Da Mercedes lanserte første generasjon A-klasse, var det etter store interne diskusjoner: Burde Mercedes egentlig lage en så liten og kompakt bil? Kunne den rett og slett skade merkevaren?

De endte opp med å helt bevisst gjøre bilen forskjellig fra konkurrentene. Med spesielt design, høyreist karosseri og en unik gulvkonstruksjon, der girkasse og motor skulle skli under passasjerene ved en kollisjon.

Etter det har A-klasse nærmet seg konkurrentene for hver generasjon. Nå er den i praksis en direkte konkurrent til biler som BMW 1-serie, Audi A3 – og til en viss grad VW Golf, for å nevne noen.

Første møte med Mercedes

Nå er det klart for helt ny A-klasse. Vi har allerede fått vite mye om den, nå er også prisene klare:

I påvente av innstegsmodellen A 180 tilbys en godt utstyrt A 200 til spesialpris, i en begrenset periode. A-Klasse diesel starter på 341.900 kroner, mens bensinvariantene prises fra 380.000 kroner. Alle modellene forventes på norske veier i starten av mai.

– A-Klasse er manges første møte med Mercedes-Benz og derfor en svært viktig modell for oss. Fremtidsrettet teknologi og luksus blir nå tilgjengelig for langt flere, og etter en lang prosess er vi er veldig fornøyd med å kunne tilby A 200 med blant annet AMG Line, doble skjermer, aktiv parkeringsassistent og LED-lys, til 399.900 kroner, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Klikk her for å lese mer om første generasjon A-klasse

Fronten minner mye om den store og luksuriøse firedørscoupeen CLS. A-klasse er imidlertid langt mer folkelig priset.
Fronten minner mye om den store og luksuriøse firedørscoupeen CLS. A-klasse er imidlertid langt mer folkelig priset.

Ny teknologi

A-Klasse anno 2018 viser en ny designretning for Mercedes-Benz. De mest åpenbare endringene er den nye grillen, en lav front og de smale lyktene.

Aktive lameller som justeres etter kjølebehov er teknologi som tidligere ble forbundet med sportsbiler som AMG GT R, men med tilvalget AIRPANEL har dette for første gang funnet veien til kompaktklassen.

Frontlykter med 18 individuelle lysdioder er et annet eksempel på teknologioverføring til kompaktklassen. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon.

E-klasse: Terningkast 6 fra Mercedes

Kunstig intelligens

Interiøret i A-Klasse er fullstendig redesignet. Dette blir den første Mercedes--modellen med det avanserte multimediesystemet MBUX - Mercedes-Benz User Experience. En unik egenskap ved dette systemet er evnen til å lære takket være kunstig intelligens. MBUX kan på den måten tilpasses ulike brukere, enten manuelt, eller ved å la bilen komme med forslag basert på tidligere adferd.

Widescreen-cockpiten har blant annet berøringsskjerm og intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes». For kunder som ikke er komfortable med denne måten å navigere på er det også mulig å bruke touchpaden i midtkonsollen, eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.

Den nye modellen har blitt større. Bagasjerommet er utvidet med 29 liter og rommer nå totalt 370 liter. De todelte baklyktene gjør laståpningen 20 cm bredere enn tidligere, noe som gjør inn- og utlasting merkbart lettere.

Les mer: Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

Innvendig løfter Mercedes virkelig lista i denne klassen.
Innvendig løfter Mercedes virkelig lista i denne klassen.

Hjelper sjåføren

A-Klasse har de samme assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse. For første gang kan A-Klasse kjøre semiautonomt, med sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover.

Den benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med aktiv bremseassistent som standard. A-Klasse kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.

Bagasjerommet er blitt 29 liter større enn på dagens modell. Det rommer nå 370 liter.
Bagasjerommet er blitt 29 liter større enn på dagens modell. Det rommer nå 370 liter.

Nye motorer

Fra salgstart tilbys A-Klasse med tre nye motorer. Blant disse finner vi to fire-sylindrede bensinmotorer med partikkelfilter. A 200 med en 1,4 liters motor med inntil 163 hk og sylinderkutt, og A 250 med en 2-liters motor på 224 hk og 350 Nm.

Ny er også den fire-sylindrede dieselmotoren OM608 på 1,5 liter, med inntil 116 hk og 260 Nm. Til denne motoren introduseres også en ny 7G-DCT dobbelclutch girkasse.

Så langt sier ikke Mercedes noen om hverken elektrisk eller ladbar versjon. Men også de investerer nå store summer i elektriske drivlinjer. Det vil derfor vært svært overraskende om de ikke også har slike planer med A-klasse.

LES OGSÅ: Se hva Brede har gjort med Mercedesen sin!

Se video: Tom (69) har Norges råeste taxi