Våren er her. Det betyr også at mange finner fram entusiast- og veteranbilene fra vinterdvalen.

Har du ikke noe slikt i garasjen fra før – er det en ypperlig mulighet til å gjøre noe med det akkurat nå.

Med en 1992-modell Lancia Delta HF Integrale Evoluzione I får du både veteranbil og entusiastbil i en. Dessuten er dette en sjelden og myteomspunnet klassiker, som nesten aldri finnes til salgs i Norge.

Men nå ligger altså en sort Integrale for salg på finn.no. Den tilhører i dag Tom C. Johansen (40), bosatt i Mo i Rana.

Lancia Delta HF Integrale Martini: Denne lå til salgs for fire år siden

– Ikke 40-årskrise

– Den ble ble ervervet grunnet stor kjærlighet for 90-tallets design og kjøreglede. Jeg var 39 da jeg kjøpte den, så her er det ikke snakk om 40-årskrise, humrer han.

Tom røper at det har vært meget god respons, med både innbytteforslag, skryt og forståsegpå-ere som mener mye mangt.

– Det er vanskelig å pris sette slike biler. Men jeg har da startet en plass, så får vi se. Inntil videre er sommerhjula på, og jeg gleder meg til å kjøre langs den vakre Helgelandskysten. Den vekker oppmerksomhet, i alle fall. Spesielt gutta synes dette er rått. Jentene tror jeg tenker noe helt annet, men det får gå. Man lever bare èn gang. Dør man, så forsvinner jo gjelda uansett, humrer han.

– Det står at du er åpen for innbytte. Hva kan folk tilby som du er interessert i?

– Tja, jeg er egentlig litt åpen for forslag. Men vil ikke ha replica-biler.

På 90-tallet ble det ikke så veldig mye barskere enn dette.
På 90-tallet ble det ikke så veldig mye barskere enn dette.

Rå i rally

Delta Integrale har en fantastisk historie fra motorsport. Den er ganske enkelt en rallybil-legende.

Den første seieren kom i 1988 i Rally Monte Carlo. Siden hentet bilen hjem hele 46 (!) VM-seiere. Den har vunnet konstruktørmesterskapet rekordmye seks år – på rad. Det var i perioden fra 1987 til 1992. Noe slikt har ingen andre klart, hverken før eller siden.

I forbindelse med rallydeltakelse, må man også produsere en såkalt homologeringsbil. Det er rett og slett en bil produsert i et visst antall eksemplarer, til vanlige kunder.

Delta HF Integrale Evoluzione er en slik bil.

Lancia Thema: Her er det vel noe som ikke stemmer?

207 hk

Under panseret sitter det en 2-liter som byr på 207 hk / 300 Nm. Det høres kanskje ikke allverden ut i dag. Men dette var, og er, en potent kjøremaskin.

Det har skjedd litt på interiørfronten siden dette var moderne ...
Det har skjedd litt på interiørfronten siden dette var moderne ...

Det er også et heftig lydbilde fra disse bilene.

Problemet med Lancia generelt, handler om driftssikkerhet. Derfor har også akkurat denne bilen fått noen betydelige oppgraderinger. Det har dessuten sørget for litt ekstra krefter, utover det bilen ble tilgodesett med fra fabrikken.

For sikkerhets skyld følger det også med en god del ekstradeler. Det kan kanskje komme godt med ...

Klikk her for å se hele annonsen

Prisen

Nå sitter du kanskje og tripper – og er spent på hva doningen koster. Jo, det kan vi røpe nå: 440.000 kroner. Bilen har rullet beskjedne 99.000 kilometer etter alle disse årene, skal vi tro annonsen.

Under panseret er det en 2-liter. På akkurat denne bilen er det gjort noen grep for å gi litt ekstra fraspark og bedre driftssikkerhet også ...
Under panseret er det en 2-liter. På akkurat denne bilen er det gjort noen grep for å gi litt ekstra fraspark og bedre driftssikkerhet også ...

Historikken på bilen er at den ble importert til Norge i 2006. Tidligere eier hadde en skadet bil med denne motoren i. Så han fikk hentet en bil fra Italia, og flyttet motoren over i denne. Dette er godkjent og skrevet inn i vognkortet.

Det har vært en klar prisstigning på Delta Integrale de siste årene. Det er lite som tilsier at det skal stoppe opp nå.

Sånn sett kan dette være en smart investering. Bare vær forberedt på at det kan bli behov for å skru og mekke. Så hvis du er god på det, er det selvsagt en fordel.

Men - her er det vel noe som ikke stemmer..?

Se video: Denne er helt ny – og heftig