bygget for å tåle tøffe tak og dårlig veistandard.

Mistet salg til mange

Brooms bilekspert Benny Christensen er blant dem som synes det er trist at Pajero forsvinner:

– Ja, den bilen har vært med oss lenge og har liksom blitt en gammel venn. Jeg har selv vært Pajero-eier for noen år tilbake. Det er en bil med massevis av sjel og særpreg. Problemet her er nok at markedet etter hvert har blitt begrenset. Pajero og de øvrige bilene i klassen har fått stadig sterkere konkurranse fra de mer personbillignende SUV-ene.

– Samtidig har også mange pickuper stjålet salg fra dem. Og så hører det nok også med til saken at Mitsubishi kanskje har vært litt for lite på hugget. Det har vært langt mellom generasjonene, og bilen har nok føltes litt gammeldags for noen, sier Benny.

Behøver ikke være skummelt kjøp, selv om bilen har gått langt

Den første – og den siste. Pajero har forandret seg mye underveis, men er fortsatt tro mot utgangspunktet.
Den første – og den siste. Pajero har forandret seg mye underveis, men er fortsatt tro mot utgangspunktet.

Starter på 543.000 kroner

Jappetiden på 1980-tallet var perioden Pajero solgte aller best her hjemme. Da hadde man funnet et avgifts-smutthull som gjorde at bilene kunne registreres som såkalte kombibiler. Det gikk ut over bakseteplassen, men ga langt mindre avgifter.

I 1986 solgte man hele 2.390 biler, det er et ekstremt høyt tall for denne typen bil.

Den norske Mitsubishi-importøren har tidligere bekreftet at de jobbet med å få inn et godt antall biler til landet, før produksjonen stoppet opp. Dermed vil det være mulig å kjøpe Pajero en stund til i Norge.

I dag selges det to varianter av bilen her til lands: Instyle og Instyle+. Som varebil starter prisene på 543.000 kroner. Skal du ha Pajero som personbil, må du ut med 987.300 for Instyle-utgaven, Instyle + kommer på 1.1012.200 kroner.

Les mer om Pajero: En av de beste brukt-SUVene i markedet

Interiøret har blitt langt mer moderne de siste årene, men i forhold til premiumkonkurrentene blir dette fortsatt ganske nøkternt.
Interiøret har blitt langt mer moderne de siste årene, men i forhold til premiumkonkurrentene blir dette fortsatt ganske nøkternt.

Se video: Her snakker vi ekstrem campingvogn!